. رفیعی آتانی: نظریه پردازی با رویکرد حل مسائل زندگی عقلایی ترین رویکرد مجمع عالی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

رفیعی آتانی: نظریه پردازی با رویکرد حل مسائل زندگی عقلایی ترین رویکرد مجمع عالی علوم انسانی اسلامی

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، رفیعی آتانی دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: نظریه پردازی با رویکرد مساعدت به حل مسائل فردی و اجتماعی زندگی مردم در چارچوب مبانی اسلامی، عقلانی ترین رویکرد پیش روست.

در ادامه این مراسم عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: مراسم افتتاحیه کنگره پنجم در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما در روز یکشنبه با سخنرانی رئیس قوه قضاییه و دکتر حداد عادل، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور برگزار شد.

وی افزود: مهمترین نوآوری در این دوره کنگره، برگزاری کمیسیون ها در طول سه روز در تهران و قم بود؛ این شیوه، فرصت طرح با حوصله تر مقالات را همراه با گفتگوهای انتقادی فراهم کرد.

رفیعی آتانی تصریح کرد: کمسیون های تخصصی از فقه و حقوق، تعلیم و تربیت اسلامی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و روانشناسی اسلامی، هنر اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و مدیریت تحول علوم انسانی در مراکز علمی و دانشگاهی در قم و تهران برگزار شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یادآورشد: ۴۵۰ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله به دبیرخانه کنگره رسید ولی ۹۰ مقاله در این سه روز بررسی شد؛ ۷۰۰ نفراز اساتید و اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این کمسیون ها شرکت کردند.

وی گفت: در برخی از کمسیون ها که جمعیت شرکت کنندگان کمتر بود، قریب به اتفاق شرکت کنندگان از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بودند؛ برخی کمسیون ها نیز تازگی موضوعی خاصی داشت که مورد توجه پژوهشگران شد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: با این تجربه وارد دوره جدیدی از استقرار و مدیریت اجتماعی فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی شده ایم که با آسیب شناسی و حذف نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت می توان گام های جدی و جدیدی را به سوی پیشرفت برداشت.

وی افزود: امکان تحقق بخش های زیادی از این امور وابسته به اوقات خاص خود است که باید زمینه های آن فراهم شوند؛ در فاصله دو کنگره دو جلد کتاب و ۹ جلد از مجله های تحقیقات بنیادین و کاربردی منتشر گردید و مجله صدرا به عنوان مجله گفتمان ساز در حوزه علوم انسانی اسلامی منتشر شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۴ نشست تخصصی با حضور اساتید علوم انسانی اسلامی، یادآورشد: مجموع مقالات دوره چهارم این کنگره در ۱۰ جلد منتشر شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، گفتمان سازی و شبکه سازی را در حال جریان اعلام کرد و گفت: شورای سیاستگذاری کنگره با این استدلال که مجموعه فعالیت هایی که مرتبط به کنگره در این۱۰ سال گذشته انجام شده است، ظرفیت های مساعدی را فراهم آورده که ماحصل آن، فعالیت مجمع عالی با حضور بیش از ۴۰ مرکز علمی است.

رفیعی آتانی بیان کرد: هم اینک مراسم اعطای چهارمین جایزه جهانی جهانی اسلامی در این کنگره برگزار می شود؛ در سه دوره قبلی جایزه به ۹ تن از صاحب نظران ایرانی و خارجی اعطا شد که این جایزه امروز با حضور و با دستان مبارک آیت الله مصباح یزدی اعطا می شود.

وی گفت: جایزه دوره چهارم به آیت الله رشاد به دلیل دو دهه تلاش برای نظریه پردازی موثر و کم نظیر در حوزه روش شناسی فلسفه علوم انسانی اسلامی و همچنین مدیریت علمی و نهادسازی موفق علمی و تربیت پژوهشگران برجسته و همچنین حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی به دلیل نظریه سازی منسجم و مستمر در عرصه نظریه اقتصاد اسلامی اعطا می شود.

وی تصریح کرد: نشان دادن قله های علمی به رهروان جوان این مسیر در کشور از جمله دلایل اعطای این جایزه است؛ همچنین در این نشست از مباحث علمی اساتیدی چون پرفسور عثمار باکار از مالزی نیز بهره مند می شویم.

رفیعی آتانی بیان کرد: با اینکه یکی از مطالبات درست جامعه و جامعه نخبگانی از این عرصه مساعدت دستاوردهای این حوزه برای حل مشکلات اقتصادی و تربیتی و فرهنگی جامعه است ولی همچنین نظریه پردازی در حوزه های علمی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی حائز اهمیت غیر قابل انکار است.

دبیر کنگره بین المللی علوم انسانی تصریح کرد: نظریه پردازی با رویکرد مساعدت به حل مسائل فردی و اجتماعی زندگی مردم در چارچوب مبانی اسلامی، عقلانی ترین رویکرد پیش روست. ما در آینده در چارچوب ظرفیت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با استفاده از ظرفیت بیش از چهل مرکز علمی همکار تلاش خواهیم کرد تا حقایق مبانی اسلامی برای حل مسائل زندگی بازآفرینی شود تا همچنان نشان داده شود که بهترین راه حل مسائل زندگی راه حق خواهد بود.

رفیعی آتانی بیان کرد: مساعت برای حل مشکلات فردی و اجتماعی، عقلانی ترین رویکرد ما است؛ در چارچوب ظرفیت این مجموعه و ۴۰ مجموعه همکار در این عرصه تلاش می کنیم تا حقایق مفاهیم اسلامی برای حل مسال زندگی را بازافرینی کنیم.

وی با ذکر این مطلب که حق بهترین راه حل مسایل زندگی است، بیان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور تولید علوم انسانی اسلامی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت