. سمینار علمی «جایگاه علوم انسانی در افغانستان» در شهر کابل برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024 |
فارسی English

سمینار علمی «جایگاه علوم انسانی در افغانستان» در شهر کابل برگزار شد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، سمینار علمی «جایگاه علوم انسانی در افغانستان» به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری مراکز علمی افغانستان، پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ در هتل الماس کابل از ساعت ۹ الی ۱۴ برگزار شد.
در این سمینار که حدود ۶۲۰ نفر از استادان حوزه و دانشگاه، محققین علوم انسانی و مسئولین دولتی شرکت کرده بودند، پنج سخنرانی و چهار مقاله ارائه شد.
سخنرانان افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدامین احمدی رئیس دانشگاه ابن سینا کابل با موضوع «سیر تنزل جریان‌های فکری عقلانی در افغانستان»، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع «اهمیت و ضرورت علوم انسانی و مبانی آن» و دکتر امیر سیاهپوش قائم مقام رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با موضوع «ضرورت تحول در علوم انسانی، نقش کنگره علوم انسانی در تحول و جایگاه اندیشمندان افغان در این فرایند» بودند.
همچنین در مجموع ۲۲ مقاله‌ی کامل به سمینار ارسال شده بود که شش مقاله‌ی برتر برای ارائه به صورت سخنرانی انتخاب گردید اما به دلیل ضیق وقت تنها چهار مقاله‌ی زیر فرصت ارائه پیدا کرد:
۱- مقاله‌ی «چیستی و منابع استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»، حجت الاسلام دکتر محمدآصف محسنی(حکمت)، دکتری تعلیم و تربیت اسلامی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
۲- مقاله‌ی «چرایی و چگونگی سکولاریزه شدن علوم انسانی در افغانستان»، دکتر محمدامان فصیحی دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران، مشاور معاون رئیس‌جمهور و معاون بنیاد اندیشه؛
۳- مقاله‌ی «جایگاه جامعه‌شناسی در افغانستان»، دکتر عوضعلی سعادت دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و مشاور علمی رئیس جمهور و معاون پژوهشی دانشگاه غرجستان؛
۴- مقاله‌ی «روانشناسی اسلامی»، دکتر جعفر احمدی مدیر پروژه تحقیقاتی دانشگاه غرجستان .
در ادامه دکتر عالمی از جامعه المصطفی العالمیه در بیاناتی کوتاه به نقد رویکرد سکولار در علوم انسانی پرداخت.
در اختتامیه‌ی سمینار نیز حضرت آیت الله صالحی مدرس، از علمای برجسته‌ی افغانستان، با توجه به پیشینه‌ی پر افتخار و استعداد مردم افغانستان، آینده‌ی پیش رو را بسیار روشن تصویر کردند. به اعتقاد ایشان دو ویژگی عمده در مردم افغانستان یعنی استعداد کم نظیر و استقامت در بدترین شرایط، نویدبخش آینده‌ای پر افتخار برای این خطه از جهان اسلام است.
از برنامه‌های جانبی سمینار که برای مهمانان ایرانی تدارک دیده شده بود می‌توان به بازدید از دانشگاه جامعه ‌المصطفی العالمیه، بازدید از حوزه علمیه آیت الله آصف محسنی، دیدار با رهبران شیعیان، حضور در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، دیدار با مسئولان دولتی شیعی و دیدوبازدید از مناطق مختلف کابل اشاره کرد.
در برگزاری این همایش ۹ مرکز علمی از جمله مراکز زیر همکاری داشتند: دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه ابن سینا، دانشگاه غرجستان، دانشگاه اهل البیت و جامعه المصطفی العالمیه. به اعتقاد برگزارکنندگان نشست، این سمینار هم از جهت رویکرد و هم از جهت دستگاه‌های همکار، امری بی سابقه و نوعی پیشگامی در جهت ارتقا و تحول علوم انسانی در افغانستان به حساب می‌آید.

گزارش تصویری این سمینار

گزارش تفصیلی این سمینار

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت