. عاملی: فرهنگ اسلامی باید در حد فاخر عرضه شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

عاملی: فرهنگ اسلامی باید در حد فاخر عرضه شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنفرانس سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی گفت: فرهنگ اسلامی‌ باید در فاخرترین حد عرضه شود. فرهنگ سطح پایین نمی تواند جاذبه های لازم را برای زندگی فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه کنفرانس سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، گفت:مساله اصلی ما استقرار جامعه اسلامی و حکمرانی اسلامی است که هر دو بر همدیگر تاثیر می گذارند و مهم این است الگوی مطلوب جامعه اسلامی را ارائه کنیم.

وی افزود: نظام‌های پیشرفته دنیا حداقل در ارائه خدمات عمومی و تامین اجتماعی موفقیت‌هایی داشتند. عده ای از مردم اشاره می کنند که در این نظام ها به بیکاری و تامین شغل و… توجه شده است و جنبه های دیگر توسعه را در نظر نمی گیرند در حالی که توسعه یک زنجیره به هم پیوسته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:ما به عنوان جامعه اسلامی آیا الگوی مطلوب را تامین کرده‌ایم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، پاشنه آشیل آن چیست و چه اقداماتی می توان انجام داد.

عاملی با طرح این پرسش که منظور از حکمرانی فرهنگی چیست و چه تفاوتی بین حکمرانی فرهنگی و حکومت فرهنگی وجود دارد، گفت: حکمرانی فرهنگی ناظر بر یک نقش یکپارچه و نظام مند است. در نظام حکمرانی مجموعه‌ای از نظام سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی در حوزه فرهنگ در دولت و غیر دولت و حرکت مردمی جبهه انقلاب امکاناتی وجود دارد که مجموعه نظام حکمرانی را برای استقرار یک فرهنگ اسلامی در بر می گیرد.

وی ادامه داد:حکمرانی فرهنگی حوزه بایسته‌های فرهنگی دارد که از ناحیه حکومت دنبال می شود. حکومت باید اقداماتی را انجام دهد که در سند مهندسی فرهنگی به این باید ها اشاره شده است. به تعبیر مقام معظم رهبری باید به هندسه و تمام اجزا و عناصر حوزه فرهنگ توجه شود که با یک رویکرد دانش یکپارچه
یک زنجیره را دنبال کند تا هم ابعاد فرهنگ در حوزه فرهنگ دینی تامین شود و هم بتواند هدفی را که در جهان بینی اسلامی و ارزش های اسلامی در رابطه با فرهنگ وجود دارد را تأمین کند.

عاملی یادآور شد: بین حکمرانی فرهنگی یا داشتن حکومت فرهنگ، تفاوتهایی وجود دارد. حکمرانی فرهنگی به ابعاد انگیزه‌ای در مردم توجه می‌کند. اینکه مردم خودشان احساس مسئولیت، علاقمندی و گمشده خود را در یک الگوی اسلامی زندگی و سبک زندگی اسلامی دنبال کنند یک مساله است اما اگر بخواهیم با یک حکمرانی عمودی اقدام کنیم اماکن پذیر نیست.باید توجه کنیم مردم با خواسته خود وارد زندگی می شوند.
وی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی نظام سلطنت سالها جامعه را از مسیر الهی منحرف کرده بود اما به ناگهان انگیزه اجتماعی در جامعه به وجود آمد که همه برای حرکت به سمت اسلام و ارزشهای اسلامی اوج گرفتند.

عاملی با بیان اینکه حکومت فرهنگی یک حکمرانی عمودی و سلسله مراتبی است، گفت: حکمرانی فرهنگی دقیقا روی اراده ها، شناخت، دانش، سواد، تخصص، علاقه، انگیزه و احساس مسئولیت اجتماعی متمرکز می شود و هر اقدامی که بخواهد انجام دهد به رکن اساسی جامعه توجه می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه ما امروز تحت تاثیر رسانه های جدید وفناوری های نوین فرهنگی، تغییرات اساسی داشته است اما عرصه نوآوری های فرهنگی یکدست نیست. بعضی ها زندگی را جهنم می کنند که عاقبتی ندارد و نوآوری‌هایی نیز وجود دارد که مبنای مناسب ارزشمند برای زندگی کردن است. لذا توسعه دامنه انتخابگری افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: برجسته شدن عرصه های کیفی عنصری است و بیانگر این است که کیفیت برتر انتخاب می‌شود. اگر ما بتوانیم اسلام و ارزشهای الهی را در یک کیفیت بالا و برجسته که در قالب هنرهای اسلامی نشان داده شود، ارائه کنیم، انتخاب می شویم. در میان همه جاذبه های مادی و شیطانی که وجود دارد اگر یک کیفیت برتر ارزشمند الهی که این برجستگی را داشته باشد، ارایه شود با قانون طبیعت ما سازگار می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد:پررنگ شدن استقلال افراد نکته دیگری است. وقتی مخاطب به کاربر تبدیل می شود طبیعتا حس استقلال گرایی در او به وجود می‌آید چون خودش ایجاد عمل می‌کند و وارد میدان عمل شده است. اگر قبلا فقط تلویزیون می‌دید و مصرف کننده بود، امروز تولید‌کننده و بازنشر دهنده است و چون عمل می‌کند حسی که در دانشمندان وجود دارد در مجریان اجرایی حکومت نیز به وجود می آید. یکی از مشکلات همین تجربه انباشته نیز هست که باعث می شود  نسبت به کار خود تعصب داشته باشند.
وی ادامه داد: استقلال گرایی فرد را به یک واحد عمل اجتماعی تبدیل می کند و کار کردن با این فرد با یک کاربری که در یک دوره اولیه رسانه است با یک رسانه توده‌ای و جامعه توده وار، متفاوت است.

عاملی تاکید کرد: فرهنگ از حالت محلی به قلمرو فرا محلی و ملی کشیده شده است. اگر در جغرافیا مرز داریم در فرهنگ مرز نداریم.

وی ادامه داد:پرستیژ اجتماعی امر مهمی است و اینکه امروز چهره ها و سلبریتی ها مطرح می‌شوند از باب این است که یک مفروض اعتبار برای افراد ایجاد می کند و فرد در آن حوزه احساس برتر بودن می کند.

عاملی گفت:فرهنگ اسلامی‌ باید در فاخرترین حد عرضه شود. فرهنگ سطح پایین نمی تواند جاذبه های لازم را برای زندگی فراهم کند.

وی گفت:دو قلمرو مهم برای فرهنگ را باید متمایز کنیم که به سیاست عمومی برسیم. وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم بخشی از فرهنگ در حوزه باز نمایی هنری و رسانه‌ای مطرح می‌ شود. برای معرفی مولفه های فرهنگی کتاب، داستان، شعر، ادبیات، سینما، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی و نمایشی مطرح می شود که عرصه فرهنگی هستند. حوزه دیگری در فرهنگ بازنمایی فرهنگی رسانه است که بسیار مهم است و اگر ما در آنجا موفق نباشیم نمی‌توانیم یک فرهنگ اسلامی را ایجاد کنیم.

عاملی خاطر نشان کرد: باید به عرصه عمومی فرهنگ توجه شود. باید به فکر سلامت و آموزش افراد باشیم. فرهنگ اگر مرتبط با عرصه عمومی نباشد نمی تواند در جامعه اسلامی محقق شود. باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی حکومت اسلامی توجه ویژه ای شود. جامعه اسلامی شرایط طبیعی ندارد و جنگ نرم جامعه ما را مورد هدف قرار می‌دهد و به دنبال بزنگاه هایی است که جامعه را دارای بی‌تفاوتی و نا امیدی به زندگی و کاهش سرمایه اجتماعی و ضعیف نشان دهد.

وی افزود:اعتیاد به مواد مخدر در ایران به طور غیرطبیعی افزایش پیدا کرده و مصرف الکل و رابطه جنسی ناسالم محصول بدن نمایی هایی است که خارج از چهارچوب‌های اسلامی صورت گرفته است.

عاملی تصریح کرد: یکی از شاخص های سلامت و پیشرفته شدن برای جامعه توجه به کسانی است که توان کمتری دارند.
وی در پایان سخنانش افزود: سواد دینی بسیار مهم است و می‌توان با گفتگو در دوره آموزش و پرورش و تحصیل آنها را در دانش‌آموزان ایجاد کرد.

Comments are closed.

تصویر ثابت