. در تمدن اسلامی در شناخت قواعد پایه‌گذار بوده‌ایم | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 4 May , 2024 |
فارسی English

در تمدن اسلامی در شناخت قواعد پایه‌گذار بوده‌ایم

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی دکتر محمود حکمت‌نیا استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در ادامه این همایش به پیشینه  درخشان فرهنگ و تمدن اسلامی ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: ابدعات زیادی در حوزه تمدن اسلامی وجود داشته است  اما در ۳۰۰ سال اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. این دغدغه فقط برای ما نیست و یک مسئله تاریخی تمدنی و اسلامی است که همه کشورهای اسلامی با این معضلات مواجه شده‌اند.

وی افزود: مشکلات تمدن اسلامی تنها مربوط به ایران نیست. برخی عامل این وضعیت کنونی جوامع که باعث ایجاد حس تحقیر شده‌ است را این می دانند که جوانان ما معتقد هستند «ما نمی‌توانیم». برای برون رفت از این گرفتاری تاریخی باید یک تمدن در یک دستگاه نظری وجود داشته باشد که این دستگاه سوالات بنیادین را پاسخ دهد.

 حکمت‌نیا گفت: تمدن اسلامی توان «شناخت» را دارد اما توان «تغییر» را ندارد بسیاری از مسائل حقوقی مثل شرکت و بیمه و بانک اختراع بشر هستند و این اختراعات توانمندی خلق و تولید است. ما در تمدن اسلامی  در شناخت قواعد پایه‌گذار بوده ایم و در علوم انسانی هم  با این وضعیت مواجه بوده‌ایم اما باید علوم انسانی توانمندی ساخت که توانایی حل مشکلات را داشته باشد.

وی به موضوع انسان شبیه‌سازی شده  در دنیای کنونی اشاره کرد وعنوان کرد: اشکال اساسی ما این است که به جای خلق ساختن، آن را ساختن و فناوری دیگران را می‌خوانیم. نوع نگاه ما به مسائل متفاوت شده است. مسائل اشتباه را نمی‌توان حل کرد بلکه باید اصلاح کرد. مسیر ۱۰۰ ساله ما در فناوری اشتباه بوده است و اگر اصلاح نشود سیاست گذاری ما با مشکل مواجه خواهد شد.

 استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  با اشاره به کشتار مردم و کودکان بی‌گناه مردم فلسطین در غزه خاطرنشان کرد: در ادبیات دینی قواعد و اساسی وجود دارد که اگر به هم بریزد رفتار حقوقی و اخلاقی به هم می‌ریزد.هیچ توجیه اخلاقی و حقوقی برای قتل کودکان بی‌گناه در غزه وجود ندارد زیر قبل از قیامت و بعد از قیامت از این گونه رفتارها و کشتن مردم بی‌گناه سوال می‌شود.

Comments are closed.

تصویر ثابت