. نقشه راه علمی تحول علوم انسانی پالایش، پیرایش و پیدایش است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ | Thursday, 21 November , 2024 |
فارسی English

نقشه راه علمی تحول علوم انسانی پالایش، پیرایش و پیدایش است

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند، عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم در نخستین هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی که ۲۹ تیرماه در مشهد برگزار شد، پیرامون موضوع فرآیند مدیریت تحول علوم انسانی سخنرانی کرد و با بیان اینکه این موضوع در پاسخ این سوال است که نقشه راه در تمدن علوم انسانی اسلامی اعم از کل علوم انسانی یا هر رشته دیگری از علوم چیست؟ مطرح می شود، گفت: آنچه که می گویم برگرفته از الگو کامل است و آن را به فرایند خطی تبدیل کرده ام.
وی ادامه داد: در این زمینه دو فرایند تولید کرده ایم که عبارتند از: ۱) فرایند علمی و ۲) فرایند عینی و مدیریتی که فرایند علمی، حرکت از بالا به پایین و فارغ از شرایط عینی جامعه است و کمک می کند تا هر کدام از ما به عنوان محقق یا جامعه علمی که در کدام یک از این مراحل هستیم.
پیروزمند اضافه کرد: در فرایند مدیریتی هم فرض بر این است که قرار است جامعه علمی متحول و مدیریت شود و اسم آن را حرکت از پایین به بالا می گذاریم و در واقع حرکت را از کف جامعه آغاز می‌کنیم تا موج ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در فرایند علمی باید ابتدا مبنای آیات را مشخص کنیم، ابراز کرد: همچنین باید توجه کنیم که نظام نظریه ها را در کل علوم انسانی ارائه کنیم که این حالت در حرکت از بالا به پایین است.
این استاد حوزه و دانشگاه در مورد نظام الگوها و شاخص ها نیز عنوان کرد: الگو، نرم افزار تصرف است و از نظریه عملیاتی‌تر و عینی تر است که در این حالت قدرت محیط شناسی پیدا می کنیم و اسم این مراحل را فرایند موضوعی قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در هر کدام از این مراحل باید یک عملیات علمی انجام دهیم، افزود: در ابتدا شناخت نظام‌مند مبنا در ادبیات موجود علمی است که در ذیل آن سه کار پالایش، پیدایش و پیرایش باید در علوم انسانی موجود صورت گیرد.
پیروزمند تشریح کرد: پالایش، بهره‌وری حداکثر از علم موجود در حل مسائل، تفکیک موارد مخالف با مبنای اسلامی و احراز ناکارآمدی علوم انسانی موجود در حل مسائل تمدن اسلامی است.
وی افزود: در مرحله دوم تولید در نظریه های اسلامی به شکل بخشی و موضعی است و همچنین مرحله سوم، نیز پیدایش علوم انسانی اسلامی با هدف تحول بنیادین یعنی تحول فراگیر و منسجم به خود اختصاص می دهد.

این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در مورد فرایند(نقشه راه) علمی تحول علوم انسانی نیز عنوان کرد: آنچه که در کشور نیاز داریم و کمتر به آن پرداختیم این است که تا زمانی که مسئله تحول علوم در میان ما اساتید می چرخد نباید توقع امر فراگیری این موضوع را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: باید این مسئله سوال جدی جامعه علمی شود و از مشترک‌ترین نقطه بین ما و جامعه علمی حرکت را آغاز کنیم و سعی در وارد کردن کسانی که قائل به اسلامی سازی علوم نیستند، کنیم که راه آن نیز شروع از اشتراکات است.
وی در توضیح این مطلب افزود: از جمله اشتراکات این است که همه قبول دارند که باید علوم بومی داشته باشیم و بتوانیم مسائل کشور خود را پاسخ دهیم. حتی سکولارها هم این مسئله را قبول دارند لذا پاسخگو قرار دادن جامعه علمی نسبت به نظام نیازمندی‌های ایران اسلامی از جمله این اقدامات به شمار می رود.
پیروزمند با اشاره به اینکه باید مسئله را درست تعریف کنیم و مورد توجه قرار دهیم، ابراز کرد: وقتی مسئله را درست تعریف کردیم، اندیشمندان علوم پیش می روند و متوجه می شوند که نظریه های موجود علمی پاسخگوی این سوالات نیست، در نتیجه، جامعه علمی به مرحله بعد می رود تا پاسخگو باشد.
وی در تکمیل این موضوع گفت: در واقع قدم اول زمینه ساز برداشتن قدم دوم که همان اسلامی سازی است، می شود. بنابراین در اسلامی سازی زمینه ای را قرار داده ام تا به اسلامی سازی جامع و منسجم که در این راستا باید حرکت از بالا به پایین اتفاق بیفتند، برسیم.
پیروزمند عنوان کرد: برای مدیریت تحول به یک نقشه راه احتیاج داریم که خود آن نیز به یک نقشه راه علمی نیاز دارد تا محققان براساس آن تحقیق کنند، درواقع حرکت از بالا به پایین می خواهد یک برنامه علمی به ما بدهد و از پایین به بالا می خواهد یک طرح و الگوی اجرایی ارائه کند.
این عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: ما نیازمند این هستیم که دانش تمدن ساز در علوم انسانی اسلامی تولید شود و اسلام در این عرصه می تواند بسیارموثر باشد.

 

برچسب‌ها:, , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت