محورهای پیشنهادی کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی پنجمین کنگره تصویب شد
به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی، محورهای موضوعی این کمیسیون در پنجمین کنگره را به تصویب رساند.
- چیستی و ماهیت نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- غایات ها، اهداف، اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
- مبانی دینی، فلسفی، ارزش شناسی، انسان شناسی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و… تعلیم و تربیت اسلامی
- ضرورت ها و الزامات تعلیم و تربیت اسلامی
- روش ها و رویکردهای نظریهپردازی در تعلیم و تربیت اسلامی
- تحلیل ونقد برنامه های درسی در نظام اموزشی (آموزش وپرورش وآموزش عالی)در راستای تحقق علوم انسانی اسلام
- تعلیم و تربیت اسلامی در صحنه اجرا و عمل (الگوها، کاربردها، نتایج)
- تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از منظر فیلسوفان، مربیان واندیشمندان اسلامی
- نظریههای تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده توسط متفکرین مسلمان
- نقد نظریههای موجود تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
- تحلیل ونقد سرفصل های رشته های مختلف تعلیم وتربیت در راستای تحقق علوم انسانی اسلامی
- ساحت های نظام تعلیم و تربیت اسلامی(ساحت تربیت دینی و اخلاقی، ساحت تربیت زیستی و بدنی، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، ساحت تربیت علمی و فناوری، – ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی و ساحت تربیت جنسی و عاطفی)
- عوامل زمینهساز تحقق تعلیم و تربیت اسلامی (خانواده، مدرسه، رسانه، نهادهای غیر دولتی و…)
- چالشها و فرصتهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- اسناد بالادستی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- آسیبشناسی نظام تعلیم و تربیت کشور
- بررسی انتقادی روشهای رایج در نظام تعلیم و تربیت کشور
- مسائل روشیشناختی در تعلیم و تربیت اسلامی
- پیشفرضها، چالشها و موانع فراروی تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور
- ارائه الگوی مطلوب و متناسب برای نظام تعلیم و تربیت کشور
- تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت تمدن ساز
- تحلیل ،فراتحلیل ونقد مطالعات مرتبط با تعلیم وتربیت اسلامی در ایران و سایر کشورها