گزارش کمیسیون تخصصی هنر و معماری اسلامی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی،کمیسیون تخصصی «هنر، معماری و شهرسازی» در تاریخ ۶ آذر ۹۸ در محل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. این برنامه در قالب سه بخش «سخنرانی ها، نمایشگاه کتب تخصصی معماری و شهرسازی اسلامی و نمایشگاه عکس مرتبط» برگزار گردید. سخنرانیهای اصلی به صورت مشترک و مقالات در دو پنل تخصصی «معماری و هنر اسلامی» و «شهرسازی اسلامی» در دو سالن جداگانه ارائه شدند.
در نوبت صبح ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر ذاکری، سخنرانی با موضوع «دانشگاه نسل سوم» داشتند: دانشگاه نسل سوم که کارآفرین و مؤثر بر زیست بوم خود است، باید تحقیقات تقاضا محور انجام دهد که هدفشان حل مسأله های واقعی کشورمان است و این کنگره در این دانشگاه می تواند موجب هم افزایی اندیشمندان و ارائه دستاوردها در در این راستا باشد.
نماینده محترم مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم نژاد، ضمن تأکید بر اهمیتِ نشست های هم اندیشی در یافتن زبان مشترک بین اندیشمندان حوزه و دانشگاه، کرسی های آزاد اندیشی را فرصتی مناسب برای نیل به این هدف و طرح مسأله های واقعی کشور و راه حل های میان رشته ای برای آنها مطرح کرد.
سپس رئیس کمیسیون، جناب آقای مهندس نقره کار، ضمن بیان ضرورت و اهمیت «اسلامی کردن رشته های میان دانشی» اسلامی شدن «معماری و شهرسازی» را از دو جنبه «مهندسی و هنری» مطرح نمودند و طی آن به طرح «نظریه ساختار فرایندهای انسانی» در ۵ مرحله پرداخت.
فهرست سخنرانیها در پیوست همین گزارش ارائه شده و در مجموع می توان گفت: آموزه های حکمت اسلامی در «هنر، معماری و شهرسازی» اثرگذارند که ابتدا از طریق «اجتهاد تخصصیِ میانرشته ای» باید «تولید علم» بشود تا زمینه ساز شکل گیری «مکتب معماری و شهرسازی اسلامی» گردد. مکتبی که مبنایی برای شکل گیری «الگوی اسلامی-ایرانی معماری و شهر اسلامی» قرار گیرد. در این راستا و بر مبنای این منظومه فکری، لازم است تحولاتی در بخشهای زیر انجام شود:
- یکی از مشکلات اساسی در اجرایی نشدن «معماری و شهر اسلامی» و بلکه اکثر برنامه های کشور، نبود زبان مشترک و مفاهیم مشترک میان حوزویان و دانشگاهیان در مقولات میان رشته ای است. نتیجه آن فقدان درد و دغدغه و مسأله های مشترک شده است. امیرالمومنین فرمود: … وارد شدن مردم در یک موضوع، مقدمه تحقق آن است. باید همه درد مشترک داشته باشند تا عملی بشود (گفتمان سازی) که کرسی های آزاداندیشی یک مقدمه و «کلید» مفید است برای شکلگیری زبان مشترک.
- پژوهش های معماری باید تقاضامحور باشند تا به مسأله های اصلی کشور بپردازند؛ بطور خاص، رساله های دکتری باید به گونه ای ساماندهی شوند که خروجی آنها تولید علم درباره «معماری و شهرسازی اسلامی» بشود.
- آمایش سرزمینی با رویکرد اسلامی مورد بازبینی جدی قرار گیرد.
- دروس رشته معماری نیازمند بازنگری اساسی با هدف «اسلامی سازی» است. باید یکبار کلّ رشته و یکبار تک تک دروس رشته از منظر «اسلامی» بازنگری شوند. هدفی که در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان «تحول در علوم انسانی و هنر» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد و ناتمام باقی ماند. سه هدف دیگر ابلاغی عباتند از «بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی» که هنوز در «برنامه و سرفصل دروس رشته معماری و شهرسازی» مغفول مانده اند.
- فرایند «خلق و ادراک» آثار معماری بر اساس مبانی اسلامی و حکمت متعالیه بازخوانی شود و در مقوله «نقد آثار» در مجلات و رسانه های معماری، این رویکرد اسلامی مبنا قرار گیرد. همچنین در فرایند طراحی در دروس دانشگاهی مبنای آموزش معماری و تربیت معماران قرار گیرد.
- ضرورت مقایسه های تطبیقی و نقادانه میان آثار معماری و شهرسازی منتج از فرهنگ اسلامی با آثار تمدنی منتج از فرهنگ غیر اسلامی –بخصوص غربی- با هدف روشن شدن نگرش اسلامی و تأثیر این نگرش بر آثار، که خود، مقدمه ای بر شکلگیری «مکتب معماری و شهرسازی اسلامی» است.
