بررسی و ارزیابی الگوی حضور اجتماعی زنان از منظر جریانات فکری اسلامی
سیدسعید زاهد زاهدانی
دانشیار بخش جامعهشناسی دانشگاه شیراز، ایران، شیراز.
zahedani@shirazu.ac.ir
مریم هاشم پورصادقیان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز، ایران، شیراز.
s.mhashempour@rose.shirazu.ac.ir
چکیده
از دیرباز جریانات فکری متفاوتی در ایران حاکم بودهاند و هر یک به گونهای به زن و حضور اجتماعی او نگریستهاند. انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ شرایطی را فراهم کرد که منجر به ایجاد نگرش تازهای درباره زن شد. هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی و ارزیابی جریانات فکری متفاوتی است که پس از انقلاب اسلامی در کنار جریان فکری اصلی انقلاب اسلامی وجود داشتهاند و هر یک به گونهای به ارائه الگوی حضور اجتماعی زنان پرداختهاند. سه جریان سنتگرایی اسلامی، تجددگرایی اسلامی و تمدنگرایی به عنوان مهمترین جریانات فکری موجود در بستر اسلامی در نظر گرفته شدهاند. ازاینرو با استفاده از روش اسنادی، ابتدا مؤلفههای اصلی حاکم بر نگرش هر یک از این جریانات بررسی شدند و سپس به رابطه هر مؤلفه با مسائل زنان نیز اشاره شد؛ درنهایت موضعگیری خاص این سه جریان نسبت به نحوه حضور اجتماعی زنان به صورت سه رویکرد خانوادهگرایی، جامعهگرایی و تکاملگرایی طبقهبندی گردید و مدل جامع رویکرد نظری جریان تمدنگرایی اسلامی نسبت به حضور اجتماعی زنان ارائه شد. مقایسه این جریانات فکری نشان میدهد که جریان تمدنگرایی اسلامی با در پیش گرفتن نگرشی مجموعهنگرانه و رویکردی تکاملگرایانه نسبت به زن، الگویی کاملتر ارائه میکند.
کلیدواژگان: زن، جامعه، سنت گرایی اسلامی، تجدد گرایی اسلامی، تمدن گرایی اسلامی.
منابع
- احمدی، سیدمهدی، و سیدی جربندی، سیده رقیه (۱۳۹۰). مشارکت اجتماعی زنان از دیدگاه کتاب، سنت و فقه اسلامی، زن و جامعه. ۱، صص ۱۵۹-۱۴۱٫
- اسحاقی، سیدحسین (۱۳۸۴). تأملی بر پیکره و پیامدهای فمینیسم اسلامی، مجله رواق اندیشه. ۴۴٫ صص ۷۵-۵۰
- بروک، بویگیته و همکاران (۱۳۸۵). جامعهپذیری: زنان و مردان چگونه ساخته میشوند؟. ترجمه: مرسده صالحپور. در: اعزازی، شهلا (۱۳۸۵). فمینیسم و دیدگاهها (مجموعه مقالات). تهران. روشنگران.
- پیروزمند، علیرضا (۱۳۸۰). بررسی تحلیلی الگوی فعالیت زنان در جهان معاصر، مجموعه مقالات هماندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- پیروزمند، علیرضا (۱۳۸۴). تکاملگرایی در مسئولیت اجتماعی زنان، مجموعه مقالات سومین همایش اندیشههای راهبردی، زن و خانواده. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- چراغچشم، عباس (۱۳۸۵). جایگاه زن در خانواده و جامعه از دیدگاه حضرت امام خمینی، شمیم یاس مهر. ۴۳٫ ص ۲ .
- حاجیاسماعیلی، محمدرضا و همکاران (۱۳۸۹). تحلیل مستندات قرآنی حیطه مدیریت بانوان با تأکید بر سه رویکرد اندیشه اجتماعی دینی، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. ۴۶٫ صص ۱۵۷-۱۹۶٫
- حسینی، سیدابراهیم (۱۳۸۸). احکام و فلسفه احکام: نحوه حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی از نگاه استاد مطهری، فصلنامه مکاتبه و اندیشه. ۳۴٫ صص ۱۷۴-۱۵۵٫
- حسینی الهاشمی، سیدمنیرالدین (۱۳۶۹). سلسله جلسات سخنرانی پیرامون بحث زنان. جلسات اول تا هفتم.
- ربیع نتاج، سیدعلیاکبر، و روحالله زاده اندواری، عالیه (۱۳۸۹). حضور زن در جامعه از دیدگاه قرآن و روایات، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم. ۶٫ صص ۱۶۸-۱۴۵٫
- ریتزر، جورج (۱۳۸۹). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
- زاهد زاهدانی، سیدسعید (۱۳۹۳). درآمدی بر مبانی تفکر اجتماعی در اسلام. قم: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- زاهد، سعید، و خواجهنوری، بیژن (۱۳۸۴). جنبش زنان در ایران. شیراز: نشر ملک سلیمان.
