. حفیظ‌ الله فولادی پیشنهاد کرد: راهکارهایی برای کنترل فساد با تأسی به نهج‌البلاغه | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

حفیظ‌ الله فولادی پیشنهاد کرد: راهکارهایی برای کنترل فساد با تأسی به نهج‌البلاغه

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، امروز ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و د انشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حفیظ‌ الله فولادی،استادیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست به ارائه مقاله خود با عنوان «بازتعریفی برنظارت در ابعاد مختلف؛ راهکاری ضروری برای کنترل فساد در جامعه با تأکید بر نهج‌البلاغه» پرداخت.

وی عنوان کرد: آنچه در جوامع غربی مانعی جدی در برابر مفاسد به ویژه در حوزه مالی مطرح می‌شود، جدیت و شدت امر نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی و نحوه کسب درآمدهاست.

این پژوهشگر ضمن تأکید بر نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی و نحوه کسب درآمدها گفت: این مسأله وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که در فرهنگ غرب و کشورهای غیردینی توجه به دنیا و کسب منفعت‌های مالی، در زمره یکی از قواعد زندگی به شمار می ‌رود، اما اینکه چرا آنان بیشتر به رعایت قوانین پایبند هستند را باید در نظارت شدید و جرایم و پیامدهای ناگوار تخلفات در این کشورها دانست.

فولادی با اشاره به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، گفت: متأسفانه در جامعه دینی و به ویژه در فرهنگ علوی و جامعه شیعی ایرانی در ذیل نظام مقدس جمهوری اسلامی و با فریادهای مکرر ولی فقیه، حجم گزارش‌های فسادهای سازمان یافته و اختلاس‌ها کم نیست.

وی ابراز کرد: نهج‌البلاغه سرشار از توجه به نظارت خداوند، فرشتگان، زمین و زمان و … بر اعمال انسان است. از این رو با تأسی از فرمایشات امام علی(ع) در نهج‌البلاغه و تأکیدات این امام بزرگوار بر زندگی سالم، باید برای مهار کردن مفاسد اقتصادی که هم آسیب به بیت‌المال مسلمین می‌زند و هم باورهای مردم را سست می‌کند، هر چه سریعتر اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات در این راستا این است که باید به صوت مکرر به مردم متذکر شد که خداوند ناظر بر اعمال و کردار ماست و روز قیامت و حساب و کتابی وجود دارد.

وی در پایان گفت: برای نظارت و کنترل بر فعالیتهای اقتصادی، باید متناسب با تأکیدات امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه، ساز و کارهای جدیدی در گزینش مدیران و کارگزاران بر اساس معیارهای تصریح شده در نهج‌البلاغه داشت. فولادی در ادامه عملیاتی کردن فرایند نظارت بر فعالیت‌‌ها، حسابها و دارایی‌های کارگزاران به صورت جدی و عملیی و توجه ویژه بر بازتعریف جایگاه و نیز نیروهای سازمان‌‌ها و نهادهای نظارتی و بازرسی … را برخی دیگر از اقدامات مهار کردن مفاسد اقتصادی برشمرد.

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت