تبیین محتوای برنامه درسی مدرسه شاد بر اساس آموزههای اسلامی
نیکو دیالمه
استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام، ایران، تهران
nikoo_dialameh@yahoo.com
مرضیه دهقانی
استادیار برنامهریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران، تهران
ehghani_m33@ut.ac.ir
سکینه خوشصفت (نویسنده مسئول)
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیه السلام،، ایران، تهران
s_khoshsefat@yahoo.com
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی محتوای برنامه درسی مدرسه شاد بر اساس آموزههای اسلامی و دیدگاه متخصصان و نیز مقایسه میان آنها صورت گرفته است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است و با رویکرد قیاسی - استقرایی و روش های سنتزپژوهی و تحلیل متن انجام شده است؛ به این معنا که با بررسی مطالعات انجامشده مرتبط با شادکامی، در حوزههای روان شناسی، علوم تربیتی و علوم اسلامی، مفهوم شادکامی و عوامل مؤثر بر آن و همچنین محتوای برنامه درسی مدرسه شاد در دانش متعارف شناسایی شدند؛ سپس روایات مرتبط با عوامل شادکامی در اسلام، جمعآوری و تحلیل شده، بر اساس آن محتوای برنامه درسی مدرسه شاد بر اساس آموزههای اسلامی تبیین گردید. جامعه آماری شامل کتب معتبر روایی، کتب، مقالات و اسناد مرتبط با موضوع است. نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری هدفمند است. اعتباربخشی پژوهش با روش مثلثسازی نظریه و از طریق مصاحبه با متخصصان علوم اسلامی و علوم تربیتی انجام گرفته است. نتایج، بر اساس آموزههای اسلامی نشان میدهد که ویژگیهای شناساییشده برای «محتوا»، بر اساس «موضوعات آموزشی»، «چگونگی تنظیم» و «چگونگی ارائه» طبقهبندی شدهاند. مقایسه محتوای برنامه درسی مدرسه شاد در آموزههای اسلام با دانش متعارف در ذیل سه مفهوم نوآوری، توسعه و حمایت بیان گردیدهاند. از وجوه افتراق دو دیدگاه میتوان به محوریت تعالیم دینی، جامعیت و شفافیت بیشتر محتوای برنامه درسی مدرسه شاد بر اساس آموزه های اسلامی اشاره کرد.
کلیدواژگان: مدرسه شاد، شادکامی، برنامه درسی، آموزه های اسلامی، محتوا.
منابع
- ابوالمعالی، خدیجه (۱۳۹۲). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: علم.
- آرگایل، مایکل (۱۳۸۳). روانشناسی شادی (ترجمه مسعود گوهری و دیگران). اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
- اکبرزاده، حسین، و حقیقی، فریبا (۱۳۸۶). مدیریت شادی در مدرسه. تهران: رسل.
- اکبری، محمود (۱۳۹۳). غم و شادی در سیره معصومین:. قم: فتیان.
- آیزنک، مایکل (۱۳۷۵). روانشناسی شادی. ترجمه فیروز بخت. تهران: بدر.
- بوشامپ، جرج ای. (۱۳۹۰). نظریه برنامه درسی. ترجمه محرم آقازاده. تهران: آییژ.
- پسندیده، عباس (۱۳۹۲). الگوی اسلامی شادکامی. قم: دارالحدیث.
- تاتل بام، جودی (۱۳۷۵). روانشناسی شاد زیستن. ترجمه ژیلا نینوایی. تهران: گلشن.
- جعفری، ابراهیم و همکاران (۱۳۸۷). بررسی عوامل مؤثر در شادابی مدارس، اندیشههای نوین تربیتی، ۲۵: ۱۲۵-۱۴۰٫
- جعفری، پریوش، و طالبزاده، فاطمه (۱۳۸۹). ارائه مدلی برای نشاط و شادی در مدارس ابتدائی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، ۴(۲): ۹-۲۲٫
- حاجیان، فردوس (۱۳۸۵). بانوی ماه و مدرسه. تهران: نگاهی دیگر.
- ربانی، رسول و همکاران (۱۳۸۶). فرهنگ و شادی: رویکردی نظری و تجربی در زندگی روزمره سرپرستان خانوار در شهر اصفهان، فصل نامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۳ (۲): ۴۱- ۷۸٫
- رضایی، موسی (۱۳۸۶). چگونه مدرسهای شاد داشته باشیم. زنجان: نیکان کتاب.
- ری، ورونیکا (۱۳۷۹). زنده باد شادی. ترجمه ویدا پروین. تهران: دایره.
- سالاری فر، محمدرضا و همکاران (۱۳۹۰). بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی. تهران: سمت.
- سلیگمن، مارتین (۱۳۸۹). شادمانی درونی. ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری. تهران: دانژه.
