. رضا غلامی: مهم ترین رسالت کنگره علوم انسانی اسلامی، زنده نگه داشتن این گفتمان است/ ایجاد بستر مساعد برای ورود اساتید این حوزه به عرصه عمل با حضور دولت جدید | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

رضا غلامی: مهم ترین رسالت کنگره علوم انسانی اسلامی، زنده نگه داشتن این گفتمان است/ ایجاد بستر مساعد برای ورود اساتید این حوزه به عرصه عمل با حضور دولت جدید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، نشست رؤسا و دبیران کمیسیون های تخصصی شانزده‌گانه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در آستانه برگزاری کنگره پنج شنبه ۴ آذرماه برگزار شد.
در این نشست‌ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ضمن نکوداشت منزلت علمی و شخصیتی مرحوم علامه مصباح یزدی (رحمه الله علیه) که نقش پدر فکری و معنوی این حرکت را داشتند و همچنین بزرگداشت نام و یاد دانشمند فقید استاد سید عباس موسویان که همواره یار موثری برای کمیسیون تخصصی اقتصاد اسلامی کنگره بود، نکاتی را به شرح ذیل در این نشست مطرح کرد :
یکم. به لطف الهی شاهد رونق روز افزون جریان علوم انسانیِ اسلامی در دانشگاه‌ها و حوزه هستیم. همایش ها و نشست ها، کرسی های علمی، مناظره ها و گفتگوها، انواع تحقیقات و تالیفات و غیره که با محوریت دانشگاه‌ها و پژوهشگا‌ه‌ها انجام ‌می‌شود.
دوم. بسط و گسترش علوم انسانی اسلامی، وظیفه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی را در مسیر پر کردن خلأهای تئوریک و بن‌بست گشایی و نیز توسعه مطالعات کاربردی دوچندان می کند.
سوم. روی کارآمدن دولت جدید و استقبال رئیس محترم‌ جمهور از خدمات علمی مجمع، بستر مساعدی را برای ورود اساتید و دانشمندان علوم انسانی اسلامی به میدان عمل و آزمودن تئوری‌ها در ساحت عمل فراهم کرده است. متاسفانه در دولت های قبل نه تنها چنین رویکردی وجود نداشت بلکه بالاترین مقام دولت بدون آگاهی از الفبای فلسفه علوم انسانی علیه علوم انسانی اسلامی صحبت می‌کرد.
چهارم. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی به ویژه کمیسیون تخصصی اقتصاد اسلامی آماده کمک به دولت در جهت حل مسائل اقتصادی کشور است و تا حالا دو بسته پیشنهادی تهیه کرده که یکی را تقدیم رئیس جمهور محترم کرده و دیگری را به زودی تقدیم خواهد کرد.
پنجم. کنگره ششم از جهت کمیت و کیفیت مقالات نسبت به کنگره های پیشین رشد چشم گیری دارد. مهم ترین رسالت این کنگره، زنده نگهداشتن گفتمان علوم انسانی اسلامی و کمک به تشویق و ترغیب دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها به منظور افزایش تولیدات علمی است. در عین‌ حال کنگره از بدو تاسیس تا الان، با کمترین هزینه، بیش از پانصد مقاله علمی و پژوهشی تولید و منتشر کرده است.
ششم. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یک ستاد است و بنا ندارد وارد فعالیت های صفی شود. فعالیت های متنوعی که در دل مجمع انجام می‌شود مانند نشریات، کرسی های علمی، انتشارات و غیره با رویکرد ستادی طراحی شده است. به همین دلیل، بار اصلی در جریان علوم‌ انسانی اسلامی بر دوش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های عضو مجمع است.
هفتم. امسال در کنار ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، کنفرانس علمی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی نیز با هشت کمیسیون تخصصی برگزار می شود. این کنفرانس، علاوه بر شناسایی استعدادها، باب مطالعات کاربردی در علوم‌ انسانی را به صورت حرفه ای تر گشوده است. البته بنا نیست این کنفرانس ادامه پیدا کند چرا که اولا تقویت مطالعات کاربردی یکی از وظایف همه کمیسیون های تخصصی ما محسوب می‌شود ثانیا مجمع ۴ کمیسیون جدید نیز دایر کرده است.
هشتم. جا دارد از لطف و عنایت همیشگی رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی ( مدظله العالی) به مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و تشویق و ترغیب مجمع در جهت استمرار فعالیت های خود کمال قدردانی را داشته باشیم. اگر حمایت های رهبر معظم انقلاب نبود این حرکت تا اینجا پیش نمی رفت.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت