. احمدحسین شریفی: همکاری با بیش از ۷۰۰ استاد دانشگاه برای داوری مقالات کنگره ها/ فرزاد جهان بین: افتتاحیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

احمدحسین شریفی: همکاری با بیش از ۷۰۰ استاد دانشگاه برای داوری مقالات کنگره ها/ فرزاد جهان بین: افتتاحیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، نشست خبری ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و کنفرانس ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با حضور حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی، فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاست گذاری مجمع علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس  ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی امروز شنبه ۲۰ آذرماه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

دریافت ۶۹۸ مقاله در ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی در این نشست طی سخنانی گفت: مجمع علوم انسانی اسلامی با همکاری ۵۰ مرکز دانشگاهی و حوزوی به فعالیت مشغول است. بیشتر فعالیت‌های این مجمع در قالب ستادی با هدف هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی در زمینه علوم انسانی اسلامی تاسیس شده است. این مجمع بدون حمایت‌های قانونی و سیاسی به کار خود ادامه داده و پرچم این ایده را بلند نگه داشته است و یاری خداوند توانسته مجمعی از اندیشمندان علوم انسانی اسلامی از داخل کشور و حتی کشورهای غربی را داشته باشد.

وی افزود: در طول این سال ها، نزدیک به ۳ هزار استاد و پژوهشگر در داخل کشور شناسایی و با آنها ارتباط برقرار شد و نزدیک به ۷۰۰ نفر استاد و پژوهشگر مقالات و تحقیقات را ارزیابی کردند.

دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه این کنگره ۱۶ کمیسیون علمی و تخصصی خواهد داشت، بیان کرد: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، قرآن و علوم انسانی، سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی، معماری و شهرسازی اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فقه و علوم انسانی، هنر اسلامی از جمله کمیسیون‌های علمی و تخصصی این کنگره است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی ادامه داد: برای این کنگره ۴ کمیسیون جدید قرآن و علوم انسانی، سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، هنر اسلامی و فقه و علوم انسانی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پیش از کنگره ۱۰ پیش نشست با موضوعات مختلف جهت نقد و بررسی کرسی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی اسلامی برگزار شده است، اظهار کرد: چهار نشست با حضور اساتید منتخب و نخبه علوم انسانی برگزار شد، یک نشست آن مربوط به مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی بود که اواخر سال ۹۸ برگزار شد. نشست دیگر در خصوص عدالت اجتماعی از نظر تا عمل بود که دیدگاه های مختلف در این جلسه اظهار نظر کردند.

index 300x135 - احمدحسین شریفی: ارزیابی مقلات دریافت شده توسط 700 استاد و پژوهشگر/ فرزاد جهان بین: افتتاحیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: نشستی از منتخبان، صاحب نظران و مدعیان سیاست‌های اقتصاد اسلامی در ۶ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد که در قالب کتابی نزدیک به ۲۵۰ صفحه به دولت سیزدهم تقدیم و از سیاست‌های پیشنهادی آن استقبال شد. ۵ آبان نیز نشستی از اندیشمندان در حوزه سیاست‌های پولی و بانک اسلامی برگزار شد که محصول آن روز افتتاحیه رونمایی و سپس تقدیم دولت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه اعضای کمیته‌های علمی کمیسیون ها ۲۳۰ نفر بودند که مدیریت علمی این ۱۶ کمیسیون را بر عهده داشتند و به حق تلاش‌های جهادی در این زمینه انجام دادند، ابراز کرد: این کنگره در سطح عالی علمی تدارک دیده شده است. اعضاء و روسای کمیسیون‌ها چهره‌های شناخته شده و در بالاترین توان علمی و تحقیقاتی هستند.

وی با بیان اینکه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در طول دو هفته برگزار می‌شود، گفت: پس از افتتاحیه تا ۱۲ روز هر روز یک یا دو کمیسیون در مقاطع مختلف و در مراکز مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور نظیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه امام خمینی(ره)، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه قم، دانشگاه فرهنگیان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، جامعه المصطفی(ص)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شاهد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اهداء خواهد شد، عنوان کرد: در این زمینه انتخاب افراد شایسته فرآیند پیچیده ای داشت که صاحبنظران متنوع و متعدد کشوی و بین المللی درباره منتخبان، کاندیداهای مورد نظر خود را به مجمع پیشنهاد دادند. بر اساس این انتخاب به ۳ نفر از برگزیدگان این حوزه جوایزی اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه یک ویژه‌برنامه جهت بزرگداشت علامه مصباح یزدی در کنگره ششم برگزار می‌شود، گفت: این مراسم که تقریباً در سالگرد رحلت ایشان قرار دارد در راستای تقدیر از زحمات بی نظیر علامه مصباح یزدی است که در شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی طرح و نظریه پردازی برجسته داشتند و مجمع علوم انسانی اسلامی از حمایت های راهبردی ایشان بهره‌مند بوده است.

