. ردّ پای صهیونیسم در منابع روانشناسی با تأکید بر کتاب روان‌شناسی رشد، نوشته‌ی لورا. ای. بِرک و نقد آن | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

ردّ پای صهیونیسم در منابع روانشناسی با تأکید بر کتاب روان‌شناسی رشد، نوشته‌ی لورا. ای. بِرک و نقد آن

ایمان فرج اله چعبی

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

 بهمن ساکی

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

 

چکیده:

نهضت صهیونیسم از اواخر قرن ۱۹ به رهبری هرتزل در سال ۱۸۹۷ بنا نهاده شد و امروز همچون شبکه‌ای تارعنکبوتی، سعی در تسلط کامل بر جهان دارد. به‌طوری‌ که بسیاری از اسلام شناسانِ دنیا را دانشمندان یهودی، با گرایش سیاسی صهیونیستی تشکیل می‌دهند. آن‌ها در زمینه‌های هنر، ادبیات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، سیاست، صنایع اتمی، ژنتیک و …، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهند. در این مقاله نفوذ و تأثیر این تفکر در کتاب‌های روانشناسی کشورمان بررسی و بر کتاب روان‌شناسی رشد لورا. ای. برک، تأکید گردیده است. این کتاب یک منبع دانشگاهی است که به دلیل داشتن مزایای فراوان علمی و پژوهشی، نگاه دقیق به علم روانشناسی و اهداف آن در زندگی بشر، مورد توجه واقع شده است. با این حال رد پای صهیونیسم با اندکی توجه و دقت در این کتاب قابل مشاهده ‌است. شواهد ارائه شده از کتاب بِرک نشان می‌دهد، برک سعی در ارائه‌ی چهره‌ای خاص از اسرائیل دارد. وی همچنین با ارائه‌ی تصویری ناخوشایند از مردم ایران و دیگر کشورهای اسلامی و غیراسلامی از جمله جوامع مسیحی، سعی در متزلزل کردن اعتقاد به خداوند، در جهت اهداف دین‌ستیزانه دارد. بنابراین استفاده از این کتاب، به عنوان کتاب درسی توصیه نمی‌گردد، و می‌توان از آن به عنوان یک الگو برای طراحی پژوهش‌های طولی و عرضی، مطابق با ایدئولوژی، فرهنگ، اهداف و ارزش‌های جامعه اسلامی بهره گرفت و از نتایج بدست آمده از این تحقیقات، درطراحی کتب درسی دانشگاهی استفاده کرد.

 

کلیدواژهها: روان‌شناسی، رشد لورا. ای. بِرک، صهیونیسم

منابع

  1. قرآن کریم
  2. آیت‌الله نوری همدانی. (۱۳۸۹). اسلام مجسم؛ علمای بزرگ اسلام، ج اول، چ اول، قم، پارسیان.
  3. آزاد، حسین. (۱۳۸۵). مباحث جدید در آسیب شناسی روانی، چ اول، تهران، بعثت.
  4. اتکینسون، ریتا ال [ودیگران]. (۱۳۸۵)، زمینه‌ی روانشناسی هیلگارد، ترجمه‌ی محمدنقی براهنی و دیگران، تهران، چاپ سوم، رشد.
  5. برک، لورا. ای. (۱۳۸۶). روان‌شناسی رشد؛(از لقاح تا کودکی)، جلد اول، ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی، چ نهم، تهران. ارسباران.
  6. _____­­­­____ (۱۳۸۵). روان‌شناسی رشد؛(از نوجوانی تا پایان زندگی)، جلد دوم، ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی، چ هفتم، تهران. ارسباران.
  7. بروجردی، آیت اله سید حسین. (۱۳۸۹). منابع فقه شیعه؛ نکاح(۱)، جلد بیست‌وپنج، ترجمه‌ی احمد اسماعیل تبار و دیگران.
  8. جندقی، بهروز. (۱۳۷۹). صهیونیسم و رؤیای حکومت بر جهان، مجله‌ی پاسدار اسلام، شماره ۲۳۰٫
  9. دلاور، علی. (۱۳۸۰). مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی، چ اول، تهران، رشد.
  10. ریچاردسون، مارک. (۱۳۸۴). نقش‏ ایمان در علم؛ ع‍ال‍م‍ان‌ در ج‍س‍ت‌وج‍وی‌ ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ترجمه‌ی بتول نجفی، چ اول، تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  11. کلباسی اصفهانی، فهیمه. (۱۳۸۸). نقد و بررسی اسرائیلیات؛ در قصص الانبیاء درباره‌ی چهار پیامبر حضرت شعیب، موسی، یوشیع و یونس(علیهم‌السلام)، چ اول، تهران، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج).
  12. گارودی، روژه. (۱۳۶۹). پرونده‌ی اسرائیل و صهیونیسم سیاسی، جلد اول، ترجمه‌ی نسرین حکمی، چ اول، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  13. گرین، استیفن. (۱۳۶۸). جانبداری؛ روابط سری آمریکا و اسرائیل، ترجمه‌ی سهیل روحانی، چ اول، تهران. بنیاد.
  14. محمودیان، مهدی. (۱۳۸۹). آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، چ اول، قم، معاونت تربیت و آموزش عقیدتی و سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
  15. هرتزل، تئودور. (۱۳۸۷). پروتکل‌های رهبران یهود برای تسخیر جهان، ترجمه‌ی بهرام محسن‌پور، چ دوم، تهران، کتاب صبح.
  16. هلر، شارون.(۱۳۸۹). دانشنامه‌ی فروید، ترجمه‌ی مجتبی پُردل، چ اول، مشهد، نشر ترانه.
برچسب‌ها:, , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت