. انقلاب اسلامی ما یک انقلاب تحول‌گرا در علوم انسانی بود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ | Wednesday, 14 August , 2024 |
فارسی English

انقلاب اسلامی ما یک انقلاب تحول‌گرا در علوم انسانی بود

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، دبیر علمی کنگره و رئیس دانشگاه قم در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی که دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ در فرهنگستان علوم برگزار شد،  ضمن گرامی‌داشت شهدا به ویژه شهدای مظلوم غزه که مظلومانه و مقتدرانه  به شهادت رسیدند، گفت:  شهدای مظلوم فلسطین پوچی شعارهای غربی‌ها را به سخره گرفتند. با وجود اینکه همه دنیای غرب علیه مردم مظلوم جمع شدند اما پیروزی با حق است و نمی‌توانند آنها را شکست دهند.

 دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: دغدغه‌مندان علوم انسانی از علوم انسانی سخن  به میان می‌آورند و این ادبیات در سخنان برخی از اندیشمندان کشور ما رایج است. دهه‌ها  است که سخن از مرگ علوم انسانی به میان می‌آید و من هم موافق این موضوع هستم زیرا علوم انسانی موجود مرده ای شده است که توجیه‌گر جنایات صهیونیست‌ها است.

وی افزود: علوم انسانی فعلی جنایات بی سابقه صهیونیست را دفاع از حقوق بشر توجیه می کند در حالی که برخی مرگ طبیعی یک نفر را بهانه می‌کنند تا یک جامعه را متلاشی کنند اما الان در مقابل جنایات صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند. مردم غزه  وضعیت نابسامانی علوم انسانی غرب را نشان دادند و این کار بزرگی است.

 دبیر علمی کنگره افزود: در دانشگاه‌های دنیا نام ۷ هزار شهید فلسطین را می‌نویسند در حالی که این سطح از آزادی در غرب وجود نداشت و کسی جرات نداشت که جنایت‌های صهیونیست‌ها و هلوکاست را زیر سوال ببرد. در همین راستا فهرست بلندی از اخراج دانشمندان در غرب  وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی در کشور ما راهگشا نیست گفت: فلسفه ما از برگزاری کنگره این است که راه دیگری را نشان دهیم و پیام انقلاب اسلامی را به بشر  با ادبیات علمی و آکادمیک نشان دهیم و کارآمدی آن را در عمل نشان دهیم.

دبیر علمی کنگره و رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: امام (ره) در ۱۸ دی سال ۱۳۵۷ در نوفل لوشاتو در جواب خبرنگاری  که از او سوال می‌کند که اگر شاه برود رژیم ساقط شود بعد چه کار می‌کنید؟ آیا خودتان شاه می‌شوید؟ امام (ره) در جواب به خبرنگار می‌فرمایند مسئله ما شاه نیست و این آغاز راه و حرکت است. ما می‌خواهیم حرکت بشر را اصلاح کنیم و ریل‌گذاری را تغییر دهیم تا ساختمان عظیم سازمان ملل بر توحید استوار شود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب تحول‌گرا در علوم و به‌ویژه علوم انسانی بود. فلسفه ما این است که این علوم به علوم انسانی دغدغه‌مند تبدیل شود تا مسائل حقیقی بشر و انسان ایرانی و مسلمان را نشان دهد. علوم انسانی که نگاه صحیح به بشر دارد و بشر را آن‌گونه که هست تفسیر و هدایت و راهنمایی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی افزود: علوم انسانی که مفسر اومانیسم و انسان‌محوری باشد، علوم انسانی نیست و هر تفسیری با این محوریت ناواقعی است. علوم انسانی که براساس تفسیر داوینیستی باشد یک حیوان ارتقا یافته است و مبنای اخلاق و حقوق انسانی نیست، بلکه خلاق یک حیوان است در حالی که انسانی مخلوق خدا و جاودانه است.

وی اضافه کرد: نقاط انحرافی علوم انسانی حاصل سالیان سال قبل باید اصلاح شود و تا تفاسیر اصلاح نشوند راهگشای بشر نخواهند بود و به شکل عقلانیت موش صحرایی و حیوان اسکینری است.

به گفته شریفی، آرمان  علوم انسانی کنونی رهایی و سودگرایی است در حالی که علوم انسانی باید انسان را به ملکوت برساند.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: خلاهایی در رشته علوم انسانی و مطالعات انسان‌شناسی وجود دارد زیرا ۲ واحد درسی در دانشگاه وجود ندارد که تفسیری از انسان و برداشتی از انسان شناسی قرآنی و اسلامی داشته باشد. امیدوارم این خلا برطرف شود و مبدا تحولی برای علوم انسانی باشد.

شریفی با اشاره به اینکه این کنگره با همکاری ۶۰ مرکز دانشگاهی، پژوهشی و آموزشی ۶ دوره ثابت برگزار شده است، گفت: امیدوارم برگزاری این کنگره برکات فراوان داشته  باشد. این رویداد علمی وابستگی به مرکزی ندارد و مراکز دغدغه‌مند به این کنگره دعوت شدند. ضمن اینکه جلسات متعدد در محیط علمی و آکادمیک برگزار شد و هیج تعصبی نسبت به موضوع خاصی وجود نداشت.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه این حرکت علمی از ۱۲ سال قبل شکل گرفته و برکات خوبی داشته است، گفت: این رویداد علمی با کمترین هزینه بیشترین فایده را داشته است چراکه نزدیک به ۷۰۷ مقاله علمی پژوهشی تولید و منتشر شد و ۳ هزار و ۳۰۰ اندیشمند و پژوهشگر دغدغه‌مند علوم انسانی اسلامی از داخل و خارج در این سال‌ها در این کنگره حضور داشتند.

وی یادآور شد: کشورهای دیگر هم به دنبال تحول علم انسانی بودند و در این کنگره از کشورهای لبنان، سوریه، افغانستان و ترکیه شرکت داشتند.

وی با اشاره به کمیسیون‌های کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: با کمیسیون‌های ۱۵ گانه و مقاله‌های رسیده به آنها شبکه منسجم و متعهد به علوم شناسایی و ایجاد شد.

وی افزود: برخی کمیسیون‌ها بیش از ۱۰۰ مقاله ارسال کردند که در نهایت ۱۰ مقاله منتخب شد. ضمن اینکه ابتکار ما در این دوره برگزاری کنگره این بود که در ۱۰ روز کمیسیون‌ها را تا اول آذرماه برگزار می‌کنیم و امروز مراسم افتتاحیه است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی ضمن استقبال از همه اندیشمندان برای شرکت در این کنگره خاطرنشان‌ کرد:  این کنگره از همه منتقدان علوم انسانی برای شرکت در آن دعوت رسمی کرد، هرچند که آنها مخالف این ایده هستند اما می‌توانند در گفت‌وگوی علمی که برگزار می‌شود شرکت کنند. کنگره فضای تبلیغی و متعصبانه نیست بلکه یک فضای علمی برای افرادی  است که مدعی تحول در علوم انسانی هستند و می‌تواند در یک کنگره رسمی نظرات خود را بیان کنند.

وی در پایان گفت: ما از نظرات منتقدان استقبال می‌کنیم و امیدواریم که پرچم کنگره بالا بماند و با درایت وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری این تحول مستمر شود.

Comments are closed.

تصویر ثابت