محورها و اعضای جدید کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی
به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، در پی تغییر رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی، اعضای جدید کمیته علمی این کمیسیون، محورها و موضوعات جدیدی را ـ علاوه بر محورهای قبلی ـ برای نگارش مقاله پیشنهاد دادند.
موضوعات پیشنهادی تعلیم و تربیت اسلامی از این قرار است:
محور اول: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و …)
– مبانی فقهی و حقوقی تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی اجتماعی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی تعلیم و تربیت اسلامی
محور دوم: نظریه تعلیم و تربیت اسلامی
– انواع نظریههای تعلیم و تربیت اسلامی (نظریههای تربیت اسلامی به تفکیک سن و جنس)
– تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از منظر فیلسوفان، مربیان واندیشمندان اسلامی
– نقد نظریههای موجود تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
محور سوم: نسبتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی با سایر علوم
– نسبتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی با علوم تربیتی
– نسبتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی با روانشناسی و جامعهشناسی
– نسبتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی با علوم سیاسی
محور چهارم: روششناسی پژوهش تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی روش شناختی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی
– انواع روشهای تحقیق کمی و کیفی در تعلیم و تربیت اسلامی
– نقد و مقایسه روشهای موجود در مطالعات تعلیم و تربیت اسلامی
محور پنجم: تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت تمدن ساز
– تمدن نوین اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی
– سبک زندگی و تعلیم و تربیت اسلامی
– مهدویت، انتظار و تعلیم و تربیت اسلامی
محور ششم: اسناد بالادستی زمینه ساز تعلیم و تربیت اسلامی
– سند چشم انداز
– سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی
– سند جامع علمی کشور و اسلامی شدن دانشگاهها
محور هفتم: ساحتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی
– ساحت تربیت دینی و اخلاقی، ساحت تربیت زیستی و بدنی
– ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، ساحت تربیت علمی و فناوری
– ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی
– ساحت تربیت جنسی و عاطفی
محور هشتم: فضای مجازی و تعلیم و تربیت اسلامی
– تربیت اسلامی در فضای مجازی
– فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی در ارتباط با تعلیم و تربیت اسلامی
– فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعلیم و تربیت اسلامی
محور نهم: روشها، عوامل و چالشهای پیشرو تعلیم و تربیت اسلامی
– روشهای تعلیم و تربیت اسلامی
– عوامل زمینهساز تحقق تعلیم و تربیت اسلامی (خانواده، مدرسه، رسانه، نهادهای غیر دولتی و…)
– چالشها و آسیبهای فردی و اجتماعی، درونزا و برونزا و … پیش رو تعلیم و تربیت اسلامی
محور دهم: مباحث کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی
– جهانی شدن، حقوق بشر و تعلیم و تربیت اسلامی
– خرده فرهنگها و تعلیم و تربیت اسلامی
– تفکرات تکفیری و تعلیم و تربیت اسلامی
سرپرست کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی دکتر محسن فرمهینی فراهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد هستند و اعضای جدید کمیته علمی این کمیسیون به شرح ذیل میباشد:
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد داودی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود نوذری عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد رهنمایی دانشیار موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره)
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی حسینی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
- حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی نقی فقیهی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم
- حجت الاسلام و المسلمین دکترمحمد بهشتی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
- دکتر حسن ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
- دکتر مهدی سجادی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
- دکتر محسن ایمانی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
- دکتر اکبر رهنما دانشیار دانشگاه شاهد
- دکتر محمد حسن میرزا محمدی دانشیار دانشگاه شاهد
- دکترمحمد رضا شرفی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران
- سرکار خانم دکتر سجادیه عضو هیات علمی دانشگاه تهران
- سر کار خانم دکتر نجمهوکیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
- سرکار خانم دکتر طیبه توسلی عضو هیات علمی دانشگاه قم