- ضروری است به مقوله «مسکن» از منظر اسلامی –بطور جدی و نه شعاری- بپردازیم. بخصوص که «مسکن» هنوز و در آینده، مسأله مهم کشور و تأمین آن نیاز مبرم نسل جوان است و جزء برنامه های دولتهاست. طراحی مسکن اسلامی یک ضرورت مهم در دوره کنونی کشور ماست که اگر غفلت کنیم، پشیمانی دور نیست و بعد از هزینه های هنگفت در این بخش، فرصت جبران نخواهد بود.
- در تحقیقاتی که به مقوله هنر و معماری مسلمانان می پردازند، پرداختن به صورت هنر اسلامی بدون توجه به حکمتها و غایتهای نهفته در آن، نتایج ناقص یا انحرافی به بار می آورد. نمی توان جزیره ای و پازلی هنر اسلامی را نگاه کرد. بلکه باید آن را در بستر و زمینه فرهنگ غنی اسلامی تحلیل نمود.
- نظریه زیبایی شناسی اسلامی بعنوان یک مکتب مبنای آموزشهای دانشگاهی رشته های هنری قرار گیرد و جایگزین نگاههای غربزده یا سکولار کنونی گردد. این مهم از طریق بازنگری در «برنامه و سرفصل دروس» تحقّق پذیر است.
- در مورد سینمای اسلامی، مواجهه سطحی با آن، آفت شکل گیری سینمای با هویت و غنی است. باید تعریفی جامع و عمیق از سینمای دینی داشته باشیم که نیازمند اجتهاد تخصصی است. در یک تعریف، فیلم دینی فیلمی است که بر وفق دین باشد و بر الگوی رفتاری مخاطب اثرگذار مثبت داشته باشد.
- یکی از علل عدم تحقق تمدن نوین اسلامی آن است که ما نتوانستیم برای واژه های غربی، معادل اسلامی بیابیم! مثلا بجای واژه توسعه، که واژه ای غربی و بیانگر گسترش افقی است، واژه رشد اسلامی را بگوییم که جنبه رشد معنوی هم دارد. همینطور واژگانی همچون «کانسپت» در فرایند خلق آثار هنری باید با رویکرد اسلامی بازنگری شود و جایگزینهای مناسبی همچون «حقیقت اثر» داشته باشد. آنگاه اساسا مسیر طراحی و خلق آثار هنری، در پارادایم اسلامی، متفاوت از مسیر آن در اندیشه غیر یا غربی و شرقی خواهد بود. در نتیجه آموزش معماری و هنر نیز مقصد و مسیر دیگری خواهد داشت.
- برای شکل گیری شهر اسلامی و بخصوص محیطهای عمومی شهری، در جمهوری اسلامی «حاکمیت و مردم» هردو نقش و مسؤولیت دارند. نه شهر لیبرال و نه شهر دیکتاتوری؛ حاکمیت (دولت و مجلس، شهرداری و شورای شهر) نقش دارند؛ جمهوری اسلامی، «جمهوری» هم هست. یعنی مردم برای تحقق خواستشان در محیط نقش دارند. نهادهای مردمی، نهادهای علمی، نهادهای دینی و … هریک سهمی در شکل گیری فضای شهر دارند که اگر نقش هریک بطور شفاف مشخص شود و به درستی هم ایفای نقش کنند، تحقّق شهر اسلامی امکان پذیر خواهد بود.
پیوست ۱:
در مجموع از ۴۲ مقاله ارسالی۳۰ مقاله تایید و ۱۸ مقاله منتخب آن در پانل های تخصصی ارایه گردید
فهرست مقالات تخصصی «هنر و معماری اسلامی»
فهرست مقالات تخصصی «شهرسازی اسلامی»
پیوست ۲: پوستر ویژه کارگروه تخصصی «هنر، معماری و شهرسازی»
این پوستر توسط تیم برگزاری کارگروه تخصصی طراحی شده است:
پیوست ۳: پوستر نمایشگاه جنبی کنگره «هنر، معماری و شهرسازی»
نمایشگاهی در کنار سالن برگزاری کنگره تشکیل شد که توضیحش در پوستر زیر آمده:
پیوست ۴: فهرست کتب تخصصی که در نمایشگاه کتاب جنب کنگره ارائه شد
در کنار برنامه سخنرانیها و بعنوان مکمل آنها، و با هدف ترویج اندیشه اسلامی، نمایشگاه کتب تخصصی مرتبط نیز به تفکیک در سه بخش «معماری، شهرسازی و هنر» اسلامی راه اندازی شد که در آن حدود ۳۴ عنوان کتاب تخصصی «معماری اسلامی» و ۱۴ عنوان «شهرسازی اسلامی» و ۱۸ عنوان «هنر اسلامی» ارائه گردید. فهرست این کتب به قرار زیر است:
الف-کتب تخصصی معماری اسلامی
ب-کتب تخصصی شهرسازی اسلامی
ج-کتب تخصصی هنر اسلامی