. قالیباف: اولویت ما باید تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی اسلامی باشد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

قالیباف: اولویت ما باید تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی اسلامی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز اولویت ما باید تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی اسلامی باشد، عنوان کرد: تحول در علوم انسانی از موضوعات جدی و اساسی است که مورد توجه، بحث و گفتگو قرار گرفته و متخصصان و کارشناسان این امر در استان‌های مختلف کشور به مباحث درباره آن می‌پردازند.

به گزارش روابط عمومی مجمع علوم انسانی اسلامی،  محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(ص) گفت: برگزاری چنین گردهمایی‌هایی کاری بنیادی و اساسی است، هرچند که تغییرات زیادی از ابتدای انقلاب تا امروز شکل گرفته است اما این مساله از اهمیت اقداماتی که در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام گرفته کم نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بحث علوم انسانی اسلامی از موضوعات جدی و اساسی است که مورد توجه، بحث و گفتگو قرار گرفته است، افزود: متخصصان و کارشناسان این امر در استان‌های مختلف کشور به مباحث درباره آن می‌پردازند.

قالیباف با اشاره به نقش آفرینی مجلس در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی کلان کشور، عنوان کرد: طبق صحبت‌هایی که بین بنده و حجت الاسلام غلامی صورت گرفته است، نظریه‌پردازی برای علمای بزرگ و اندیشمندان درباره این مباحث در مجلس شورای اسلامی فراهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قریب به بیش از ۴۰ سال از نزدیک صحنه عمل و موضوعات مربوط به حکمرانی را شاهد بودم، اظهار کرد: باید آسیب های این عرصه با توجه به تجربه، تفکر و اندیشه به صورت جدی پیگیری شود که در این زمینه نهادهای علمی و بخش‌های مختلف بدون شک تاثیرگذار هستند. اگر بخواهیم تحول جدی و بنیادی در جامعه خود داشته باشیم و اهداف انقلاب اسلامی را طبق مکتب سیاسی امام راحل و مبتنی بر یک نظام دینی و ولایی پیش ببریم، باید ماهیت و درون مایه آن برخاسته از اسلام عزیز و اهل بیت باشد.

وی ادامه داد: چنین موضوعاتی باید به صورت کاملا هوشمند و سازمان یافته انجام شود. انقلاب ما مبتنی بر مکتب قرآنی و دین اسلام به پیروزی دست یافت، آن هم در زمانی که مکاتب مادی در دوران جنگ سرد با قدرت هایی نظیر آمریکا و شوروی سابق بر دنیا چنبره زده بودند و  جای نفس کشیدن برای کسی وجود نداشت.

قالیباف با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یک نمونه دیگر از جلوه های مبانی علوم انسانی اسلامی در تربیت، مدیریت و روانشناسی اسلامی بود، گفت: این نگاه مبتنی بر عقلانیت متصل به معنویت الهی و عقلانیت اسلامی بود. در دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی با فشارهای متعدد سیاسی و حمله نظامی دشمن مواجه شد اما همین برنامه‌ریزی و تکنولوژی اسلامی بود که ما را به پیروزی رساند. ما این پیروزی را مشاهده می‌کنیم ولی متاسفانه آنگونه که باید به آن نپرداختیم. اگر ما دلسوز انقلاب اسلامی هستیم باید با باورهای دینی و ایستادگی به کارآمدی دین در اداره جامعه توجه کنیم. بنابراین باید این مسئله هدفگذاری و سنجیده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی و حکمرانی در سطوح مختلف نه تنها هم افزایی صورت نگرفته است بلکه در جهاتی به سمت واگرایی نیز حرکت کردیم، گفت: به طور خاص در علوم انسانی تولید نظریه و نظریه پردازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی با همکاری حوزه و دانشگاه باید پاسخ روشنی برای اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، سیاست و جامعه شناسی و مسائل روز داشته باشد، ابراز کرد: ما در این مسائل دچار مشکل هستیم. از دهه ۵۰ تا امروز ما در زمینه مسائل اقتصادی مشکلاتی را داریم  که هنوز هم با تصمیم گیری های اشتباه و تکراری ادامه دارد.

قالیباف با بیان اینکه امروز اولویت ما باید تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی اسلامی باشد، عنوان کرد: متاسفانه پس از پیروزی انقلاب نظام اداری و اجرایی ما یک سیستم بروکراتیک بود که بخش عمده‌ای از نارسایی ها و ناکارآمدی های ما ریشه در این مساله دارد. البته خطاهای شخصی و برخی برنامه‌ریزی‌های غلط هم وجود داشته است که در دوران دفاع مقدس با مدیریت بنی صدر شاهد آن بودیم اما پس از آن با غلبه تفکر مبتنی بر سنت های الهی پیروزی را شاهد بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نظام حکمرانی مطلوب ما باید مبتنی بر یک نگاه اجتماعی و نهادی تنظیم شود یعنی در حقیقت ما باید مبانی پیشرفت خود بر اساس عدالت مبتنی بر عناصر اجتماعی و انسانی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه که پس از دوران دفاع مقدس به مرور مردم را از صحنه تصمیم گیری و اداره کشور خارج کردیم و از باورها و سنت های الهی و اندیشه‌های ناب فاصله گرفتیم که به اینجا رسیدیم، گفت: در عمل نشان دادیم که ظاهراً ربا در سیستم اقتصاد جنگ با خدا نیست، امروز ما نیازمند نوآوری اجتماعی طبق همان کاری هستیم که انقلاب و دفاع مقدس را به پیروزی رساند. ما باید فرهنگ و سنت‌های الهی را از ارزش‌های مادی تفکیک کنیم چون انقلاب و دوران دفاع مقدس با باورهای الهی ما را به پیروزی رساند.

قالیباف با بیان اینکه ما باید در حوزه تئوری‌پردازی نوآوری اجتماعی داشته باشیم، گفت: اگر درباره  پژوهش و مساله یابی به فناوری های اجتماعی نوین توجه نکنیم، حکمرانی، بسیج و منسجم کردن همه افراد جامعه برای رسیدن به اهدف مورد نظر امکان پذیر نیست. فناوری اجتماعی چیزی شبیه ایده مهندسی اجتماعی است که برخی ابرقدرت ها با استفاده از آن به زورگویی و قلدری می پردازند. ما در مجموعه های اسلامی و قرآنی باید به فناوری های اجتماعی به صورت جدی توجه کنیم که این امر به تفکر و پژوهش نیاز دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز دشمنان از فناوری های نوین برای رسیدن به اهداف خود نهایت استفاده را می برند، به عنوان مثال در موضوع fatf که به عنوان قرارداد بین المللی مطرح کردند با فناوری های نوین در سطوح مختلف جهانی، منطقه ای، ملی و فردی موضوعات اقتصادی، تجاری، واردات، صادرات بانک و بسیاری از مباحث مالی دنیا را کنترل و دنبال می‌کنند.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مبتنی بر ارزش های دینی و عقلانیت متصل به وحی الهی بود. ما در گام دوم انقلاب در حوزه علوم انسانی باید بر این مسئله تمرکز کنیم که کارآمدی دین در اداره جامعه فعال شود.

قالیباف در پایان سخنانش افزود: یکی از مهمترین مکان ‌ها برای تحول و تحقق حکمرانی اسلامی در خصوص قانونگذاری، سیاستگذاری، نظارت بر قوانین و حل مشکلات، مرکز پژوهش های شورای اسلامی است که گروه مربوط به حکمرانی و مدیریت به عنوان یک معاونت جدید به آنها اضافه شده است.

برچسب‌ها:

Comments are closed.

تصویر ثابت