موضوعات پیشنهادی کمیسیون «تعلیم و تربیت اسلامی»
محورهای پژوهشی حائز اولویت کمیسیون از این قرار است:
محور اول – نظریهپردازی در تعلیم و تربیت اسلامی:
- انواع نظریههای تعلیم و تربیت اسلامی (به تفکیک سن، دوره تحصیلی و جنس)
- تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از منظر عارفان، فیلسوفان، حکیمان، دانشمندان اسلامی و ادیبان
- نظریهپردازی در عرصه تعلیم و تربیت در جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران
- نظریهپردازی در برنامهریزی آموزشی و درسی با رویکرد اسلامی
- مفاهیم تربیتی قرآن و ظرفیت آنها در نظریهپردازی تربیتی
- نقد نظریههای موجود تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
- مطالعه تطبیقی آرمانهای تربیت در نظریههای تربیتی معاصر و دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی
محور دوم – سیاستگذاری تربیتی متکی بر تعالیم اسلام:
- مبانی فکری و فلسفی و الزامات سیاستگذاری تربیتی از منظر اسلامی
- الگوی مطلوب سیاستگذاری تربیتی اسلامی- ایرانی
- مطالعات تطبیقی- تاریخی سیاستگذاری تربیتی در کشورهای اسلامی
- تطبیق حوزه نظر و عمل در بستر تربیت اسلامی
- فضای مجازی: فرصتها و تهدیدها در بستر تربیت اسلامی
- آسیبشناسی سیاستگذاری تربیتی در آموزش عمومی و آموزش عالی
محور سوم – اسناد بالادستی و دیدگاههای تربیتی:
- حیات طیبه در منظومه فکری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- نقشه جامع علمی کشور و دیدگاههای تربیتی در آموزش عمومی و آموزش عالی
- رهیافتی به جهتگیری و نظام معنایی تربیت اسلامی در سند تحول بنیادین و مقایسه آن با سند ۲۰۳۰
- تبیین نسبت فطرت (مفهوم کانونی سند تحول بنیادین) و تربیت از منظر اندیشه اسلامی
- ساحتهای تربیت اسلامی و دلالتهای تربیتی آنها در عمل تربیت
- نقش حاکمیت، خانواده و رسانه و نهادهای غیر دولتی در تربیت اسلامی