. “درآمدی بر نقش نظام رسمی تعلیم و تربیت اسلامی در تأمین منابع انسانی” | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳ | Monday, 23 December , 2024 |
فارسی English

“درآمدی بر نقش نظام رسمی تعلیم و تربیت اسلامی در تأمین منابع انسانی”

ولی الله نقی پور فر

هیئت علمی دانشگاه قم

چکیده

نظام تعلیم و تربیت رسمی در اسلام مبتنی بر مراحل رشد، ۴ مقطع دارد که هر یک از این مقاطع شش و هفت‌ساله است؛ مقاطع شش‌ساله ناظر به تعلیم و تربیت دختران و مقاطع هفت‌ساله ناظر به تعلیم و تربیت پسران است. از مقطع شکل‌گیری نطفه تا شش و هفت‌سالگی، یک مقطع اساسی در این نظام تربیتی اسلامی است که متأسفانه در «سند تحول بنیادین» از آن غفلت شده است.

منابع انسانی قابل‌قبول سازمان‌ها، شخصیتی مرکب از دو هویت ارزشی و حرفه‌ای دارند. نظام تعلیم و تربیت رسمی اسلامی متکفل شکل‌گیری این دو هویت، در مقاطع چهارگانه مبتنی بر مراحل رشد است. مقطع اول و دوم، متکفل شکل‌گیری هویت ارزشی مبتنی بر محوریت موسیقی و محتوای قرآن کریم است. مقطع سوم، متکفل شکل‌گیری هویت حرفه‌ای خانواده‌محور و شغل‌محور برای بازار کار و زندگی خانوادگی است. مقطع چهارم، ناظر به تربیت نخبگان و گسترش مرزهای علم و تولید آن است.

کلیدواژه‌ها: درآمد، نظام رسمی، تعلیم و تربیت، اسلام، تأمین، منابع انسانی.

 

منابع:

  1. قرآن کریم.
  2. نهج‌البلاغه، سیدرضی. ۱۳۷۹٫ ترجمه محمد دشتی. قم. نشر مشرقین.
  3. بابایی(وزیر سابق آموزش و پرورش). ۱۶/۳/۱۳۹۴ش. تهران. مصاحبه با خبر گزاری فارس نیوز.
  4. بحرانی، سید هاشم. ۱۴۱۶ه.ق. البرهان فی تفسیر القرآن. قم. نشر بعثت.
  5. بحرانی، یوسف. ۱۴۲۳ه.ق. ۲۰۰۲ م. الدرر النجفیه من الملتقات الیوسفیه. بیروت. دار المصطفی لاحیاء التراث.
  6. کتاب مقدس، عهد عتیق. ۱۹۸۷م. انجمن پخش کتب مقدسه.
  7. حرّ عاملی، محمد بن حسن. ۱۴۰۳ ه.ق. وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی. بیروت. دار احیاء التراث العربی. چ۵ .
  8. خبرگزاری ایسنا، ۹/۸/۹۳ و ۱۹/۹/۹۳،.
  9. خویی، سید ابوالقاسم موسوی. ۱۴۲۶ه ق. ۲۰۰۵ م. مصباح الفقاهه. قم. نشر احیاء آثار الامام الخویی. چ۱٫
  10. راوندی، سید فضل الله بن علی الحسینی.۱۳۳۷ ش. النوادر. قم. دار الحدیث. چ ۱٫
  11. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. ۱۳۹۰ش. تهران. دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  12. شهید ثانی، زین الدین بن علی العاملی. منیه المرید فی ادب المفید و المستفید. ۱۴۰۹ ه.ق.، قم. مکتب الاعلام الاسلامی. چ ۱٫
  13. صدوق، محمد بن علی بن الحسین بابویه قمی. ۱۳۶۱ش. معانی الاخبار. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی.
  14. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. من لا یحضره الفقیه. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی. چ۲٫
  15. طبرسی، حسن بن فضل. ۱۳۹۲ق. مکارم الاخلاق. قم. نشر رضی. چ۶٫
  16. طبرسی، علی. مشکات الانوار فی غرر الاخبار. ۱۴۱۸ ه.ق. قم. دار الحدیث. چ ۱٫
  17. طوسی، محمد بن حسن بن علی. ۱۳۶۴ش. تهذیب الأحکام فی شرح المقنعه. تهران. دار الکتب الاسلامیه. چ۲٫
  18. فیض کاشانی، محمدمحسن. ۱۴۰۶٫ الوافی. اصفهان. دفتر مدرسه امام علی (ع). چ۱٫
  19. ـــــــــــــــــــــــــ. ۱۴۱۶ ه.ق. الصافی. تهران. مکتبه الصدر. چ ۲٫
  20. کلینی، محمد بن یعقوب. ۱۳۶۵٫ الکافی. تهران. دارالکتب الإسلامیه.
  21. لیثی واسطی، علی بن محمد. ۱۳۷۶ ش. عیون الحکم و المواعظ. قم. دارالحدیث. چ۱٫
  22. متقی هندی، متقی بن حسام الدین. ۱۴۰۹ق. کنزالعمال فی سنن الأقوال و الأفعال. بیروت. مؤسسه الرساله.
  23. مجلسی، محمدباقر. ۱۴۰۳ ق. بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار ائمه الاطهار. بیروت. دار احیاء التراث العربی.
  24. محمدی ری‌شهری، محمد. ۱۳۶۷٫ میزان الحکمه. قم. مکتب الإعلام الاسلامی. چ۲٫
  25. مفید، محمد بن محمد بن نعمان. ۱۴۱۴ – ۱۹۹۳ م. الاختصاص. بیروت. دارالمفید. چ۲٫
  26. نقی‌پورفر، ولی‌الله. ۱۳۷۸٫ پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. قم. نشر اسوه. چ ۳٫
  27. ـــــــــــــــ. ۱۳۹۱٫ مقاله «جایگاه نهاد خانواده در سیاستگذاری نظام اسلامی». کتاب زن و خانواده. ج۱٫ تهران. دبیرخانه نشست اندیشه‌های راهبردی. چ۱٫
برچسب‌ها:, , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت