رویکرد معرفتی فلسفی به بنیادهای سکولاریستی علوم انسانی
مهدی امیدی
استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی(ره)
چکیده:
تمایز میان بنیادهای سکولاریسم با مبانی نظام اندیشه ای اسلام بر محققان این عرصه پوشیده نیست. با این حال مروری بر این بنیادها با رویکرد معرفتی فلسفی و واکاوی تاریخ ظهور و بسط سکولاریسم در جهان غرب و جهان اسلام و نیز بررسی تلاش های صورت گرفته از سوی سکولارها در عرصه تئوری و عمل در جهان اسلام می تواند راهگشای فهم علل پایداری و ماندگاری اندیشه ها و مبانی سکولاریستی به رغم تلاش های گسترده برای اسلامی سازی و بومی سازی علوم جدید باشد. فهم نظام تکوین (با نظر به مبدء و غایت آن) به مثابه افعال و آثار الهی و فهم نظام تشریع به مثابه اقوال الهی، و ترسیم چارچوب کلی نگرش «آیتی» به هستی، می تواند زمینه ساز تحول نگرش به علوم طبیعی متناسب با فضای تمدن معاصر اسلامی باشد.
واژگان کلیدی: سکولاریسم- اسلام – مبانی- معرفت- علوم انسانی – علوم سکولار
فهرست منابع
- احمد بن تیمیه،بی تا، در تعاض العقل والنقل ،بی جا ،دار الکنوز الادبیه.
- خیرالدین تونسی، اقوم المسالک فی تقویم الممالک، تونس ۱۹۷۲
- دان کیوپیت، دریای ایمان، ترجمه حسن کامشاد، تهران: طرح نو، ۱۳۷۶
- ر.س. احمد .۱۹۸۹،الدین و الدولۀ و الثورۀ(دین ، دولت و انقلاب)،الدار الشرقیۀ.
- ر. غنوشی، «اسلام و غرب»، سخنرانی ایراد شده در مرکز مطالعات دموکراسی، دانشگاه وست مینیستر، اکتبر ۱۹۹۲٫
- ر. غنوشی، «الحرکه الاسلامیه و المجتمع المدنی» (جنبش اسلامی و جامعه مدنی)، مقاله ارائه شده در دانشگاه پریتوریا، آفریقای جنوبی، اوت ۱۹۹۴٫
- ر. غنوشی، الحریّه العامه فی الدوله الاسلامیه، مرکز مطالعات اتحاد عربی، بیروت، ۱۹۹۳
- رضا، الخلیفه، انتشارات الزهرا، قاهره ۱۹۸۸
- ژان پل دیلم, جامعه شناسی ادیان, ترجمه عبدالرحیم گواهی,
- ع. کواکبی، ام القری، دار الشروق العربی، بیروت ۱۹۹۱
- ع. کواکبی، طبائع الاستبداد، انتشارات مُفام، الجزیره ۱۹۸۸
- عادل ضاهر، الاسس الفلسفیه للعلمانیه، بیروت: دارالساقی،۱۹۹۸
- عبدالباسط حسن، جمال الدین الافغانی، قاهره ۱۹۸۲
- عزیزالعظمه،، العلمانیه من منظور مختلف، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه ، ۱۹۹۲
- عیسی، مصاحبه با کمپانی تلویزیونی فرست تیک (First Take)، لندن ۱۹۹۴٫
- فاروق عبدالسلام، الاحزاب السیاسی فی الاسلام، مرکز انتشارات قلیوب، قاهره ۱۹۷۸٫
- م. البهی، الفکر الاسلامی الحدیث و صلته بالاستعمار الغربی (تفکر نوین اسلامی و ارتباط آن با استعمار غربی)، مکتبه وهبه، قاهره، چاپ دوازدهم، ۱۹۹۱
- مرتضی مطهری،۱۳۷۵،ده گفتار،تهران، صدرا،چاپ نوزدهم.
- م. س. دجانی، تواتر مفاهیم الدمکراتیه فی الفکر العربی الحدیث، عزمه الدمکراتیه فی الوطن العربی، مرکز مطالعات اتحاد عربی، بیروت، ۱۹۸۴
- محمد بن عبدالکریم شهرستانی ف۱۳۹۷ق، الملل و النحل، جلد اول ، قاهره ، مکتبۀ مصطفی الحلبی.
- محمد لگنهاوسن, سیاحت اندیشه در سپهر دین ترجمه منصور نصیری, قم: موسسه اموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) ۱۳۸۴
- ی. قرضاوی، الاسلام و العلمانیه وجه لوجه (اسلام و سکولاریسم رو در رو)، رساله ۱۹۹۰
- A.Hourani, Arabic Thought in the Liberal Age 1798-1939, Cambridge University Press, 1991
- Dictionary of 20th Century Social Thought, Outhwaite and Bottmore (eds), Oxford: Blackwell, 1995
- Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings and T. Clark (eds), Edinburgh, 1971, vol. II, p. 347.
- Eric S. Waterhouse, article ‘Secularism’ in Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. By James Hastings (New York: Charles Scribner’s Sons, 1921) 11.
- Ernest Gellner, ‘Marxism and Islam: Failure and Success’ in A. Tamimi (ed.), PowerSharing Islam?, London; Liberty for Muslim World Publications, 1993
- Georg Jacob Halyoake , English Secularism (A Confession of Belife) The Open Court Publishing Company, Chicago, 1896
- John M. Swomley, Religious Liberty and the Secular State, New York’۱۹۸۷
- Mircea Eliade, The Encyclopedia of Religion, Macmillan, New York, (ed) 1987, vol. 13
- J. Vatikiotis, Islam and the State, Routledge, 1991
- Renee Fregosi, ‘From the Secular to the Politico-Religious’, Contemporary European Affairs, II, no. 4, 1989
- Roger Scruton, The Dictionary of Political Thought, (ed), 1983
- Outhwaite & T. Bottmore ,The Blackwell Dictionary of 20th Century Social Thought, (eds), 1995.