. دکتر رضا غلامی: کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها عموماً سطح نازلی دارد/ اندیشه علوم انسانیِ اسلامی آشنایی با نظریه های جهانی را نفی نمی کند | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

دکتر رضا غلامی: کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها عموماً سطح نازلی دارد/ اندیشه علوم انسانیِ اسلامی آشنایی با نظریه های جهانی را نفی نمی کند

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، نشست خبری ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و کنفرانس  ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با حضور حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی، فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاست گذاری، حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس  ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی امروز شنبه ۲۰ آذرماه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

حجت الاسلام رضا غلامی در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته پژوهش و خداقوت به جامعه علمی کشور، برگزاری ششمین کنگره علوم انسانیِ اسلامی با مشارکت شمار کثیری از‌ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و حوزوی را یک رویداد بزرگ علمی در جهان اسلام توصیف کرد که طی دهه اخیر توانسته نقش موثری در تحولات علوم انسانی به خود اختصاص دهد.

غلامی افزود: با وجود دغدغه هایی که در سال های اخیر درباره شرایط نامطلوب علوم انسانی در ایران شکل گرفته است، هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش فوق العاده علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور وجود ندارد و عده ای از مسئولین، فاقد فهم حداقلی از علوم انسانی هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ابتدایی ترین مشکل علوم انسانی در ایران این است که رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش ما یک رشته ورشکسته محسوب می شود و به جهت کم کاری محرز آموزش و پرورش در تصویرسازی درست از علوم انسانی و کارکردهای آن برای دانش آموزان و اولیاء، اغلب دانش آموزان باهوش و پرانگیزه حاضر به تحصیل در رشته علوم انسانی و سپس ادامه آن در دانشگاه نیستند و به این خاطر، بخش مهمی از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاهها از استعداد لازم برای تحصیل در علوم انسانی برخوردار نبوده و بیشتر با انگیزه دریافت بی‌دردسر مدرک جذب دانشگاه ها شده اند.

غلامی یادآور شد: اگر برنامه ای برای تغییر در شرایط ورودی دانشجو در علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، توصیه ما به مسئولین وزارت علوم این است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی را کاهش داده و در تحصیلات تکمیلی نیز سیاست های سخت گیرانه ای را در جذب دانشجو اعمال کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گفت: به رغم زحماتی که اساتید عزیز در دانشگاه‌ها می کشند، سیستم آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها به گونه ای طراحی شده که کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه های ما عموماً سطح نازلی دارد و با دانشگاه های دیگر به ویژه دانشگاه های غربی فاصله چشم گیری مشاهده می شود. از طرف دیگر، نه تنها همچنان در علوم انسانی آموزش و پژوهش به درستی با یکدیگر پیوند نخورده است بلکه سرمایه گذاری در پژوهش های علوم انسانی ناکافی است.

غلامی با بیان اینکه نقد در دانشگاه های ما رونق چندانی ندارد، گفت: تا وقتی این رونق ایجاد نشود و مواجهه نقادانه با نظریه های جدید به یک رویه دائم در دانشگاه ها تبدیل نشود، علوم انسانی در ایران ارتفاء پیدا نخواهد کرد این در حالی است که نوآوری در علوم انسانی معمولاً مولود نقدهای بنیان افکن بر نظریه هاست.

وی ادامه داد: جدای از مسأله بی کیفیتی آموزش، عدم سرمایه گذاری درست در پژوهش و بی رونقی نقد و به تبع آن، نوآوری، امروز خلاء حضور علوم انسانی در خیلی از عرصه های حیات اجتماعی به ویژه در عرصه فناوری های جدید احساس می شود و رشته های میان رشته ای و چند رشته ای در علوم انسانی جدی گرفته نمی شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گام های متنوعی را برای تحول در علوم انسانی به ویژه شکل گیری و تکامل علوم انسانیِ اسلامی برداشته است، افزود: اگر مسئولین کمک کنند می تواند منشأ یکسری تحولات فراگیر در این علوم شود.

وی با اشاره به اینکه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پیش بینی کرده تا سرمایه گذاری خود را در جهت گسترش مطالعات کاربردی در علوم انسانیِ اسلامی افزایش بدهد، افزود: برگزاری کنفرانس سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی همزمان با برگزاری ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی، در همین جهت است. من لازم می دانم از دولت محترم به خاطر استقبال از بسته های پیشنهادی این مجمع برای حل مسائل مسائل روز و مبتلابه کشور تشکر کنم؛ ما انشاالله به این روند یعنی کمک فکری به دولت ها ادامه خواهیم داد.

غلامی در پایان افزود: از نظر ما، به روزسازی، کاربردی سازی و بومی سازی همه در نظام فکری علوم انسانیِ اسلامی وجود دارد و نباید این موارد را در عرض اسلامی سازی علوم مطرح کرد. به بیان دیگر، در اندیشه ما در علوم انسانیِ اسلامی نه تنها آشنایی به روز با نظریه های جهانی نفی نمی شود، بلکه این علوم در ساختار خود به کاربردی سازی و بومی سازی نیز توجه جدی ای را اعمال می کند لذا اگر علوم انسانیِ اسلامی را بپذیریم، به تبع آن، به روز سازی، کاربردی سازی و بومی سازی را هم پذیرفته ایم.

ادامه دارد…

برچسب‌ها:, , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت