مطالعات پسااستعماری: عرصه ای برای علوم انسانی بومی
دکترسیدصدرالدین موسوی
(عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی)
مسعود درودی
(کارشناسی ارشد علوم سیاسی)
چکیده :
بومی سازی علوم انسانی چندی است یه یکی از رویکردها و دغدغهی اندیشمندان جوامع غیرغربی در حوزه آکادمیک تبدیل شده است. جوامع غیرغربی درصددند از رهگذر بومیسازی به تولید نظریات و اندیشههایی در علوم انسانی دست یابند که به فراخور مسائل و مشکلات نظری و عملی آن جامعه و کشور باشد. از طرفی مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعاتی جدید دربارهی مسائل کشورهای غیر غربی و فرهنگ آنهاست. این نگرش انتقادی در تعریفی اجمالی به مجموعهای از رهیافتهای نظری اشاره دارد که با تاکید بر پیامدهای استعمارگران به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ازجهتی نقد پسااستعماری درپی فهم موقعیت کنونی ازطریق بازاندیشی، واکاوی وتحلیل انتقادی تاریخ استعماری گذشته است به تاریخ، که بیش از آنکه دربارهی هند، آفریقا وآمریکای لاتین، خاورمیانه واروپا باشد دربرگیرندهی خیال پروریها، سرهمبندیها ودریافتهای یکجانبهی غربی درمورد «غرب » و«شرق» است. نظریه و نقد پسااستعماری در قالب مطالعات پسااستعماری بیش از هر چیز به تحلیل گفتمان استعماری و به چالش کشیدن سوژهی امپریالیستی و هژمونی انسان غربی مربوط میشود. از طرفی دیگر از جمله تأکیدات مطالعات پسااستعماری، تأکید بر علم بومی در برابر علم استعماری است که به مثابه ابزار مهمی در جهت سیاستهای استعماری در طول تاریخ استعمارگری به حساب میآمده است. حال با توجه به این مقدمه کوتاه در باب مطالعات پسااستعماری، تلاش ما در این مقاله این خواهد بود تا نشان دهیم که در چارچوب این مطالعات میتوان به علم بومی- اسلامی دست یافت. علمی که ساختارشکنی و واسازی از علم غربی، یکی از ابزار توسعه و گسترش آن محسوب میشود. لذا با توجه به این امر میتوان بر مطالعات پسااستعماری به منزلهی یکی از زمینههای تئوریک علم بومی-اسلامی در جمهوری اسلامی ایران تکیه کرد.
واژگان کلیدی : مطالعات پسااستعماری، بومیسازی، علم بومی، علم غربی، ساختارشکنی و واسازی
*این مقاله با هماهنگی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در شماره هفتادم فصلنامه روش شناسی علوم انسانی حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
فهرست منابع :
- ترنر، جاناتان (۱۳۸۴) : شرقشناسی، پستمدرنیسم و جهانیشدن، ترجمه: محمدعلیمحمدی، تهران : یادآوران
- شاهمیری، آزاده (۱۳۸۹) : نظریه و نقد پسااستعماری، چاپ اول، تهران : نشر علمی
- کریمی، جلیل (۱۳۸۶) : «مقدمهای بر مطالعات پسااستعماری»، مجله زریبار، شماره ۶۳
- کریمی، جلیل (۱۳۸۸) : « اندیشه انتقادی پسااستعماری» در درآمدی بر علوم انسانی انتقادی به اهتمام مسعود آریایینیا، تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات
- بوین،علی، رطانسی،علی (۱۳۸۰) : «پست مدرنیسم و جامعه: نظریه و سیاست پستمدرنیسم»، در : پست مدرنیته و پست مدرنیسم؛ تعاریف،نظریهها و کاربستها، ترجمه و تدوین: حسینعلی نوذری، تهران : نقش جهان
- ساعی، احمد (۱۳۸۵) : « مقدمهای بر نقد و نظریه پسااستعماری»، فصلنامه سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۷۳، پاییز
- گاندی، لیلا (۱۳۸۸) : پسااستعمارگرایی، ترجمه: مریم عالمزاده و همایون کاکاسلطانی، چاپ اول، تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
- میلز، سارا (۱۳۸۸) : گفتمان، ترجمه: فتاح محمدی، چاپ دوم، زنجان : نشر هزاره سوم
