بررسی نتایج کمرنگ شدن نقش مادری در قوانین داخلی و بینالمللی با عنایت به حقوق مادران در آیات قرآن
محمود شفیعی
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علوم قضایی تهران، ایران، تهران
Mahmoud.sh0913@gmail.com
چکیده
«مادری» عالیترین نمود خلقت زنانه است که اگر در قالب معیارهای صحیح خود صورت گیرد، اوج کمال زن به شمار میآید. با این حال در دنیای امروز شاهد کم شدن اهمیت نقش مادری هستیم؛ به گونهای که این مسئله مسبب ازهمپاشیدگی بنیان خانواده و همچنین موجب تأثیرات نامطلوب در روند رشد جوامع و پیشرفت در ابعاد مختلف شده است. از سویی بحث «حقوق بشر بینالملل» از نیمه قرن بیستم رشد دوچندانی یافته و اسناد بینالمللی بسیاری برایش وضع شده که در طول تاریخ هر کدام به تکامل رسیده و بحثهایش عمیقتر، گستردهتر و البته چالشیتر گشته است؛ اما هنوز مشکلات آدمی به طور کامل و جامع حل نگردیده است. لذا نگارنده در این مقاله به دنبال اثبات این موضوع است که اگر در قوانین بینالمللی موجود درباره مقام و نقش مادری بازنگری شود و خلأهای قانونی موجود با عنایت به فرامین قرآنی درباره مقام مادر با مشورت و همکاری متخصصان در علوم مختلف به وسیله تصویب مواد جدید پُر گردد، قطعاً بخش اعظم مشکلات در جوامع و همچنین مباحث حقوقی در کشورمان حل و فصل خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر فمینیستهای افراطی در داخل و خارج از ایران، تلاش روزافزونی را برای حذف مقام مادری و فراهم آوردن آزادی کامل برای زن در دستور کار خود دارند و بدون دقت در تفاوتهای جنسیتی، خواهان برابری زن و مرد از هر نظر هستند.
کلیدواژگان: نقش مادری، خانواده، اعلامیه حقوق بشر، کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، فمینیسم.
منابع
- قرآن کریم.
- صحیفه سجادیه.
- آبوت، پاملا، و والاس، کالر (۱۳۸۰) جامعهشناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی. تهران: نی.
- اسعدی، سیدحسن (۱۳۹۱) حقوق زن پژوهشی تطبیقی درباره حقوق زن. تهران: میزان.
- الهیدوست، سعیده و همکاران (۱۳۹۲). زنان، مادری و شیر دهی،پژوهشنامه زنان. پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،ش ۱،ص۷ :
- امینی، ابراهیم (۱۳۶۸). آیین تربیت. تهران: انتشارات اسلامی.
- بروچسکا، ج. و نورکراس، ج. (۱۳۸۹). نظریههای رواندرمانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: رشد.
- باقی، عمادالدین (۱۳۹۳). از پیشتازان حقوق بشر در ایرانی، ماهنامه مهرنامه. ش۳۹، ص ۴۱-۴۴
- باقی، مریم (۱۳۹۴). جهان در سالی که گذشت ، ماهنامه مهرنامه. ش۴۰،ص ۳۱٫
- پاسنو، دایانا (۱۳۸۴) فمینیسم، راه یا بی راهه؟!. ترجمه محمد رضا مجیدی. قم: پژوهشگاه فرهنگ و معارف.
- حسینی، سیدعباس (۱۳۸۹). حقوق زن در ایران و اسناد بینالمللی. تهران: گنج دانش.
- حمیدی، فریده و همکاران (۱۳۸۲). حقوق زنان، حقوق بشر، تهران:انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
- ریویر، کلود (۱۳۷۹) درآمدی بر انسانشناسی. ترجمه: ناصر فکوهی. تهران: نی.
- سیاح، مونس، حسینی مجرد، اکرم (۱۳۹۰). بررسی بحران مادری در جهان غرب و تأثیرات آن بر جامعه ایرانی، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده. ش۵۳٫
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۸۴). زن در قرآن. مصحح: محمد مرادی. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه سیدمحمدحسین طباطبائی.
- قرائتی، محسن (۱۳۸۳). تفسیر نور. جلد ۵٫ تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
- لوین، لیا (۱۳۷۷). پرسش و پاسخ درباره حقوق بشر. ترجمه محمدجعفر پاینده. تهران: قطره.
- مطهری، مرتضی (۱۳۸۰). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: صدرا .
- مهرپور، حسین(۱۳۸۳). نظام بینالمللی حقوق بشر. تهران: اطلاعات .
- میشل، آندره (۱۳۷۲). جنبش اجتماعی زنان. ترجمه هما زنجانیزاده. مشهد: نیکا.
- نای، بن سعدون (۱۳۷۸). حقوق زن از آغاز تا امروز. ترجمه گیتی خورسند، تهران: کویر.
- یزدی، اقدس (۱۳۸۸). اخلاق مادری در اسلام و فمینیسم، فصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه قم، سال دهم. شماره سوم. .
Dumas, Jeans (1992). Marriage and Conjugal in Canada. B, Ottawa, statistics Canada،p153