. تبیین رابطه فقه نظام و علوم انسانی یکی از مهم‎ترین مقدمات تحقق تمدن نوین اسلامی است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024 |
فارسی English

تبیین رابطه فقه نظام و علوم انسانی یکی از مهم‎ترین مقدمات تحقق تمدن نوین اسلامی است

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی،به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر امین رضا عابدی نژاد، استاد سطح عالی حوزه در این همایش با ارائه مقاله خود با عنوان «رابطه فقه نظام و علوم انسانی و نقش آن در تحقق تمدن نوین اسلامی» گفت: فقه نظام، رویکردی است فقهی که عهده‌دار کشف و استنباط احکام نظام‎واره جامعه اسلامی در ابعاد متنوع آن است.

وی با بیان اینکه به لحاظ ماهیت شناسی، تمدن کلان نظام اجتماعی تعریف می‌شود و این تمدن دارای دو بعد ارتباطی و رفتاری است عنوان کرد: در واقع اهداف فقه نظام از یک سو بر اهداف علوم انسانی منطبق است و از سوی دیگر بر احکام و اعتبارات کلان‎نظام اجتماعی از این رو پذیرش این تصویر از رابطه میان علوم انسانی، فقه نظام را روشن می‌کند و نقش آن را در تحقق تمدن نوین اسلامی روشن می‌کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: نظام بدون هدف و غایت تصور نمی‌شود و کسب اهداف این نظام زمینه توسعه و دستیابی به شبکه اهداف نظام اسلامی را فراهم می‌کند و موجب پیشرفت و شکل گیری تمدن اسلامی می‌شود.

وی بیان کرد: شرط تحقق و تکوین تمدن نوین اسلامی، نگاه و رویکرد ایجابی به علوم انسانی و توجه به نقش این علوم در تأسیس تمدن نوین اسلامی است. مقصود از رویکرد ایجابی در زمینه علوم انسانی آن است که این‎گونه علوم از بعد تجویزی خود و به عنوان علومی برای تغییرات مطلوب اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر افزود: معنای نظام به هم پیوستگی و انسجام در تمام احکام اعتباری عملی حاکم بر یک جامعه است و اعتبارات نظام اجتماعی اسلامی منطبق بر نظام فقهی است.

وی تاکید کرد: راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی نداریم مگر اینکه منطق فقه نظام را با تمام مولفه ها ببینیم و آن را تبیین کنیم.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت