. عطاءالله رفیعی آتانی: مراسم چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

عطاءالله رفیعی آتانی: مراسم چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، عطاءالله رفیعی آتانی (دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی) در آستانه برگزاری این کنگره به برگزاری مراسم اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: این جایزه هر دو سال یک بار در زمان برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به افراد و شخصیت‌های علمی اعطا می‌شود که دستاورد جدید علمی و  دستگاه نظریه منسجمی در یک حوزه علمی خاص در علوم انسانی با رویکرد اسلامی ارائه کرده باشند.

وی گفت: این افراد شخصیت‌های از پیش شناخته شده‌ای هستند که جامعه علمی درباره آنها از قبل داوری کرده است. این شخصیت‌ها علاوه بر داشتن نظریه منسجم که در قالب کتاب ها و مقالات مختلف منتشر شده است، دارای مجموعه تلاش های مرتبط با حوزه علمی شان هستند به طوریکه به تربیت شاگرد و محقق و ارائه نظریه کمک‌های زیادی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به سه نفر از شخصیت های علمی جایزه اعطا می‌شود، گفت: دو تن از این شخصیت‌ها داخلی و یکی از آن‌ها، شخصیت علمی خارج از کشور هستند.  این افراد در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در محضر یکی از علما و مراجع تقلید در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، معرفی شده و از آن‌ها تقدیر به عمل می آید.

رفیعی آتانی درباره هدف از برگزاری این جایزه جهانی گفت: علاوه بر تکریم و بزرگداشت شخصیت‌های علمی، ارج نهادن جامعه علمی برجسته گان علوم کشور و نشان دادن قله‌های علمی به قشر جوان جامعه از دیگر اهداف برگزاری این جایزه محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: معرفی این شخصیت‌های علمی الگوها، مدل ها و چهره های علمی را به جامعه معرفی می‌کند تاجوانان بدانند از چه افرادی می‌توانند بیاموزند.  شخصیت‌های برجسته علمی چراغ راهنمایی برای جامعه جوان علمی محسوب می‌شوند تا نتیجه موفق از کار علمی را مشاهده کنند.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: برگزاری جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی باعث توجه جامعه به برجستگان علوم مختلف می‌شود تا از این طریق از آثار آنها در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر علمی استفاده مطلوب صورت بگیرد، بدین معنی که انگشت اشاره‌ای به سوی دستاوردهای علمی موفق و موثر گرفته شود تا مراجعه کنندگان به مراکز علمی برای کسب اطلاعات بیشتر از آثار این شخصیت‌های برجسته علمی بهره کافی را ببرند.

رفیعی آتانی گفت: این فرایند گفتمان سازی و جریان سازی در فضای علمی است تا اذهان عمومی کشور را تحت تاثیر قرار دهد زیرا دستاوردهای علمی که در بستر گفتمان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته، مورد توجه همگان قرار بگیرد و هر نهاد و سازمانی بر حسب وظیفه‌ای که بر عهده دارد به شخصیت‌ها، رویکرد‌ها و موضوعات علمی توجه نشان دهد. منتقدان و افرادی که نقدهای سازنده به جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی دارند می‌توانند آن را رصد کرده و دیدگاه‌های علمی خود را که به تصحیح این فرآیند کمک می کند ارائه نمایند.

قابل ذکر است که اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی از دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی آغاز به کار کرد و به نوآوران و نظریه پردازان حوزه علوم انسانی اهدا شد. این جایزه بستر مساعدی را برای ترغیب پژوهشگران به کار مضاعف و درجه یک علمی فراهم می ‌سازد و با کمک به رشد نظریه پردازی و نوآوری علمی در عرصه علوم انسانی اسلامی، قله‌های علمی در هر رشته را معرفی می‌کند؛ اقدامی که امکان بهره گیری از دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام را فراهم می‌کند و آنها را بیشتر به جامعه علمی معرفی می‌کند.

بر اساس نظام نامه مصوب، جایزه ویژه به برترین نوآوری و نظریه در قلمرو علوم انسانی اسلامی در صورت به دست آوردن حد نصاب‌های لازم اعطا می‌شود. به علاوه هر نوآوری و نظریه برتر در هر یک از رشته های علوم انسانی نیز جایزه  مشروط به اخذ حد نصاب لازم، داده می‌شود. جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیش از آنکه ارزش مادی خود را به رخ بکشد، به دنبال معرفی اعتبار و وجاهت علمی خویش در مجامع علمی دنیای اسلام است. تعیین شاخص‌های دقیق برای ارزیابی آثار علمی در هر رشته با همراهی صاحب نظران مطرح حوزه و دانشگاه، این جایزه را از جوایز علمی موجود در عرصه علوم انسانی متمایز ساخته است.

کمیته اعطای جایزه به انتخاب افرادی اهتمام دارد که فراتر از ارائه یک یا چند نظریه ممتاز، صاحب تلاش‌های متنوعی باشند که به پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی و افزایش دارایی‌های علمی آن در رشته‌های کلیدی کمک نموده و جامعه علمی بتواند با اتکاء به ظرفیت‌ های آنان، به راه خود بهتر از گذشته ادامه دهد.

جایزه  جهانی علوم انسانی اسلامی در سطح بالاترین ارزش مادی و معنوی در نوع جوایز مشابه در جمهوری اسلامی ایران و با ماهیت غیر دولتی اعطا می‌شود.این جایزه جهانی از سال ۱۳۹۲ و همزمان با اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد و در سه دوره برگزاری چهره‌های برجسته علمی را معرفی و از آنها تقدیر به عمل آورد.

برگزیدگان دوره‌های قبلی جایزه جهانی عبارتند از:

-اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی: آیت الله دکتر علیرضا اعرافی، پروفسور مسعود العالم چودری و حجت‌الاسلام سید‌عباس موسویان

-دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی: آیت الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر مسعود درخشان و دکتر عباس میرآخور

-سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، دکتر حسن سبحانی، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر طه عبدالرحمن

انتهای پیام/

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت