. رشته‌های علوم انسانی پویش، پیرایش و پالایش فرهنگی جامعه را رقم می‌زنند | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 4 May , 2024 |
فارسی English

رشته‌های علوم انسانی پویش، پیرایش و پالایش فرهنگی جامعه را رقم می‌زنند

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز دوشنبه (۲۲ آبان) در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که در فرهنگستان علوم برگزار شد، باگرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: دو نعمت امنیت و سلامت که اسلام ویژه به آن پرداخته باید ویژه مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

وی افزود: امروز مدعیان حقوق بشر، کسانی که ادعای آزادی دارند و از بشریت و اخلاق صحبت می‌کنند به سادگی جنایات رخ داده در غزه را نادیده می‌گیرند، ما باید قدردارن کسانی باشیم که امنیت و سلامت را برای ما فراهم می‌کنند.

زلفی گل با بیان اینکه هدف از دانش و دینداری آسایش، آرامش و ارتقا روح و روان انسان است، اضافه کرد: رشته‌های علوم طبیعی همه تلاش خود را دارند که زمینه آسایش جسمی را برای انسان تأمین کنند؛ اما رشته علوم انسانی اسلامی در تلاش است که بشریت از نوآوری و فناوری برای رسیدن به آسایش و آرامش روحی و روانی استفاده کند. بسیاری امکانات دارند، اما آسایش و آرامش ندارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سلامت انواع مختلفی دارد، گفت: برای تأمین سلامت جامعه توجه صرف به سلامت جسمی کافی نیست بلکه باید به سلامت روحی و روانی هم توجه کرد. سلامت روحی و روانی را رشته‌های علوم انسانی اسلامی محقق می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما شرایطی ایجاد شده است که بخش درخورتوجهی از نخبگان فقط برخی رشته‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد، ادامه داد: مدیران اجرایی علوم انسانی باید راهکار توزیع متوازن استعداد‌ها را در رشته‌های مختلف فراهم کنند. در کشور‌های پیشرفته سعی می‌کنند نخبگان خود را به سوی رشته علوم انسانی هدایت کنند. باید بررسی کنیم که چرا در کشور ما دانشجویان به سمت و سوی رشته‌های علوم انسانی سوق پیدا نمی‌کنند، این مسئله مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

زلفی گل افزود: ما به دانشمندان علوم انسانی نیاز داریم که به توزیع متوازن علوم در کشور بپردازند.

وی با بیان اینکه در نگاه کلان، رشته‌های علوم انسانی پویش، پیرایش و پالایش فرهنگی جامعه را رقم می‌زنند، اضافه کرد: بزرگترین سرمایه هر کشوری فرهنگ و آرمان‌های آن کشور است، رشته‌های علوم انسانی فرهنگ یک جامعه را شکل می‌دهند. فرهنگ با نوع تفکر، اعمال و رفتار یک جامعه مرتبط است. فرهنگ جامعه فکر، احساس و عمل افراد را شکل می‌دهد.

زلفی گل افزود: جامعه الهی با کنترل‌های بیرونی و درونی انسان را پرواز می‌دهند. کنترل‌های دورنی شامل اعتقاد به حلال و حرام است. در کشور‌هایی که قوانین آن بر اساس شرع الهی است کنترل درونی و اخلاق فرد با توجه به معاد سبب می‌شود، در این جوامع هرجا کنترل‌های بیرونی وجود ندارند شخص با کنترل‌های درونی مسیر خود را درست طی کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی باید در دنیا سرمشق‌نویس باشد گفت: جمهوری اسلامی باید همه تلاش خود را داشته باشد که سرمشق‌نویس باشد.
مقر اصلی علوم انسانی اسلامی جمهوری اسلامی است. از اقدامات خوب این همایش ارتباط قوی بین دانشمندان علوم انسانی، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه است.

وی افزود: ما در وزارت علوم و تحقیقات سعی کردیم که به این موضوع هدفمند توجه کنیم. در وزارت علوم، مرکز پژوهش‌های علوم انسانی افزوده شده است که ارتباط دانشگاه و حوزه‌های علمیه بیشتر برقرار و منافع هر دو قشر بیشتر به هم گره‌زده شود.

وزیر علوم گفت: برای دوره‌های بعدی نظام سنجش علوم انسانی اسلامی و دریافت دستاورد‌های پژوهشی جزو برنامه‌های شما باشد که در سیاست‌گذاری علم فناوری و پژوهشی ما را راهنمایی کند. کنترل‌های درونی، قوانین و مقرارت جامعه را در مسیر درست قرار می‌دهد و فرهنگ ایجاد می‌کند. در جمهوری اسلامی، چون قانون بر اساس شرع الهی است، رعایت نکردن قانون جرم است.

زلفی گل با بیان اینکه توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در کشور و شکستن تابوی نظریات غربی مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنیم افزود: امروز استادان ما هم می‌توانند نظریه داشته باشند و مفاهیم جدید خلق کنند. این خودباوری را جمهوری اسلامی به ما عنایت کرده است. انقلاب این باور را ایجاد کرد که استادان دانشگاه‌های ما هم می‌توانند دانشجویان دکترا تربیت کنند. اسناد علمی پیش از پیروزی اسلامی و پس از آن را مقایسه کنید حس خودباوری جوانان ما را خواهید یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مرتبط کردن علوم انسانی با علوم وحیانی نقطه قوت و ویژگی منحصر به فرد علوم انسانی کشور ماست گفت: امید که به آن ویژه پرداخته شود.

وی افزود: راهبری علم نافع وظیفه علوم انسانی است، مسئولان علمی کشور باید اجراکننده منویات دانشمندان علوم انسانی اسلامی باشند، فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان باشد.

وزیر علوم گفت: سیاست حمایت از جوانی جمعیت و خانواده در رشته‌های علوم انسانی باید بررسی شود و راهبرد‌های آن ارائه و فرهنگ آن در جامعه نهادینه شود. ما از علوم انسانی اسلامی انتظار داریم که در توزیع شکل‌گیری شخصیت علمی متوازن کشور ما را یاری کنند.

Comments are closed.

تصویر ثابت