جایگاه «رویکرد اسلامی» به معماری در ایران معاصر(۱۳۷۰-۱۳۸۹)
محمدجواد مهدوی نژاد
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فهیمه دهقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
بهار برومند
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده
گرایش به مفاهیم اسلامی و تلاش در راه احیای معماری اسلامی یکی از مهمترین گرایشهای نظری در ایران معاصر است. در بسیاری از پژوهشها این مهم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مورد توجه قرار میگیرد. اما مسئله اصلی اینجاست که مطالعات صورت گرفته در حوزه اسلامی چه مشخصاتی دارند و چه آسیبها و فرصتهایی پیش روی آینده این گرایش قرار دارد. از این رو مهمترین پرسشهای این پژوهش عبارتند از:
- مطالعات صورت گرفته در حوزه معماری اسلامی چه سهمی از پژوهشها و مطالعات صورت گرفته در حوزههای مختلف معماری را به خود اختصاص میدهند؟
- در مطالعات صورت گرفته در حوزه معماری اسلامی چه گرایشهایی مشاهده میشود؟
- چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی آینده این مطالعات قرار دارد؟
برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده میشود. نمونه انتخاب شده شامل تمامی مقالات علمی پژوهشی است که در مجلات معتبر حوزه هنر و معماری به چاپ رسیدهاند. براساس چهارچوب نظری پژوهش، از لحاظ کلی یک پژوهش در حیطه معماری میتواند براساس شش دیدگاه شامل ۱- دیدگاه فرمی ۲-دیدگاه کلاسیک ۳-دیدگاه رمانتیک ۴-دیدگاه زمینهگرا ۵-دیدگاه رسانهای ۶-دیدگاه پدیدارشناسانه تدوین شود و در هر یک از این موارد ممکن است چهار موضوع اساسی طراحی معماری شامل ۱-زیبایی ۲-عملکرد ۳-فناوری ۴-مصالح مورد توجه قرارگیرد. مطالعات صورت گرفته نشان دهنده آن است که تنها گرایشهای خاصی توانستهاند جایگاه مناسبی در مطالعات صورت گرفته در حوزه معماری اسلامی کسب نمایند و سایرین مورد غفلت واقع شدهاند. در واقع طی این پژوهش درمییابیم که پژوهشهای حوزه اسلامی چه مشخصاتی دارند و با شناخت و تحلیل این مشخصات بتوانیم چارچوبی را برای هدایت معماری آینده کشورمان تدوین نماییم.غاز آنآ
کلمات کلیدی: رویکرد اسلامی، هویت، معماری ایران معاصر، مقالات علمی پژوهشی
منابع
– بانی مسعود, امیر. (۱۳۸۸). معماری معاصر ایران در تکاپوی بین سنت و مدرنیته. تهران: نشر هنر قرن.
-حجت, عیسی. (زمستان ۱۳۸۴). هویت انسان ساز، انسان هویت پرداز. هنرهای زیبا, شماره ۲۴, صص۵۵-۶۲٫
-خانیکی, هادی. (۱۳۸۲). حاکمیت رسانه ای و عرصه گفتگو. تهران: روزنامه همشهری، شماره ۳۰۸۱، پنجشنبه ۲۹ خرداد.
-خرمشاد, محمدباقر.(تابستان۱۳۸۹). روشنفکران ایرانی و مسئله هویت در آیینه بحران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, دوره سوم شماره ۱۰,صص ۲۷-۶۰٫
-دهخدا, علی اکبر. (۱۳۳۴). لغت نامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
-معین, محمد. (۱۳۷۱). فرهنگ لغت فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
-محمودی نژاد,هادی.پورجعفر محمدرضا. (۱۳۸۵). جستاری بر تقسیم بندی معماری معاصر ایران بررسی شاخصه ها و مؤلفه های اجتماعی و فرهنگی. آبادی, ۲۴-۳۳٫
-مهدوی نژاد, محمدجواد. (پائیز۱۳۸۳). حکمت معماری اسلامی جستجو در ژرف ساخت های معنوی معماری اسلامی ایران. هنرهای زیبا, شماره۱۹,صص ۵۷-۶۶٫
-مهدوی نژاد, محمدجواد. (پائیز و زمستان ۱۳۸۹). هویت معماری تبیین معنای هویت در دوره های پیشامدرن، مدرن و فرامدرن. هویت شهر, شماره۷ , ۱۱۳-۱۲۲٫
-مهدوی نژاد, محمدجواد. (پائیز۱۳۸۴). آموزش نقد معماری تقویت خلاقیت دانشجویان با روش تحلیل همه جانبه آثار معماری. هنرهای زیبا, شماره۲۳, ۶۹-۷۶٫
-نقی زاده, محمد. (۱۳۷۹). رابطه هویت سنت معماری ایران با مدرنیسم و نوگرائی. هنرهای زیبا, شماره۷ , ۷۹-۹۱٫
-هایدیگر, مارتین. (۱۳۷۹). سرآغاز کار هنری. با شرح فریدریش ویلهلم فن هرمن.ترجمه: پرویز ضیاءشهابی. تهران: هرمس.
-Kaufmann, W. (1979). Tragedy And Philosophy. London: Princeton University Press.