. الگویی اسلامی برای شناخت و مدیریت آسیب های اجتماعی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

الگویی اسلامی برای شناخت و مدیریت آسیب های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، امروز ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و د انشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم به تبیین «الگوی مدیریت اسلامی آسیب های اجتماعی» با مطالعه موردی طلاق پرداخت.

پیروزمند گفت: برای مدیریت طلاق باید عوامل و نسبت بین این عوامل را بشناسیم. الگوی پیشنهادی از سه دسته عوامل یا متغیر تشکیل شده که شامل سطوح، عوامل و آثار می‌شود.

حجت الاسلام پیروزمند ادامه داد: سطوح عوامل به عوامل بیرونی، ارتباطی و درونی تقسیم می‌شود و انواع عوامل نیز شامل عوامل مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. همچنین آثار عوامل به مواردی همچون تعالی اجتماعی، پیشگیری آسیبهای اجتماعی و کنترل آسیب‌های اجتماعی گفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر خانواده را واحد مطالعه آسیبهای اجتماعی قرار دهیم، بخشی از عوامل مربوط به درون خانواده است. عوامل بیرونی عواملی است که از اختیار اعضای خانواده خارج است؛ همانند قوانین مصوب مجلس، سیاستهای کلان نظام و … و عوامل ارتباطی نیز یک پای آن در خانواده و یک پای آن در بیرون خانواده است؛ همانند روابط خویشاوندی، انتخاب شغل و … .

وی افزود: عواملی که تنظیم روابط به وسیله آنها انجام می‌شود، همانند نقش مرد در مدیریت خانواده، تحمیل ازدواج به وسیله دیگران، سیاست گسترش فضای مجازی، عوامل مدیریتی(سیاسی) است، عواملی که ناظر به ارزشها، باورها یا رفتارهای مردم است، همانند بی‌صداقتی، عدم تفاهم، بینش ضعیف و عوامل فرهنگی است و عوامل اجتماعی نیز به عواملی که به کنش اجتماعی وابسته اند و از انواع عوامل فرهنگی، اقتصادی یا مدیریتی نمی‌گنجند. عوامل اقتصادی عواملی است که درآمد و معیشت مردم به آن وابسته است.

این پژوهشگر علوم انسانی اسلامی مراد از آثار عوامل را پیامدهای مورد انتظار از مدیریت آسیبهای اجتماعی که از عالی به دانی تنظیم شده‌اند، ذکر کرد و گفت: اولین پیامد، تعالی در مسائل اجتماعی است که رشد، بهبود کیفیت، رضایت‌مندی و آرامش افراد خانواده و جامعه را به همراه دارد.

وی افزود: مرحله قبل از تعالی، مصونیت نسبی فرد، خانواده و جامعه از آسیبهای اجتماعی است؛ مثل اینکه ازدواج‌های جاری به طلاق نینجامد؛ هرچند ممکن است سن ازدواج پایین نیاید. مرحله قبل از پیشگیری، کنترل آسیب است. به این معنا که آسیب رخ داده است؛ اما تلاش می‌شود تا پیامدهای آن به حداقل برسد و شیب منفی پیدا کند.

حجت‌الاسلام پیروزمند در پایان ارائه خود با بیان اینکه دو عامل، اسلامیت مدیریت آسیبهای اجتماعی را تضمین می‌کند،گفت: ​انتخاب و تعریف درست عوامل و نسبت‌سنجی و اولویت‌بندی عوامل.

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت