. نظام یکپارچه مالیاتی ـ حمایتی برگرفته از نظام مالیاتی اسلامی است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 4 May , 2024 |
فارسی English

نظام یکپارچه مالیاتی ـ حمایتی برگرفته از نظام مالیاتی اسلامی است

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، اولین پیش‌نشست از سلسله نشست‌های تخصصی کمیسیون اقتصاد اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با موضوع «یکپارچگی نظام مالیاتی- حمایتی در اقتصاد اسلامی» شنبه هشتم مهرماه ۱۴۰۲ با حضور علاقمندان به مباحث سیاستی به صورت مجازی و بر خط برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی، دبیر جلسه، محورهای کمیسیون اقتصاد اسلامی هفتمین کنگره را برشمرد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولید علم بومی و سیاست‌گذاری بر مبنای اسلام در حوزه اقتصاد بر اهمیت این مباحث تاکید نمود. استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی از عموم اندیشمندان جهت مشارکت در تحقق این ایده دعوت نمود.

در ادامه دکتر مهدی موحدی بک‌نظر استادیار دانشگاه شاهد ضمن تاکید بر اهمیت تطابق نظام مالیاتی با آموزه‌های اسلامی به آسیب‌شناسی نظام مالیاتی و حمایتی در اقتصاد ایران پرداخت.

از نظر وی نظام یکپارچه مالیاتی ـ حمایتی برگرفته از نظام مالیاتی اسلامی (خمس و زکات) است و فقدان چنین نگرشی موجب عدم حمایت نظام‌مند از دهک‌های پائین جامعه و نیز امکان برخورداری نادرست دهک‌های بالای درآمدی از حمایت‌های اقتصادی- اجتماعی شده است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ضمن برشمردن دلایل عدم شکل‌گیری نظام یکپارچه مالیاتی- حمایتی در ایران، مقایسه‌ای بین نظام فعلی با چند کشور شاخص انجام داد و راهکارهای اسلامی در مسیر تحول نظام مالیاتی با استفاده از ظرفیت‌های نسل سوم نظام‌های مالیاتی را تشریح کرد.

در انتهای این جلسه با حضور دکتر محمدجواد توکلی رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پرسش و پاسخی درباره سیستم خمس و زکات صورت گرفت و دغدغه‌ها و سؤالات حضار محترم توسط دبیر جسه مطرح و به بحث گذاشته شد.

برچسب‌ها:, , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت