. رؤسای کمیسیون‌های «روانشناسی اسلامی» و «فقه و علوم انسانی» ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منصوب شدند | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

رؤسای کمیسیون‌های «روانشناسی اسلامی» و «فقه و علوم انسانی» ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منصوب شدند

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی کنگره، در احکام جداگانه‌ای حضرت آیت الله علی‌اکبر رشاد را به عنوان رئیس کمیسیون «فقه و علوم انسانی» و حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام را به عنوان رئیس کمیسیون «روانشناسی اسلامی» ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منصوب کرد.

آیت الله علی‌اکـبر رشـاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مؤسس و رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی امام رضا (ع)، رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران و برگزیده‌ی چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در رشته فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانیِ اسلامی است. وی متولد ۱۳۳۵، استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه است.

استاد علی‌اکبر رشـاد، دانش‌آموخته‌ی حوزه‌های علمیه‌ی تهران و قم است؛ وی دوره‌ی مقدمات و سطح یک حوزه را نزد بزرگانی چون آیت‌الله مجتهد زنجانی نجفی و آیت‌الله عبدالصمد خویی در تهران فراگرفت و پس از اتمام سطوح سه‌گانه‌ی حوزه، مجموعاً افزون بر بیست و پنج سال در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام وحید خراسانی، علی مشکینی، سید علی خامنه‌ای و مجتبی تهرانی شرکت جست. وی مقارن فراگیری فقه و اصول، سطوح مختلف فلسفه را نیز نزد اساتید و آیات دکتر احمد بهشتی، شهید مرتضی مطهری (ره) و محمد محمدی گیلانی، فراگرفت.

استاد رشـاد، در سه دهه‌ی گذشته پیوسته به تدریس سطوح عالیه‌ی فقه و اصول، فلسفه‌ی دین، فلسفه و عرفان در حوزه‌ی تهران، و فلسفه‌ی دین و کلام، تفسیر قرآن و منطق فهم دین، در دانشگاه‌های تهران و مشهد اشتغال داشته است. او افزون بر سی جلد کتاب و پنجاه عنوان مقاله در زمینه‌های فلسفه، فلسفه‌ی دین، کلام، علوم و معارف قرآنی، اندیشه‌ی سیاسی، شعر و ادبیات، فقه، اصول و فلسفه‌ی اصول تألیف و منتشر نموده است. بخشی از مهمترین کتب ایشان عبارتند از:

 تقریرات بخشی از دروس فقه جهاد آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای؛ تقریرات دروس اصول فقه (مبحث الفاظ) آیت‌الله وحید خراسانی؛ حریت و مدارات (اندیشه سیاسی)؛ خشونت و مـدارا؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنـامه‌ی امام علی (ع) (سیزده جلد)؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنامــه‌ی فرهنگ فاطمی (س)؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنامــه‌ی قرآن‌شناسی؛ دموکراسی قدسی: (اندیشه و فلسفه‌ی سیاسی)؛ دین‌پژوهی معاصر (ارزیابی گفتمان‌های دینی سه‌گانه ایران)؛ سنن حاکم بر تاریخ از منظـر قرآن؛ شریعـه‌ی خرد (تدوین با همکاری دیگران)؛ شهود و شیدایی: (تأملاتی در باب هنر)؛ علم‌النفس، جلد هشتم اسفار صدرالمتألهین محمد شیرازی؛ تحقیق، تصحیح انتقادی و مقدمه؛ فلسفه‌ی دین؛ مباحثه با جان هیک؛ معـراج سبـز: (چهل حدیث نماز) گزینش و ترجمه؛ معنا منهـای معنا؛ منطق فهم دین: دیباچه‌واره‌ای بر روش‌شناسی اکتشاف گزاره‌ها و آموزه‌های دینی؛ و نظریه‌ی ابتنا.

***

حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی و مدیر فنی مرکز مشاوره زندگی به رنگ خدا است. وی یکی از فعالان و سرشناسان حوزه روانشناسی اسلامی است.

«خانه‌گریزی‌دختران ریشه‌ها و پیامدها» مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما (اولین کتاب میدانی در زمینه پدیده فرار دختران در کشور که به عنوان منبع اصلی مورد استفاده سازمان بهزیستی قرار گرفت.)؛ «راهکارهای مقابله با ناسازگاری کودکان و نوجوانان از منظر آیات و روایات» انتشارات دارالحدیث؛ «روابط بین فردی والدین و نقش آن در تربیت فرزندان از دیدگاه اسلام و روانشناسی»؛ «سرشناسی و همسرشناسی(آشنایی با مقدمات ازدواج و تدوین ملاکهای انتخاب همسر) و روش‌های آرمیدگی و مقابله با استرس بخشی از آثار دکتر مهکام در قالب کتاب است.

دکتر مهکام صاحب مقالات و سخنرانی‌های متعددی در حوزه‌های روانشناسی اسلامی و مباحث دینی است و سال‌ها به امر مشاوره و آموزش در این حوزه مشغول بوده است.

 

برچسب‌ها:, , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت