. باید برای همه مراحل علوم انسانی اسلامی راه حل داشته باشیم | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 4 May , 2024 |
فارسی English

باید برای همه مراحل علوم انسانی اسلامی راه حل داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رئیس مرکز مطالعات شهر تهران، در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: موضوع علوم انسانی اسلامی، انسان است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: انسان دارای جهت های مختلفی است که می توان آنها را از یکدیگر متمایز کرد و دانش هر کدام را شناخت. زمانی که از یک مکتب و فکر صحبت می شود باید بتوان برای همه مراحل آن تعیین تکلیف کرد اما نکته ای که وجود دارد روش هر دانش با دیگری فرق دارد برای مثال کسی که اقتصاد دان است نباید فکر کرد که او یک سیاستمدار هم هست.

وی افزود: برای مداخله مبانی در حوزه های مختلف باید از دانش متعارف استفاده کنیم و مفهوم فلسفه آن علم را گسترش دهیم. مساله علوم انسانی اسلامی تحلیل کنش کنشگران است. ادعای فلسفه اسلامی انسان شناسی است اما چون ادبیاتی که در این حوزه است برای تعامل و تعالی انسان است تعریف ما در علوم انسانی اسلامی جدی گرفته نمی شود، باید در این زمینه روش شناسی ارائه شود زیرا روش شناس به تنظیم گر و تحلیل گر  می تواند مشاوره بدهد.

رفیعی آتانی با بیان اینکه وقتی از یک مکتب فکری صحبت می کنیم باید برای همه مراحل علوم انسانی اسلامی راه حل و برای کل آن تکلیف داشته باشد، خاطرنشان کرد: روش هر کدام از دانش ها متفاوت است و هر اقتصاد دان نمی تواند سیاستمدار خوبی باشد. حوزه کنش ظرفیت دانش بالایی دارد و زندگی فردی و اجتماعی مردم به آن نیاز دارد.

عضو هیئت دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دانش های ما برای ساختن و عمل کردن است و انسان شناسی فلسفی ظرفیت بیشتری از علوم انسانی اسلامی دارد  ولی امروز ما نتوانستم ادبیات اخلاقی برای مردم تولید کنیم. در حالی که می تواند به دانش و زندگی مردم کمک  کند.

Comments are closed.

تصویر ثابت