تولید مفاهیم پایه: گامی اساسی برای تأسیس روانشناسی اسلامی
سیدمحمدرضا تقوی
استاد تمام روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز، ایران، شیراز
mtaghavi@rose.shirazu.ac.ir
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، چگونگی تولید «مفاهیم پایه» به عنوان گامی اساسی در تأسیس روانشناسی اسلامی است. روش این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که با نگرشی توصیفی- تحلیلی به منابع دینی و دستاوردهای روانشناختی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش بدین قرارند: ۱٫ هر نظامواره فکری، «مفاهیم پایه» مختص به خود دارد که متناسب با اهداف و مبادی فلسفی همان نظامواره است؛ ۲٫ یکی از گامهای اساسی برای پاسخ به پرسشهای تحقیقاتی، شناسایی مفاهیم تأثیرگذار و تبدیل آنها به «مفاهیم پایه» طی فرایندی مشخص است؛ ۳٫ هر مفهوم پایه، دارای تعریف نظری و عملیاتی، مرزبندی با مفاهیم مشابه، قابلیتها و ظرفیتهای مشخص و مورد توافق متخصصان آن رشته است؛ ۴٫ فراهم نمودن مجموعهای از مفاهیم پایه، موجب بینیاز شدن از به عاریت گرفتن مفاهیم پایه، از سایر نظاموارههای علمی، برای تبیین پدیدهها میگردد؛ ۵٫ از طریق کشف ارتباط بین مفاهیم پایه میتوان به تبیین پدیدهها و/یا نظریهپردازی پرداخت. در نهایت، برای عملیاتی نمودن روش معرفیشده، سه مفهوم «تعلق»، «اخبات» و «شکرگزاری»، که به صورت بالقوه، قابلیت تبدیل شدن به «مفهوم پایه» در روانشناسی را دارند، به عنوان سه نمونه معرفی میشوند. نتیجه اینکه یکی از گامهای اساسی برای تأسیس روانشناسی اسلامی، تولید «مفاهیم پایه» است.
کلیدواژگان: تولید مفاهیم پایه، تحول علوم انسانی، تأسیس روانشناسی اسلامی.
منابع
- ایمان، محمدتقی، و کلاته ساداتی، احمد (۱۳۹۲). روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بهمنی، سعید. (۱۳۹۵). مدل مفهومی نظریهپردازی قرآنبنیان با تکیه بر آراء شهید سیدمحمدباقر صدر، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، ۱۷، ۲۵۱-۲۵۶٫
- تقوی، سیدمحمدرضا (۱۳۹۵). گامی به سوی تأسیس دستگاهواره علوم انسانی اسلامی: مبانی نظری و مدل عملیاتی، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. ۶۶، ۵-۳۰٫
- پارسانیا، حمید (۱۳۹۰). جهانهای اجتماعی. قم: کتاب فردا.
- پارسانیا، حمید، و همکاران (۱۳۹۳). دلالتهای نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی، اسلام و مطالعات اجتماعی، ۲(۱)، ۲۳-۴۸٫
- پسندیده، عباس. (۱۳۹۶). روش مفهومشناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا، اخلاق وحیانی. ۱۲، ۶۷-۹۶٫
- جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۷). مراحل اخلاق در قرآن. قم: نشر اسراء.
- حسینی الهاشمی، سیدمنیرالدین (۱۳۷۹). طبقهبندی آموزشی چگونگی اسلامی شدن مهندسی توسعه اجتماعی. قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
- خوانساری، محمد. (۱۳۹۴). منطق صوری. تهران: آگاه.
- دلاور، علی. (۱۳۷۴). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. تهران: رشد.
- رمضانی، محمد و تقوی، سیدمحمدرضا (۱۳۹۳). اخبات، معیار زیربنایی در سنجش ایمان: مطالعه مقدماتی. مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی. تهران: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱٫ جلد ۳، کمیسیون تخصصی کاربردیسازی علوم انسانی- اسلامی، ص۲۷۹-۳۰۵٫
- شجاعی، زهره و همکاران (۱۳۹۴). پیشبینی علائم اختلالات روانی بر مبنای ایمان مذهبی و شکرگزاری، پژوهش در سلامت روانشناختی. ۹ (۳)، ۴۳-۵۴٫
- صفایی حائری، علی (۱۳۸۵). اخبات. قم: انتشارات لیله القدر.
- طالبزاده، حمید (۱۳۸۹). نگاهی دیگر به ادراکات اعتباری، امکانی برای علوم انسانی، جاویدان خرد. ۱۷٫
- طالبزاده، سیدحمید و همکاران (۱۳۹۳). شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه اجتماعی علامه طباطبائی در پرتو مقایسه تطبیقی با فلسفه اجتماعی کانت، فصلنامه نظریههای های اجتماعی متفکران مسلمان، ۴(۱)، ۲۹-۶۳٫
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۶۴). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۸۷). مجموعه رسائل علامه طباطبائی. به کوشش سیدهادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب.
- طباطبائی، فاطمه (۱۳۸۹). اراده از نگاه اهل عرفان. مجله متین. ۱۵ و ۱۶، ۸۵-۱۰۴٫
- عمید، حسن (۱۳۷۶). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- کافی، مجید و جمشیدیها، غلامرضا (۱۳۹۱). مدل روششناختی نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی، روششناسی علوم انسانی. ۷۲، ۸۱-۱۰۹٫
- گودرزی، محمدعلی و همکاران (۱۳۹۳). ساخت و اعتبار یابی مقیاس شکرگزاری اسلامی- ایرانی در دانشجویان ایرانی، اصول بهداشت روانی. ۱۶(۲)، ۱۲۰-۱۲۹٫
- مطهری، مرتضی (۱۳۶۴). مقدمه و پاورقی بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم.
- مظفر، محمدرضا (بیتا). أصول الفقه. جلد قم: اسماعیلیان. چاپ پنجم.
- مکگوئیکان، اف. جی. (۱۳۷۷). روانشناسی آزمایشی: روشهای تحقیق. ترجمه امیر خطیبی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- موسوی، سیدمهدی (۱۳۹۴). الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه.
- موسوی، سیدمهدی (۱۳۹۱). بنیانهای تولید علوم انسانی- اسلامی از منظر امام خمینی;، فصلنامه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی. ۱(۱)، ۱۱-۱۷٫
- مهدییار، منصوره و همکاران (۱۳۹۶). ساخت و اعتباریابی مقیاس تعلقات دنیوی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی. ۲۴، ۴۶۷-۴۸۴٫
- میرباقری، محمدمهدی (۱۳۹۰). اخلاق حمیده (فایل صوتی). برگرفته از سایت: rasekhoon.net. تاریخ مشاهده: ۲۸/۱۰/۱۳۹۰٫
- Tangney, J. P. et al (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality. 72: 271-324.