هستیشناسی عدالت؛ بررسی تطبیقی آرای آیتالله جوادی آملی و جان رالز
محمدرضا طاهری
دکترای اندیشه سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، ایران، تهران
چکیده
هر نظریهای درباره عدالت، بر بنیانهای نظری استوار است که یکی از مهمترین آنها بنیان هستیشناختی است. در این پژوهش تلاش شده تا بنیان هستیشناختی عدالت در اسلام و لیبرالیسم با استفاده از روش تفسیری و تطبیقی روشن گردد. در این راستا آرای دو تن از متفکران برجسته معاصر، آیتالله جوادی آملی و جان رالز بررسی و مقایسه شده و نشان داده شده که رالز به لحاظ هستیشناختی فردگرا و انسانمحور است و در مقابل، آیتالله جوادی آملی دارای هستیشناسی سهضلعی است و بر ترابط انسان با خداوند و بقیه هستی تأکید دارد. این امر دلالتهای مهمی در تنظیم نظریه عدالت آنها دارد.
کلیدواژگان: عدالت، هستیشناسی، اسلام، لیبرالیسم، انسانمحوری، مراتب هستی، نظام احسن.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۶ج). اسلام و محیط زیست. قم: اسراء
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۰). انتظار بشر از دین. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۸). تسنیم. جلد دوم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۹). تسنیم. جلد اول. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۰). تسنیم. جلد سوم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۱). تسنیم. جلد چهارم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۲). تسنیم. جلد پنجم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۳). تسنیم. جلد ششم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۴). تسنیم. جلد هفتم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۴الف). تفسیر انسان به انسان. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵). تسنیم. جلد هشتم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵الف). تسنیم. جلد نهم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵ب). تسنیم. جلد ده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵ج). تسنیم. جلد یازده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۶). تسنیم. جلد دوازده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۶ الف). تسنیم. جلد سیزده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۷). تسنیم. جلد چهارده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۷الف). تسنیم. جلد پانزده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸). تسنیم. جلد شانزده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸الف). تسنیم. جلد هفده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸ب). تسنیم. جلد هجده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸ج). جامعه در قرآن. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۹). تسنیم. جلد نوزده. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۹الف). تسنیم. جلد بیست. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۹ب). تسنیم. جلد بیست و یک. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۹ج). تسنیم. جلد بیست و دو. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۰). تسنیم. جلد بیست و سه. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۰الف). تسنیم. جلد بیست و چهار. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۰ ب). تسنیم. جلد بیست و پنج. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۰ج). تسنیم. جلد بیست و شش. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۱). تسنیم. جلد بیست و هفت. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۲). تسنیم. جلد بیست و هشت. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۲الف). تسنیم. جلد بیست و نه. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۲ ب). تسنیم. جلد سی. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۲ج). تسنیم. جلد سی و یک. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۳). تسنیم. جلد سی و دو. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۳الف). تسنیم. جلد سی و سه. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۳ب). تسنیم. جلد سی و چهار. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۴). تسنیم. جلد سی و پنج. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۱ب). تفسیر موضوعی قرآن. جلد شش. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۴الف). حق و تکلیف در اسلام. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۲الف). حیات حقیقی انسان در قرآن. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۵الف). رحیق مختوم، جلد اول، بخش پنجم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۵). رحیق مختوم، جلد اول، بخش چهارم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸ج). روابط بینالملل در اسلام. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۳الف). سرچشمه اندیشه. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۹الف). صورت و سیرت انسان در قرآن. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۵ب). فلسفه حقوق بشر. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۹). مبادی اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۹ب). معرفتشناسی در قرآن. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۶ب). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۱الف). نسبت دین و دنیا. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۳ب). ولایت فقیه. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۷ ب). «حکمت متعالیه سیاست دارد»؛ «چالشهای حکمت متعالیه در مسئله سیاست»؛ «حکمت نظری و حکمت عملی و جایگاه حکمت سیاسی متعالیه»؛ «سیاست متعالیه، سیاستی جامع»؛ «شریعت روح سیاست»، در: لکزایی، شریف، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۹۰). اصول فلسفه و روش رئالیسم. جلد دوم. تهران: صدرا.
- Grafstein, Robert (1985). Ontology and the Theory of Justice, philosophy and Phenomenological Research. 46 (1). 115-137.
- Hayek, F. A. (1998). Law, Legislation and Liberty, London: Routledge.
- Kukathas, Chandran, and Petit, Philip (1990). Rawls a Theory of Justice and its Critics, Stanford, California: Standford University Press.
- Larmore, Charles (1990). Political Liberalism, Political Theory. 18 (3).339-360.
- Larmore, Charles (1999). The Moral Basis of Political Liberalism, The Journal of Philosophy. xcvi (12). 599-625.
- McIntyre, Alasdair (1998). Whose justice? Which rationality?. Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press.
- Ralws, john (1991). A theory of justice. Oxford: Clarendon Press.
- Rawls, John (1985). Justice as Fairness: Political not Metaphysical, Philosophy and Public Affair. 14 (3). 223-251.
- Rawls, John (2001). Justice as Fairness: a Restatement. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 2001.
- Rawls, John (1999). Laws of Peoples. London, USA: Harvard University Press.
- Rawls, John (2005). Political Liberalism. New York: Columbia University Press.
- Sandel, Michael (1998). Liberalism and the Limits of Justice. Cambridge, UK; New York: Cambridge Universtiy Press.
- Scanlon, Thomas (2008). Moral dimensions: permissibility, meaning, blame. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.
- Shafer-Landau, Russ (2003). Moral Realism: A Defense. New York: Oxford University Press.
- Taylor, Charles (1985). Philosophy and the human sciences. Cambridge, New York: Cambridge University press.
- Taylor, Charles (2007). A Scular Age. USA: Harvard University Press.
- Weber, Eric Thomas (2010). Rawls, Dewey, and Constructivism. London, New York: Continuum.