تولید علوم انسانی اسلامی بر اساس بازتعریف دانشگاه اسلامی
کارشناسی ارشد علوم تربیتی شماره تماس
عنبر شکری
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی استثنایی
هدف اصلی مقاله حاضر تبیین الگوی دانشگاه اسلامی و راهکارهای اجرای آن در تولید علوم انسانی اسلامی است. روش انجام این مطالعه که از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است، کتابخانهای میباشد. مقاله حاضر با ارائه تعریفی از مفهوم دانشگاه اسلامی، بیان عمده ضرورتها و چالشهای پیش روی آموزش عالی در علوم انسانی و با ارائه راهکارهای اجرایی الگوی دانشگاه اسلامی بر تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته است. نتایج این تحقیق بیانگر این است که الگوی دانشگاه اسلامی دارای سه بُعد مهم رسالت، استاد- دانشجو و فرایند است. طبق یافتههای این تحقیق علوم انسانی اسلامی سازوکار کاملاً جدید و بدیعی برای علوم پیشنهاد نمیدهد بلکه ایجاد ارتباط بین علم-دین است. و در پایان راهکارهای اجرای الگوی اسلامی بیان شد: در بُعد رسالت نیازمند توجه به دو محور سختافزاری و نرمافزاری میباشیم. در بُعد استاد-دانشجو، بازآموزی اساتید و تغییراتی در جذب دانشجویان رشتههای علوم انسانی مطرح شد و در نهایت بُعد فرایند، ملزم به ایجاد تغییراتی در کیفیت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فعالیتهای فرهنگی مرتبط با ارزشهای اسلامی هستیم.
کلید واژهها: دانشگاه اسلامی، الگوی دانشگاه اسلامی، تولید علوم انسانی
منابع:
- اخوان کاظمی، بهرام(۱۳۸۲).راهکارهایی برای اسلامی شدن دانشگاههای، فصلنامه دانشگاه اسلامی، ش ۱۸-۱۹، ص۲۱-۲۴
- امام خمینی، سید روح الله(۱۳۷۹) صحیفه امام تهران مرکز حفظ و نشرآثار حضرت امام خمینی(ره)
- باقری، شهلا(۱۳۸۷). علوم انسانی- اجتماعی از بحران تا بومی سازی: انتقادات و راهکارها، فصلنامه حوزه و دانشگاه، روش شناسی علوم انسانی، سال ۱۴، ش ۵۴، ص۴۷-۶۶
- پاریاد، رحمان و معدن دار آرانی، عباس(۱۳۸۸). چشم انداز علوم انسانی و معرفت های میان رشتهای، فصلنامه سخن سممت، ص۸۳-۱۱۴
- تقوی مقدم، مصطفی(۱۳۷۶) اولویت گذاری در برنامه های کوتاه مدت اسلامی کردن دانشگاه ها، فصلنامه دانشگاه اسلامی، سال اول ، ش ۱، ص ۳۶-۴۸
- حدیث ولایت: مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی(نرم افزار)، تهران موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
- حسن خانی، محمد(۱۳۸۹). نوآوری در مطالعات میان رشتهای در حوزه علوم انسانی در ایران؛ مطالعه موردی دانشگاه امام صادق (ع)، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی ، دوره دوم، شماره ۲، ص ۴۳-۶۶
- دژاکام، علی (۱۳۸۲). برداشتهای گوناگون از دانشگاه اسلامی، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره ۱۷
- زارعیان، مریم، سفیری، خدیجه(۱۳۹۰)علوم انسانی بومی بر مبنای منطق فازی، معرفت در دانشگاه اسلامی ۴۶، سال پانزدهم، شماره ۱ص۸۳-۱۱۴
- شعبانی،حسن(۱۳۸۷). روش تدریس پیشرفته، تهران: انتشارات سمت
- شعبانی،حسن(۱۳۸۸). تحلیل انتقادی دروس آموزش عالی(رویکردها و چالش ها)، سخن سمت، شماره ۲۱، ص۵۰-۶۴
- عزتی، میترا، نادری، ابوالقاسم(۱۳۸۸). تاثیر سازوکاهای تخصیص منابع مالی بر عملکرد آموزشی گروههای آموزش دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره ۵۲
- عزیزی، نعمت ا (۱۳۸۷) بررسی چالشها و نارساییهای تحصیلات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی تاملی بر نظرات دانشجویان، مجله آموزش عالی، شماره ۲
- عزیزی، نعمت ا (۱۳۸۵) توسعه آموزش عالی در ایران با تاکید بر علوم انسانی، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
- علیخانی، علیاکبر(۱۳۸۹). شیوههای تحول و بهبود آموزش عالی و پژوهش در ایران با تحلیلی بر برخی مطالعات انجام شده، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم شماره ۱
- عیوضی، علی اشرف(۱۳۸۱). مفهوم و ماهیت دانشگاه اسلامی، فصلنامه دانشگاه اسلامی، سال ششم، ش۱۴، ص۲۳-۳۸
- فضل الهی، سیف اله و زمانی ده یعقوبی، رضا(۱۳۹۰). راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه ها و اولویت بندی آنها با رویکردی به دیدگاه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، فصلنامه معرفت در دانشگاه اسلامی، ۴۶، سال پانزدهم، شماره ۱، ص ۱۱۹-
- فیض، داود، شریفی، نوید(۱۳۸۸). طراحی الگوی مفهومی ارزیابی دانشگاه اسلامی با بهرهگیری از مدل کارت امتیازی متوازن(BSC)، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی ۴۲، سال سیزدهم، شماره ۲، صفحات ۲۸-۴۶
- قراملکی، فرامرز(۱۳۸۵). روش شناسی مطالعات دینی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- محسنی زنوزی، هاشم؛ کشاورز، محسن(۱۳۸۸). نقش دانشگاه اسلامی در توسعه تفکر خلاق دانشجویان، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی۴۱، سال سیزدهم، شماره۱، صفحات۸۲-۹۶
- معینی، فائزه(۱۳۸۷). دانشگاه تمدن ساز اسلامی ایرانی، تهران: دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی
- میرزا محمدی، محمدحسن؛ صحبتلو، علی(۱۳۸۶). اهداف دانشگاه اسلامی، فصلنامهی دانشگاه اسلامی ۳۳، سال یازدهم، شماره۱، صفحات ۷-۲۷
- واعظی، احمد(۱۳۸۷). علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی، فصلنامه حوزه و دانشگاه، روش شناسی علوم انسانی سال ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۹-۲۳٫
۲۴٫Ashton, P. & Saxton, J. (1992). Managing Work Experience. London and New York: Routledge.
- Highton, M.(2000). Reflection in Work-Based Learning from undergraduates. Edinburgh; Napier http://www.recordingachievement.org/case_studies/cs_detail
۲۶٫Klein, J. T. & William H. N. (1996). “Advancing Interdisciplinary Studies”, In J. G. Gaf J. L. Ratcliff (Eds.), Handbook of the Undergraduate Curriculum: A ComprehensiveGuide to Purposes, Structures, Practices, andChange, pp. 393-415, San Francisco:Jossey-Bass Publishers