. نشست ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Friday, 3 May , 2024 |
فارسی English

نشست ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، نشست ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی، شامگاه دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

این نشست با حضور آیات، حجج اسلام والمسلمین و آقایان، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، رجبی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،‌ رجائی‌نیا رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عباسی رئیس جامعه المصطفی، رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و مسئولین دیگر بخش‌های فرهنگی کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن شرکت در این جلسه و ابراز خرسندی از تشکیل این ستاد راهبری در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، آمادگی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی را برای همکاری جدی با این ستاد اعلام کرد.

غلامی در این جلسه تاکید داشت: امروز به لطف الهی گفتمان علوم انسانی اسلامی تا حدی شکل گرفته و توانسته است خودش را تثبیت کند اما ما امروز نیازمند سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی در زمینه‌ی نظریه‌پردازی و نوآوری در عرصه علوم انسانی اسلامی هستیم و نباید تصور کنیم که سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان صورت گرفته برای مسیر طولانی‌ای که در پیش داریم کفایت می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: ما امروز در بعضی از رشته‌های علوم انسانیِ اسلامی شرایط علمی بسیار خوبی داریم اما در برخی از رشته‌ها با عقب‌ماندگی‌های متراکمی روبرو هستیم که باید جبران این عقب‌ماندگی‌ها جزو اولویت‌های اصلی فعالیت‌های ما در عرصه علوم انسانی قرار گیرد.

غلامی با بیان اینکه امروز کسی قرار نیست علوم انسانی اسلامی را به دانشگاه تحمیل کند، تاکید کرد: اگر خط نظریه‌پردازی و نوآوری به شکل طبیعی ایجاد شود، خودبه‌خود علوم انسانی اسلامی در عمق دانشگاه حضور پیدا می‌کند و کسی نمی‌تواند در برابر ورود نظریه‌ها و نوآوری‌های جدید مانع ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: مؤسسات پژوهشی مرتبط با حوزه و همچنین انجمن‌های علمی حوزه می‌توانند پیشتاز بحث تحول بنیادین در علوم انسانی اسلامی باشند هر چند که سایر بخش‌های حوزه هم می‌توانند در فعالیت‌های حوزه علوم انسانی اسلامی ورود کنند و تدریجاً مباحث علوم انسانی اسلامی را جزو برنامه‌های اصلی خودشون درنظر بگیرند.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازمه‌ی گسترش فعالیت‌های حوزه در زمینه‌ی علوم انسانی اسلامی، پیدا کردن درکی عمیق و درست از علوم انسانی است و تا زمانی که چنین درک عمیق و صحیحی ایجاد نشود ممکن است برخی از سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه مورد نظر نرسد.

اعضای حقوقی و حقیقی ستاد:

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه

آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌ علی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین رجایی، دبیر ستاد راهبری

آیت‌الله علی اکبر رشاد و حجج‌اسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و شمس الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) از اعضای این شورا هستند که در این جلسه حضور نداشتند.

گفتنی است؛ «ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه» دارای دو شورا شامل شورای عالی سیاست‌گذاری و شورای برنامه‌ریزی است که آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس شورای سیاستگذاری این ستاد است.

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت