. تبیین مفهوم ایام الله می‌تواند مبنایی در تعریف و کارکرد تمدن ایجاد کند | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024 |
فارسی English

تبیین مفهوم ایام الله می‌تواند مبنایی در تعریف و کارکرد تمدن ایجاد کند

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی،به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.

محمدهادی همایون، استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع)، در این نشست علمی به موضوع «رابطه میان ایام‌الله و نقش آن در مطالعات تمدنی» پرداخت و گفت: آنچه از ادبیات در حوزه مطالعات تمدن در دسترس ما قرار دارد، بیشتر بازخوانی و تفسیر اتفاقی است که در حوزه تمدن در قرون پس از رنسانس در دل سرزمین‌های اروپایی شکل گرفت و به نام تمدن غرب مشهور شد.

وی عنوان کرد: بازخوانی تمدن یونان به عنوان سابقه و سنت این تمدن و همچنین تمدن اسلامی با اختلافاتی که در خصوص تبیین آن و فهم نسبتش با تمدن غرب وجود دارد، تا حد زیادی بر این اساس صورت گرفته است؛ اما با مراجعه به منابع دست اول اسلامی و استخراج مبانی و مفاهیم تمدن از دل قرآن و سنت، به این نتیجه می رسیم که مسلمانان صدر اسلام هم تمدن داشته اند.

همایون با بیان اینکه تمدن به معنی خوب زندگی کردن است و غربیان، اخلاقیون و متدینین هر کدام در این زمینه نظرات متفاوتی دارند، ادامه داد: تبیین مفهوم ایام الله مشتمل بر سه حقیقت ظهور، رجعت و قیامت و برقراری رابطه ظاهر و باطن میان آنان می‌تواند مبنایی قویم را در تعریف و کارکرد تمدن ایجاد کند.

استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع)، افزود: در این صورت کلیت تاریخ به عنوان یک حرکت پیوسته در راستای استقرار تمدن اسلامی قابل تعریف بوده و دامنه این تمدن را از ابتدای خلقت بشرتا ظهور و سپس از آنجا تا رجعت و قیامت گسترده می کند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات معاد جسمانی در حوزه تمدن به ما کمک می کند، اضافه کرد: تأکید بر موضوع معاد جسمانی و تسری آن به حقایق جمعی از جمله تمدن، عرصه وقوع این حقیقت را همچنان برای ما در زمینی که اینک میان دنیا و آخرت جمع کرده است نگه می دارد.

همایون با بیان اینکه روز ظهور، رجعت و روز قیامت به هم متصل هستند، گفت: همان گونه که در حال ساختن تمدن هستیم به روز رجعت و قیامت می‌رسیم؛ بین این سه اتفاق، اتصال وجود دارد و ما مرحله به مرحله رشد می کنیم و به سمت جلو می رویم.

وی خاطر نشان کرد: برای پویا کردن امر تمدن از وضع ایستایی و منفعل باید به ایام الله توجه داشته باشیم و اتصالی که بین عوالم وجود دارد را ببینیم.

استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق (ع)، ابراز کرد: ما باید تاریخ را بازخوانی کنیم، تمام اتفاقاتی که در دوره انبیا الهی رخ داده را بخوانیم و تمدن های متعارف را تبیین کنیم.

وی واقعه عاشورا، غدیر، اربعین و… را یک پدیده تمدنی دانست و ادامه داد: با تمدن گذشته و آینده فرازمین را با هم پیوند می‌زنیم و در مسیر قیامت به سمت ظهور و روشنایی می رویم.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت