دهمین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) برگزار شد
دهمین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و دانشجویان و با موضوع «بررسی جایگاه فرآیند نظریهپردازی بر اساس آموزههای اسلامی در هندسه تحول علوم انسانیِ اسلامی»، یکشنبه ۱۶/۸/۱۳۹۵ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق «علیهالسلام»، ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار شد.
در ابتدا دکتر محمد نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیهالسلام» و مدیر جلسه به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس سعید وکیلی دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملّی و از برگزیدگان کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی مقاله خود را ارائه و خاطرنشان کرد: «این مقالهی کاربردی و کیفی بر اساس بررسی و تحلیل پژوهشهای موجود و با روشی توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. هدفِ این مقاله نمایشِ جایگاه فرآیند نظریهپردازی بر اساس آموزههای اسلامی در تحول در علوم انسانی است که با طراحی دو مُدل متوالی شامل: «هندسهی کلی تحول در علوم انسانی» و «گامها و مراحلِ تحول در علوم انسانی»، این جایگاه را نشان میدهد.»
وی در ادامه به مراحل «هندسهی کلی تحول در علوم انسانی» اشاره کرد و گفت: «این مراحل عبارتند از: فراهمسازی مقدمات، گفتمانسازی، ترویج ضرورت و اهمّیت، شروع از فلسفه محض با مبانی اسلامی، ترسیم گامها و مراحل تحول در علوم انسانی، کاربردیسازی علوم انسانی اسلامی و ارزیابی و پایش مستمر.»
وکیلی سپس گامها و مراحل تحول در علوم انسانی را برشمرد و گفت: «متولی هر یک از این مراحل نهادها و دستگاههایی به خصوص حوزه و دانشگاهها خواهند بود که شامل این موارد است:
• مرحله آغاز: بررسی و نقد نظریهپردازی رایج در علوم تجربی و انسانی؛
• طراحی فرآیند اسلامی نظریهپردازی در علوم انسانی؛
• نقد نظریههای غربی در علوم انسانی با مبانی اسلامی؛
• نظریهپردازی در علوم انسانی براساس فرآینداسلامی نظریهپردازی؛
• تولید علوم انسانی اسلامی بر اساس آموزههای اسلامی؛
• آموزش علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه؛
• تربیت نیروی انسانی تعلیمدهنده و تعلیمگیرنده؛
• تحول و توسعه در علوم انسانی اسلامی؛
• توسعه، پیشرفت و تعالی در جامعه اسلامی.
در ادامه نشست دکتر مهدی موحدی پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق «علیهالسلام» و یکی از اساتید داور، مهمترین نظرات خود را این چنین بیان کرد:
۱٫ ایده شما خیلی شفاف نیست؛
۲٫ محل نزاع مشخص نیست و معلوم نیست مخاطبین شما چه کسانی هستند؛
۳٫ شما حدود ۵ نفر از اندیشمندان را نام بردید، امّا رابطهی هیچ کدام از آنها را با کار خود مشخص نکردهاید.
پس از بیان نظرات دکتر موحدی بکنظر، دکتر محمدکاظم فرقانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیهالسلام» به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: «تفاوت جهانبینی و مکتب مشخص نیست و تفاوت جهانبینی و اعتقادات را نیز به خوبی مشخص نکردهاید.»
وی در ادامهی بررسی و نقد مقاله بیان کرد: «استفاده مترادف در عبارات صحیح نیست و لازم است ایدهپرداز محترم جهت بهبود ایده، منابع روششناسی علوم، نظریهپردازی، منابع مربوط به علم دینی و علوم انسانی اسلامی را هم مطالعه کند.»