- سبحانی، محمدتقی (۱۳۸۵). الگوی جامع شخصیت زن مسلمان. جلد ۱٫ قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- مجتهد شبستری. محمد (۱۳۷۹). نقدی بر قرائت رسمی از دین، بازتاب اندیشه. ۱۲٫ صص ۳۲-۱۷٫
- شفیعی سروستانی، ابراهیم (۱۳۸۶). جریانشناسی دفاع از حقوق زنان در ایران. قم: کتاب طه.
- صداقت، قاسمعلی (۱۳۸۶). بررسی شرایط و محدودیتهای کار زنان از منظر فقه و حقوق، مجله معرفت. ۱۱۸٫ صص ۱۱۲-۹۷٫
- علویتبار، علیرضا (۱۳۸۲). مسئله زنان، نواندیشی و فمینیسم، بازتاب اندیشه. ۳۸٫ صص ۴۹-۴۱٫
- عیوضی، محمدرحیم، و کریمی، غلامرضا (۱۳۹۰). مشارکت اجتماعی زنان؛ رویکردی اسلامی، فصلنامه دانش سیاسی. ۷ (۱۴). صص ۱۶۶-۱۳۳٫
- فریدمن، جین (۱۳۸۱). فمینیسم. ترجمه فیروزه مهاجر. تهران: انتشارات آشتیان.
- کربلایینظر، محسن و جمعی از محققین (۱۳۹۱). زن و بازیابی هویت حقیقی (گزیده بیانات حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای (مد ظله العالی). تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
- کهریزی، مهوش، و مرادی، علی (۱۳۹۴). چالشهای اخلاقی اشتغال زنان برای خانواده (بررسی تطبیقی اسلام و فمینیسم و ارائه راهکارها)، پژوهشنامه اخلاق. ۲۸٫ صص ۴۰-۲۳٫
- ملکیان، مصطفی (۱۳۸۲). ما و فمینیسم، بازتاب اندیشه. ۴۰٫ صص ۱۴-۷٫
- ملکیان، مصطفی (۱۳۷۹). نواندیشی دینی و مسئله زنان. بازتاب اندیشه. ۴٫ صص ۵۹-۵۷٫
- میراحمدی، منصور، و زارعی، راضیه (۱۳۸۶). مبانی فکری جریانهای مذهبی معاصر و تأثیر آن در نحوه نگرش به مسائل زنان، فصلنامه بانوان شیعه. ۱۳ و ۱۴٫ صص ۴۲-۷٫
- میرباقری، سیدمحمدمهدی (۱۳۹۰). دین، مدرنیته، اصلاحات. قم: واحد تدوین و نشر فرهنگستان علوم اسلامی.
- ندری ابیانه، فرشته (۱۳۸۵). خانهداری، اشتغال و زنان ایرانی، فصلنامه بانوان شیعه. ۹٫ صص ۱۲۲-۸۹٫
- ندری ابیانه، فرشته، و حسینی الهاشمی، عزیزه (۱۳۸۵). تفکر شیعی و مشارکت زنان در انتخابات ایران، فصلنامه بانوان شیعه. ۶ و ۷٫ صص ۱۰۶-۹۱٫
- نصیری، محسن (۱۳۷۶). جامعهشناسی زن در اندیشه امام خمینی;، فرهنگ اصفهان. ۵ و ۶٫ صص ۶۸-۶۰٫
- هارتمن، هایدی (۱۳۸۵). سرمایهداری، مردسالاری و تفکیک شغل بر اساس جنس. ترجمه آویده نهادندی. در: اعزازی، شهلا (۱۳۸۵). فمینیسم و دیدگاهها (مجموعه مقالات). تهران: روشنگران.
De Beauvoir, Simon )1949(. Le Deuxième Sexe. France: Gallimard.
Etemad Moghadam, Fatemeh (2011). Women and Social Protest in the Islamic Republic of Iran, Gender in Contemporary Iran. Pp. 1-18.
Koolaee, Elaheh (2014). The Impact of Iraq-Iran War on Social Roles of Iranian Women, Middle East Critique. 23. Pp. 277-291.
Crompton, Rosemary. (2006). Gender and Work. In: K. Davis, M. Evans, J. Lorber (Eds.), Handbook of Gender and Women’s Studies (253-271). London: Sage.
Lang. Molly Monahan, Risman, Barbara J. (2006). Blending into Equality: Family Diversity and Gender Convergence, In: K. Davis, M. Evans, J. Lorber (Eds.), Handbook of Gender and Women’s Studies (pp. 253-271). London: Sage.