وی با بیان اینکه در ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اصل را بر این قرار داده شد که محققان برجسته شناسایی و دعوت به همکاری شوند، عنوان کرد: به همین علت جهت فراخوان مقالات سرمایه‌گذاری نشد و تلاش کردیم که مقالات برجسته و شاخص دانشجویان و طلابی که در این زمینه فعالیت دارند شناسایی و دریافت شود. با این هدف ۶۹۸ مقاله دریافت و از بین آنها ۱۷۱ مقاله پذیرفته شد که به احتمال مقالات برگزیده در ۱۴ جلد منتشر شود.

افتتاحیه کنگره با حضور و سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی

در ادامه نشست فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاست گذاری نیز طی سخنانی بیان کرد: ۲۸ آذر افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف انقلاب تمدن سازی اسلامی است، عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف به دو نیروی عامل و فاعل نیاز است که در راستای تمدن سازی اسلامی دغدغه مند باشند. درباره تمدن سازی اسلامی نمی توان با کارهای سفارشی و در اتاق های دربسته به اهداف مورد نظر دست یافت.

جهان بین با بیان اینکه مجمع علوم انسانی اسلامی ادامه داد: بر همین اساس مجمع از ابتدا فعالیت خود را با غربت و سختی آغاز کرده و آن را حفظ کرده است که امروز ۵۰ مرکز معتبر دانشگاهی و حوزوی با این مرکز همکاری می‌کنند.

دبیر شورای سیاست گذاری با بیان اینکه تلاش برای تربیت نیروی انسانی و تولید نظریه با شبکه‌ای عظیم از اساتید و محققان برجسته بزرگترین دستاورد مجمع علوم انسانی اسلامی است، گفت: از جمله دستاوردهای مجمع در این است که دنبال تولید متن، تربیت فکر و نظریه در خصوص علوم انسانی اسلامی است. در این زمینه باید دامنه ها گسترده شود که قله ها رفیعی شکل گیرد. با وجود پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و آثاری که تولید می‌شود در آغاز چله دوم انقلاب شاهد شکل‌گیری این شبکه عظیم هستیم. ما معتقدیم آنچه می تواند سبب تحول علوم انسانی شود کارآمدی و به‌روزرسانی این شبکه است. برگزاری چنین کنگره ‌ای یکی از دستاوردهای این شبکه است.

موضوع حکمرانی اسلامی از موضوعات جدید  کنگره ششم

در ادامه نشست علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس  ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا نیز طی سخنانی بیان کرد: موضوع حکمرانی اسلامی از موضوعات جدیدی است که در این اجلاس مطرح شده است.

وی افزود: به دلیل اهمیت سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی بین  جامعه علمی علوم انسانی برای آن کنفرانس مجزایی تدارک دیده شده است. جهت مشارکت بیشتر پیش از برگزاری کنگره ۱۳ نشست با حضور ۵۱ نفر از صاحب‌نظران برگزار شد که از نظرات آنها درباره مقالات استفاده شود.

باباخان ادامه داد: در کنار برگزاری کنگره ۸ کمیسیون با موضوعاتی نظیر کمیسیون حکمرانی اجتماعی، کمیسیون حکمرانی سیاسی، کمیسیون حکمرانی فرهنگی، کمیسیون حکمرانی فضای مجازی، کمیسیون حکمرانی قضایی، کمیسیون حکمرانی اداری، کمیسیون حکمرانی علم و فناوری و کمیسیون حکمرانی اقتصادی، برگزار می شود. در تمام این هشت کمیسیون تلاش شده از چهره‌های علمی برجسته استفاده شود که به اعتباری علمی این اساتید مشارکت بیشتری را داشته باشیم.

قائم مقام دبیر علمی کنفرانس  ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه ۱۴۳ چکیده مقاله دریافت شده است که پس از داوری صورت گرفته از بین آنها ۱۰۵ مورد پذیرفته شدند، اظهار کرد: امیدواریم این کنفرانس شروع خوبی در تداوم جریان سازی در خصوص حکمرانی اسلامی بین متفکران علوم انسانی اسلامی باشد.

برچسب‌ها:, , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت