انسان خودشکوفای اشتداد یافته ملاصدرا و نمود آن در طراحی معماری کمالگرای انسانی
عاطفه ظریف فیروز عسگری
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری اسلامی دانشگاه امام رضاعلیه السلام، ایران، مشهد
atefeh.zarif@imamreza.ac.ir
مهدی حمزه نژاد
دکترای معماری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران، تهران.
hamzenejad@iust.ac.ir
چکیده
معماری با ساختارهای فکری افراد بسیاری در طول تاریخ عجین بود است. انسانشناسی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ارکان بر تمامی اعمال بشر، و بهویژه معماری شایسته مطالعه میباشد که البته نظریات مختلفی در این باب از سوی دانشمندان و فلاسفه مطرح شده است. معماران امروز بیشتر در پی یافتن مدلی هستند که پاسخگوی رفتارهای انسانی باشد؛ اما با مطالعه بیشتر بر روی انسانها و پژوهشهای انسانشناسی میتوان دریافت که تنها توجه به عوامل رفتاری در طراحی نمیتواند درجه رضایت کاربر را بالا برد؛ همانگونه که در مطالعات علمی روانشناس انسانگرا مازلو اثبات شده است. این پژوهش با روش توصیفی–تحلیلی و بررسی روابط در پی یافتن معیارهایی برای ایجاد کیفیتی بهتر برای معماری بر اساس مدلهای ارائهشده از انسان توسط یک حکیم مسلمان و یک روانشناس انسانگرای غرب است. بر اساس یافتههای این پژوهش مدلهای استکمالی ارائه شده توسط مازلو و ملاصدرا بهرغم تفاوتهای بینشی و روشی، شباهتهای فراوانی به هم دارند؛ با این یادآوری که الگوی ملاصدرا کاملتر و شاملتر از مدل مازلو است. در پژوهش حاضر بر اساس مظاهر استکمالی ملاصدرا و نتایج پژوهش فرد استیل (ترجمان هرم نیازهای مازلو در معماری) با استفاده از استدلال منطقی ، مفاهیم واسطهای و سپس ترجمانی در نظام طراحی معماری به دست آمده است . میتوان بیان کرد که معماری با تمام این ویژگیها یک معماری کمال گرا به شمار میآید و انسان را در مسیر استکمال قرار میدهد.
کلیدواژگان: استکمال انسان، نفس، نیازها، مظاهر کمال، معماری کمالگرا.
منابع
ارشدریاحی, علی, و حمیدرضا اسکندری. ۱۳۹۱٫ “عوامل موثر بر تکامل نفس انسانی از منظر ملاصدرا.” خردنامه صدرا (۷۰): ۵۵-۶۶٫
ارشدریاحی, علی, و حمیدرضا اسکندری. ۱۳۸۹٫ “مراتب تکامل نفس از دیدگاه ملاصدرا.” انسان پژوهی دینی (انسان پژوهی دینی) (۲۴): ۱۲۵-۱۳۷٫
تقدیر, سمانه. ۱۳۹۶٫ “تبیین مراتب و فرایند ادراک انسان و نقش آن در کیفیت خلق آثار.” فصلنامه پژوهش های معماری اسلامی (۱۴): ۴۸-۶۹٫
جوادی آملی, عبدالله. ۱۳۷۶٫ رحیق مختوم. تدوین توسط حمید پارسانیا. قم: اسراء.
خداپناهی, محمدکریم. ۱۳۸۸٫ انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
خداپناهی, محمدکریم. ۱۳۸۸ . انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
خواجوی, محمد. ۱۳۸۰٫ اترجمه اسفار. تهران: مولی.
شانظری, جعفر. ۱۳۹۰٫ ترجمه المبدا و المعاد. قم: نشر دانشگاهی قم.
شریعتی, فهیمه, و کبری افشار. ۱۳۹۴٫ “بررسی تطبیقی انسان خودشکوفای مازلوبا ویژگی های انسان در حکمت متعالیه.” حکمت صدرایی (دانشگاه پیام نور) (۱): ۸۱-۹۶٫
شولتز, دوان پی, و سیدنی آلن شولتز. ۱۳۸۴٫ نظریه های شخصیت. با ترجمه یوسف کریمی . تهران: نشر ارسباران.
صدرالدین شیرازی , محمدبن ابراهیم . ۱۳۵۸٫ الواردات القلبیه فی معرفه الربوبیه. تدوین توسط احمد شفیعیها. تهران: انجمن فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی, محمدبن ابراهیم. ۱۳۸۳٫ الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقیله الاربعه. تدوین توسط علی اکبر رشاد. جلد ۸٫ تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
—. ۱۳۸۲٫ الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه. تدوین توسط سید مصطفی محقق داماد. تهران: بنیاد حکمت صدرایی.
—. ۱۳۸۱٫ المبدا والمعاد. تدوین توسط محمد ذبیحی و جعفر شاه نظری. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
—. ۱۳۶۳٫ مفاتیح الغیب. تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
عبودیت, عبدالرسول. ۱۳۹۱٫ درآمدی به نظام حکمت صدرایی. تهران: سمت.
فن مایس, پی یر. ۱۳۹۰٫ عناصر معماری از صورت تا مکان. با ترجمه فرزین فردانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لنگ, جان. ۱۳۹۴٫ آفرینش نظریه معماری. با ترجمه علیرضا عینی فر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مازلو, آبراهام. ۱۳۷۴٫ اف قهای والاتر فطرت. با ترجمه احمد رضوانی. مشهد: آستان قدس رضوی.
—. ۱۳۷۲٫ انگیزش و شخصیت. با ترجمه احمد رضوانی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
—. ۱۳۶۷٫ انگیزش و شخصیت. با ترجمه احمد رضوانی. مشهد: آستان قدس رضوی.
—. ۱۳۷۱٫ به سوی روان شناسی بودن. با ترجمه احمد رضوانی. مشهد: آستان قدس رضوی.
—. ۱۳۶۶٫ روان شناسی شخصیت سالم. با ترجمه شیوا رویگریان. تهران: هدف.
مجتبی پور, رسول, مترجم. ۱۳۸۷٫ سرشت معماری ( مجموعه مقالات ). تهران: نقش خورشید.
مروتی, سهراب, و مینا یعقوبی . ۱۳۸۹٫ “نقد و بررسی نظریه انسان شناسانه مازلو با رویکردی بر آیات قرآن کریم.” مطالعات قرآن و حدیث (۷): ۷۷-۹۲٫
مصلح, و جواد مصلح. ۱۳۸۵٫ ترجمه و تفسی شواهد ربوبیه. تهران: سروش.
مطهری, مرتضی. ۱۳۷۸٫ مجموعه آثار شهید مطهری. انتشارات صدرا.
نقره کار, عبدالحمید. ۱۳۹۴٫ برداشتی از حکمت اسلامی در هنر و معماری. تهران: فکر نو.
نوربرگ شولتز, کریستین . ۱۳۸۹٫ معنا در معماری غرب. با ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.