«فطرت»، سرشتِ «روش در روش» آدمی در علوم انسانی ـ اسلامی و در هرگونه علمی است
عضو هیأت علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
چکیده:
آدمی دارای سرشتی است که همه انسانها در همه زمانها و مکانها بهطور مشترک از آن بهرهمندند. این سرشت مشترک انسانها را «فطرت» مینامند. و فطرت آدمی همه آنچیزهایی است که انسانها بدون اینکه نیازی به آموزش و استدلال داشته باشند به تدریج آنها را در خود مییابند.
این امور فطری را میتوان تحت عناوین امور فطری هستیشناختی، امور فطری معرفتشناختی و امور فطری روانشناختی جای داد. فطریات هستیشناختی بر فطریات معرفتشناختی و ایندو نیز بر فطریات روانشناختی حاکماند ، آدمی در مواجهه با هرچیزی، و بنابراین در مواجهه با دانشها نیز، تحت تأثیر این امور فطری است.
آدمی دانشها را بر اساس همینامور فطری پیش میبرد و دانشهای برهانی را بر اساس «برهان»، دانشهای تجربی را بر اساس «برهان» و «تجربه»، دانشهای نقلی را بر اساس «برهان» و «نقل»، و دانشهای تجربی ـ نقلی را بر اساس «برهان» و «تجربه» و «نقل» پیش میبرد . این امور فطری در جهت بخشی برخی علوم بیتأثیرند ، در جهت بخشی برخی علوم تأثیرگذارند، و در متن و محتوای برخی علوم دیگر نفوذ میکنند.
سرشت انسانها به گونهای است که دانشها را «روش در روش» و از طریق برهان و تجربه و نقل پیش میبرد و در این مسیر با تفکیکی که بین مقام ثبوت و مقام اثبات علوم میگذارد مقام ثبوت علوم را شاخص مقام اثبات آنها قرار میدهد. داور مقام ثبوت و مقام اثبات علوم همین «فطرت آدمی» است و آدمی هر علمی را که در مقام اثبات و تحقق خارجی کسب میکند با مقام ثبوت آن علم میسنجد و از طریق همین سنجش در مورد درستی و نادرستی یا خوبی و بدی علوم خود داوری میکند. البته مقام ثبوت علم آدمی بالقوهاند و هنگام تحقق مقام اثباتی و خارجی علم آدمی میتوانند فعلیت یابند.
آدمی دانشهای خود را بر اساس همین سرشت «روش در روش» پیش میبرد و اگر دانشها اکنون اینگونه بهبار ننشستهاند به دلیل نفوذ مقدمات و پیشفرضهایی است که از فطریات روانشناختی بد آدمی نشأت گرفته و باعث انحراف این علوم شدهاند. فطرت آدمی اقتضاء میکند که آدمی از فطریات روانشناختی بد دوری گزیده و به یاری فطریات روانشناختی نیک علوم را بر اساس شاخص «فطرت» و مقام ثبوت آنها و به یاری مقدمات و پیشفرضهای برهانی در سلسله مراتب برهان و تجربه و نقل به پیش ببرد. حاصل آن ظهور علوم و بخصوص علوم انسانیای خواهند بود که بر پایه فطرت آدمی سامان یافتهاند. این علوم انسانی مبتنی بر فطرت آدمی را میتوان عبارت از همان علوم انسانی ـ اسلامی دانست.
کلید واژهها:
فطرت، سرشت «روش در روش»، امور فطری هستیشناختی، امور فطری معرفتشناختی، امور فطری روانشناختی، علوم، برهان، تجربه، نقل، ثبوت، اثبات، پیشفرض، فرض.
منابع
فارسی
- ابنسینا، الهیات از کتاب شفاء، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۹۰ ش.
- باقری، خسرو، هویت علم دینی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۸۲ ش.
- بلیکی، نورمن، استراتژیهای پژوهش اجتماعی، ترجمه هاشم آقا بیگپوری، انتشارات جامعهشناسان، چاپ اول، ۱۳۸۹ ش.
- پوپر، کارل ریموند، حدسها و ابطالها، روش شناخت علمی، ترجمه احمد آرام، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۵ ش.
- جمعی از گفتگو کنندگان، مبانی فلسفی علوم انسانی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۹ ش.
- جمعی از نویسندگان، «مجموعه مقالات وحدت حوزه و دانشگاه و بومی و اسلامی کردن علوم انسانی»، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۲۷ آذر ۱۳۷۸٫
- جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم، قم، انتشارات اسراء، ۱۳۸۳ ش.
- جوادی آملی، عبدالله، معرفتشناسی در قرآن، قم، مرکز نشر اسراء، ۱۳۸۷ ش.
- جوادی آملی، عبدالله، منزلتعقل در هندسه معرفت دینی، قم، مرکز نشر اسراء، ۱۳۸۶ ش.
- چالمرز، آلن ف.، چیستی علم، ترجمه سعید زیبا کلام، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۸ ش.
- دیلتای ، ویلهلم ، تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی ، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی ، انتشارات ققنوس ، ۱۳۸۹ ش .
- دینانی، غلامحسین ابراهیمی، قواعد کلّی فلسفی در فلسفه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم، ۱۳۷۰ ش.
- سروش، عبدالکریم، تفرّج صنع، تهران، انتشارات سروش، ۱۳۷۰ ش.
- سروش، عبدالکریم، درسهایی در فلسفه علم الاجتماع، تهران، نشر نی، ۱۳۷۶ ش.
- سروش، عبدالکریم، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران، مؤسسه فرهنگی صراط، چاپ سوم، ۱۳۷۳ ش.
- فروند، ژولین، نظریههای مربوط به علوم انسانی، ترجمه علی محمد کاردان، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۷۲ ش.
- فی، برایان، پارادایمشناسی علوم انسانی، ترجمه مرتضی مدریها، پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ دوم، ۱۳۸۹ ش.
- کانت، سنجش خرد ناب، ترجمه شمسالدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۸۳ ش.
- مطهری، مرتضیَْ، فطرت، انتشارات صدرا، چاپ بیست و یکم، ۱۳۸۹ ش.
عربی
- ابنسینا، الاشارات والتنبیهات، در سه جلد، دفتر نشر کتاب، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق.
- ابنسینا، الشفاء، الالهیات، با مقدمه ابراهیم مدکور، قم، منشورات مکتبهًْ آیهًْ الله العظمی المرعشی النجفی، ۱۴۰۴ ق.
- ابنسینا، الشفاء، المنطق، با مقدمه ابراهیم مدکور، قم، منشورات مکتبهًْ آیهًْ الله العظمی المرعشی النجفی، ۱۴۰۴ ق.
- صدر ، شهید سید محمد باقر صدر ، آلأسس المنطقیه للأستقراء ، بیروت – لبنان ، دارالتعارف للمطبوعات ، ۱۴۰۴ ق .
انگلیسی
- Aristotle, The Complate Works of Aristotle, edited by Jonathan Barnes, Two Vols., Princeton University Press, 1995.
- Kant, Critique of Pure Reason, Translated by N. K. Smith, London, 1933.