- قاسمی، محمدعلی (۱۳۸۸) : « پسااستعمارگرایی و امکان تأسیس علوم انسانی غیرغربی» در درآمدی بر علوم انسانی انتقادی به اهتمام مسعود آریایینیا، تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات
- جیمسون، فردریک (۱۳۸۹) : پست مدرنیسم: منطق فرهنگی سرمایهداری متأخر، مترجمان: مجید محمدی، فاطمه گیوهچیان، فرهنگ رجایی، تهران : نشر هرمس
- هایدگر، مارتین (۱۳۷۵) : «عصر تصویر جهان»،ترجمه: یوسف اباذری، ارغنون، شماره ۱۱ و ۱۲، پاییز و زمستان
- هایدگر، مارتین (۱۳۸۱) : « نامه دربارهی انسانگرایی»ترجمه : عبدالکریم رشیدیان، در لارنس کهون (ویراستار) متون برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار فارسی: عبدالکریم رشیدیان، تهران : نشر نی
- درودی، مسعود ( ۱۳۹۰) : مفهوم «استعمار» در گفتمان سیاسی امام خمینی(س) براساس رویکرد پسااستعماری، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، تهران: پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
منابع انگلیسی :
- Ashcroft, Bill, Gareth,Griffith, and Helen Tiffin (2007) : Post-colonial Studies ; The Key Concepts, London : Routledge 2 Edition
- Ashcroft, Bill, Gareth,Griffith, and Helen Tiffin (1989) : The Empire Writes Back : Theory and Practice in Postcolonial Literature, London: Routledge
- K.A (1990) : In My Father House : Africa in the Philosophy of culture, Methuen, London
- Bhabha, Homi (2004) : The Location of Culture, London : Routledge Classics
- Chakrabarty, D (1992) : ‘Postcolonialty and the artifice of history : Who Speak for “Indian Pasts?” , Representation, Vol.37
- Deleuze, G & Guartari, F (1986) : Kafka: Toward a Minor Literature, trans. Dana Polan, University of Minnesota Press, Minneapolis
- Foucault, M (1977) : Language, Counter-Memory, Practice : Selected Essays and Interviews by Michel Foucault, ed. Donald F. Bouchard. Cornell University Press, Ithaca
- Foucault, M ( 1980) : power/knowledge : Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, ed. Cohn Gordon, Harvester Press, Hertfordshire
- Habermas, J (1972) : Knowledge and Human Intereste,trans. Jeremy J.Shapiro, Heinemann, London
- McLeod, John (2007) : The Routledge Companion to Postcolonial Staudies, London: Routledge
- Fanon,F (1989) : Black Skin, White Masks , trans: Charles Lam Markmann, Grove Press, NewYork
- O`Hanlon, R & Washbrook, D (2002) : “ After Orientalism : Culture, Criticism, and Politics in the Third world” , Postcolonialism : Critical Concepts in Literary and Cultural Studies, London and NewYork , Routled
- Partha Nath Mukherji & Chandan Sengupla (eds) (2004) : Indigeneity and Universality in Social Science : A South Asian Response. New Delhi : Sage Publication
- Syed Farid Alatas (1996) : “ The Theme of Relevance In the Third World Human Science” . Singapore Journal Geography, Vol.16 Issue 2
- Syed Farid Alatas (2000) : Academic in Social Science : Reflection on India Malaysia, American Studies International, june 2000, Vol XXXVIII, No.2,
- Syed Farid Alatas (2003) : Dependency and The Global Division Of Labour in the Social Science. Current Sociology. Vol.51, No.6
- Frow,J (1990) : ‘ The Social production of knowledge and the Discipline of English’, Meanjin, Vol.29, No.2