مقایسه ای میان انسان شناسی فلسفی – عرفانی اسلامی با انسان شناسی پست مدرن و تأثیر آن در فلسفه اخلاق
سید مهدی بیابانکی
دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و مدرس تاریخ و فلسفه علم دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده
آنچه در این نوشتار بدان میپردازیم ارائه دو تصویر از انسان است که درست مقابل هم قرار گرفتهاند. تصویر نخست، تصویری است که اندیشمندان پست مدرن از انسان امروزی مغرب زمین ارائه میدهند و تصویر دوم تصویری است که فلاسفه و عرفای مسلمان با تکیه بر متون غنی اسلامی از انسان ارائه میدهند. در تصویر نخست، انسان همچون مجسمهای بیروح و راکد است که تماماً شیفته و فریفته خود است و در خلائی کویر گونه در پی التذاذ حداکثری خود میباشد. اما در تصویر دوم، انسان مسافری است غایتمند که سفرش را از خاک آغاز نموده است و لحظه به لحظه با شوری وصف ناپذیر به سمت غایت خود حرکت میکند. تصویر نخست به زعم اندیشمندان مذکور، تصویر بالفعل انسان امروزی جوامع غربی و تصویر دوم، تصویر بالقوه و مدل و نقشه راه انسان به ماهو انسان است. مقایسه این دو رویکرد که به دو نوع روش شناسی متفاوت در برخورد با انسان و علوم مرتبط با انسان می انجامد هدف این نوشتار است.
واژه های کلیدی: انسان، لذت گرایی، خود شیفتگی، پست مدرنیسم، سرمایه داری، کلمه جامعه فاصله، مسافر.
منابع
- ابن عربی،محیی الدین ، ۱۹۹۹م، الفتوحات المکیه، به تصحیح احمد شمس الدین، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ج ۳، ۷٫
- ——— ،۱۹۸۰م فصوص الحکم، همراه با تعلیقات ابوالعلاء عفیفی، بیروت، دارالکتب العربی، چاپ دوم،
- اکبریان ، رضا ، ۱۳۸۶، جایگاه انسان در حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، ش ۵۰٫
- ——— ،۱۳۸۵، اصل مبنایی در حکمت عملی ملاصدرا و اهمیت آن در عصر حاضر، خردنامه صدرا،،ش ۴۶
- حکمت، نصر الله، زمستان۱۳۸۵، تاریخیت انسان در عرفان ابن عربی، پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، (الف) ش۵۲٫
- ——— ، ۱۳۸۵، خطوط برجسته انسان شناسی ابن عربی، نامه فلسفی، (ب)، ش ۱٫
- ——— ،۱۳۸۱، مساله چیست، تهران، انتشارات الهام، چاپ اول (الف)
- ——— ،۱۳۸۱، وجود و ماهیت در جکمت متعالیه، تهران، انتشارات الهام، چاپ اول، (ب)
- رشیدیان ، عبدالکریم ، ۱۳۸۵، از فرد مدرن تا شخص پست مدرن، فصلنامه فلسفه دانشگاه تهران،،ش۱۱٫
- سجادی ، سید مهدی ،۱۳۸۷ ، تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن و پست مدرن ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، ش۹۳٫
- صدر الدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم ، ۱۳۷۸، الحکمه المتعالیه فی السفار العقلیه الاربعه، قم ، منشورات مصطفوی ، ج ۸ .
- ————————— ،۱۳۸۲، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق آشتیانی، قم، بوستان کتاب،
- ————————— ،۱۳۷۵، مجموعه رسائل فلسفی صدر المتالهین، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، تهران، انتشارات حکمت،
- ضیمران، محمد ،میشل فوکو: ۱۳۸۴ ،دانش و قدرت، تهران،نشر مرکز،
- کهون، لارنس ،۱۳۸۴، متن های برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی، چاپ چهارم،
- لیوتار ، ژان فرانسوا ،۱۳۸۳ ، وضعیت پست مدرن ، ترجمه حسنعلی نوذری ، تهران ،انتشارات گام نو .
- وبر، ماکس، ۱۳۷۴، اخلاق پروتستان و روح سرمایه¬داری، ترجمه عبدالمعبود انصاری، تهران: انتشارات سمت،
- Akerlof, George. Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior, Nobel Prize Lecture, Berkeley: Department of Economics, University of California, 2001
- Baudrillard , Jean. America . Translated By chris Turner , New York: verso, 1989
- Bell , Daniel , The Coming of post-industrial Society , New York: Basic Books, 1976
- ———–, The Cultural Contradiction of Capitalism ,New York : Basic Book , 1978
- Foucault, Michel , The Order of Things; An archaeology of the human sciences, London: Routledge, 2002
- Lach , Christopher, The Culture of Narcissism : American Life in An Age of Diminishing Expectation , New York: Norton, 1991