- شاملی، عباسعلی؛ ملکی، حسن، و کاظمی، حمیدرضا (۱۳۹۰). برنامه درسی ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی، اسلام و پژوهشهای تربیتی. ۲: ۷۷-۹۸٫
- شورت، ادموند سی. (۱۳۸۸). روش شناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران. تهران: سمت.
- صابر، کبری (۱۳۸۷). معیارهای مدارس دوستداشتنی از دید دانشآموزان دختر متوسطه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- صادقی، عبدالحسین (۱۳۸۵). عوامل مؤثر بر ایجاد مدرسه شاد. تهران: مؤسسه نوآوریهای پژوهشی آموزش و پرورش.
- طریقه دار، ابوالفضل (۱۳۷۹). شرع و شادی. قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی حضور.
- عباسینیا، محمد (۱۳۹۱). مدارس شاداب دانشآموزان شاد. قم: جامعه القرآن الکریم.
- علی محمدی، کاظم، و آذربایجانی، مسعود (۱۳۸۹). رابطه بین شادکامی اسلامی و شادکامی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه قم در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸، روانشناسی و دین، ۳: ۷-۲۸٫
- کار، آلان (۱۳۸۹). روانشناسی مثبت علم شادمانی و نیرومندی انسان. ترجمه حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند. تهران: سخن.
- کارلسون، ریچارد (۱۳۷۷). شادمانی پایدار. ترجمه ارمغان جزایری. تهران: البرز.
- کمیلی، مهدی (۱۳۸۶). شادی نشاط جوانی اسلام. مشهد: زمزم هدایت.
- متیوس، اندرو (۱۳۸۹). راز شاد ماندن. ترجمه ندا شاه نظر. تهران: عقیل.
- محمدی ریشهری، محمد (۱۳۹۲). الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث. قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
- ملکی، حسن (۱۳۸۶). مقدمات برنامهریزی درسی. تهران: سمت.
- ملکی، حسن (۱۳۸۸). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: پیام اندیشه.
- مهرمحمدی، محمود و همکاران (۱۳۸۸). برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: سمت.
- میرزابیگی، علی (۱۳۸۴). برنامهریزی درسی و طرح درس. تهران: یسطرون.
- میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و تقوینسب، سیدهنجمه (۱۳۸۷). اصول بهداشت روانی از منظر صحیفه سجادیه، مطالعات اسلام و روانشناسی. ۲(۳): ۷۵-۹۵٫
- نصر اصفهانی، علیرضا (۱۳۸۲). ضرورت نشاط و شادابی در مدارس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی.
- هیل، ژانت، و دونلاپ، ریچارد (۱۳۹۳). راهنمای رهبر آموزشی برای طراحی برنامه درسی. ترجمه لیلا جاویدپور. تهران: آوای نور.
- وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۰). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
- وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۱). برنامه درس ملی جمهوری اسلامی ایران.
- Crowther, G. (2008). Inspection Report: Broad gate Primary School. Offset Raising Improving Lives, 107874, Yorkshire, United Kingdom.
- Diener, E (2000). Suubjective well- being: The science of happiness and a personal for a national index, American Psychologists, 55: 34-43.
- Kelly, C. M., Saoirse, G. & Saoirse, N (2009). Health behavior in school – aged children. Ireland: Ireland National university Press.
- Lin, J. D., Lin, P., wu, C. L (2010). Well- being perception of institutional caregivers working for people with disabilities: use of subjective happiness scale and satisfaction with life scale analyses. Research in Developmental Disabilities, 31(8): 1083-1090.
- Miller, David N.; Nickerson, Amanda B.; Chafouleas, Sandra M.; Osborne, Kristina M (2008). Authentically Happy School Psychologists: Applications of Positive Psychology for Enhancing Professional Satisfaction and Fulfillment, Psychology in the Schools, 45(8): 679-692.
- Morris, Ian (2011). Teaching Happiness and Well- Being in schools, New York: Continuum international publishing Group.
- Myers, D. G. (2000). The friends and faith of happy people. American psychologist. 55 (6): 48-72.
- Ngubane, Weekend (2005). An investigation into the implementation of participative management in a rural school in the pietermaritzburg district, Education leadership management. 85 (12): 67-85.
- Talbott, E., and Fleming, J (2003). The Role of Social Contexts and Special Education in the Mental Health Problems of Urban Adolescents, The Journal of Special Education. 37(2): 111.123.
- Warnick, B (2009). Dilemmas of autonomy and happiness, Theory and Research in Education, 7(89): 89-111.
- Walker, D. D (2010). Towards a Pedagogy of Critical Happiness: Implications for Teaching and Learning. New Mexico: New Mexico University press.
- Wolk (2008). Joy in School, The positive classroom. A.S.C.D. 66(1): 8-15.