نقش سواد فرهنگی در تحول علوم انسانی اسلامی
محسن فرمهینی فراهانی
دانشیار دانشگاه شاهد، ایران، تهران
farmahinifar@yahoo.com
چکیده
سواد فرهنگی ریشه در میراث فرهنگی و اجتماعی یک کشور دارد و ازآنجاکه کشور ما بهویژه پس از ظهور اسلام بافت مذهبی داشته و با اسلام آمیخته است، نمیتوان میان آنها جدایی قائل شد. سواد فرهنگی حیطه گسترده ای دارد و تمام دامنه های فعالیت های انسانی را از دین و علم گرفته تا ورزش در برمیگیرد. هدف مقاله حاضر تبیین مفهوم سواد فرهنگی و اهمیت و نقش آن در تحولات علوم انسانی اسلامی است. در این راستا این پرسشها مطرح است: مفهوم سواد فرهنگی و ضرورت و اهمیت آن چیست؟ ابعاد و مؤلفه های کلیدی اش کدام اند؟ نقش سواد فرهنگی در تحول علوم انسانی اسلامی چیست؟ چه راهکارهایی می توان برای تحقق سواد فرهنگی به ویژه در نظام آموزش و پرورش جهت نقش آفرینی آن در تحول علوم انسانی اسلامی متصور شد؟ تحقیق پیشِ رو از نوع کیفی- تحلیلی است و محقق با بررسی و مطالعه منابع و اسناد مکتوب مرتبط، با استفاده از ابزار فیش برداری در پی پاسخ گویی به پرسش های تحقیق بر می آید. بر اساس یافته های مهم این، سواد فرهنگی آن چیزی است که همه تمام اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان باید از آن آگاه باشند و حفاظت از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیازمند سواد فرهنگی است. سواد فرهنگی، بحثی میان رشتهای و دارای قالب پیوستاری است، نه تک مقولهای. این بحث ابعاد متعدد دارد که بررسی آن، هم برای دستیا بی آسانتر به اهداف تحول علوم انسانی اسلامی و هم برای درک تحلیلی و انتقادی مسائل اجتماعی و فرهنگی لازم و مؤثر است. مؤلفه های سواد فرهنگی به عمده ترین ابعاد، جنبه ها، ویژگی ها و همچنین بخشهای کلی مفهوم سواد فرهنگی اطلاق میشود که عبارتاند از: تاریخ ملی ، تاریخ جهان، ادبیات، مشاهیر، دین و مذهب، هنر و سبک معماری، اقتصاد، سیاست، موسیقی، علوم پایه، پزشکی و سلامت، جغرافیا، جامعه شناسی و روانشناسی، رسانه ها و مطبوعات، ضرب المثلها و فناوری. منظور از عناصر سواد فرهنگی، مصادیق و زیرمؤلفه های هر یک از مؤلفه های اصلی است که به بهترین نحو ممکن، کیفیت و وضعیت سواد فرهنگی را در وجوه گوناگون نمایان میسازد. به دلیل ماهیت و عمومیت سوادآموزی فرهنگی، باید علاوه بر نگاه تخصصی به آن، این موضوع به «حوزه فرهنگ عمومی» نیز سوق داده شود. به همین دلیل است که سواد فرهنگی را میتوان پیش نیازی برای تحول در علوم انسانی اسلامی دانست.
کلیدواژگان: سواد فرهنگی، تحول، علوم انسانی، علوم اسلامی.
منابع
- افضل طوسی، عفت السادات و نوذری، حسینعلی (۱۳۸۹). تأثیر فرهنگ دیداری بر فرهنگ عمومی در بستر فرآیند جهانی شدن، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی.
- میرزاامینی، محمدرضا، و صفایی، رضا (۱۳۸۸). ارتقای سواد فرهنگی: شالوده توسعه فرهنگی کشور. تهران: اندیشگاه شریف.
- دانای طوسی، مریم، و کیامنش، علیرضا (۱۳۸۸). رویکردهای زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای امریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور، سنگال، اندونزی و ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شماره ۳۱ ،سال هشتم ،۷۵-۱۰۰٫
- مخملچی محمد (۱۳۹۳). سواد دانشگاهی به مثابه پارادایم بدیل برای سواد فرهنگی هرش. طرح پروپوزال دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.
- جعفری، مصطفی، و رییسمیرزایی، نرگس. (۱۳۹۳). تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان. ص۲و۳٫
- رومیانی، فاطمه، و ضیائیان، فاطمه (۱۳۹۳). تأثیر سواد فرهنگی بر روی جامعه مبتنی بر دانایی، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی. مرودشت. ص۱ و ۲٫
- خامنهای، سیدعلی (۱۳۶۵). اهمیت هنر، گفتوگو با اعضای سومین کنگرهی شعر و ادب دانشجویان سراسر کشور- جهاد دانشگاهی. ۲۷ آذر.
- سرکار آرانی، محمدرضا (۱۳۹۲). فرهنگ آموزش و یادگیری، پژوهشی مردمنگارانه با رویکرد تربیتی. تهران: انتشارات مدرسه.
- شورت، ادموند (۱۳۸۸). روششناسی برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران. تهران: سمت.
- فرمهینی فراهانی، محسن و همکاران (۱۳۹۶). سواد فرهنگی. تهران: انتشارات پارسوا.
- North Central Regional Educational Laboratory (2000). Retrieved on March 3, 2009 from http: //www.engines4ed.org/hyperbook/nodes/educat or- outline.html#NODE-91.
- ۱ Graff, H. J. (1989). Critical Literacy Versus Cultural Literacy-Reading signs of the times?, The university of Texas at Dallas. Interchnge .vol 20,No 1 ,pp:46-52
- ۱ Hirsch, E. D. (2001). The New Dictionary Of Cultural Literacy; What Every American Needs to Know. New York: Houghton Mifflin Company.
- ۱ Hirsch, E. D. (1983). Cultural Literacy, American Scholar. 52: 159-160.
- ۱ Hirsch, E. D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Houghton-Mifflin.
- ۱ Hirsch, E. D. (1988). The Dictionary of Cultural Literacy. New York: Houghton-Mifflin
- ۱ Schaefer, R,T (2003). Sociology Matters., Publisher: McGraw–Hill Education; 6 edition