. فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره ۱۵) | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۲۴ آذر , ۱۴۰۳ | Saturday, 14 December , 2024 |
فارسی English

فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره ۱۵)

فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا بالغ بر ۳۸۰ صفحه همراه با پرونده ویژه علوم تربیتی منتشر شد؛ شماره جدید فصلنامه صدرا با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر مسعود معینی پور تنظیم و به چاپ رسیده.

مطالب این شماره از این قرار است:

تعلیم و تربیت اسلامی

  • در جستجوی تحول در علوم تربیتی/ پرسش از طرح ویژه اندیشمندان اسلامی (صدرالمتألهین، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی‌آملی) | ۹
  • نکاتی در مفهوم‌شناسی و روش‌شناسی نظریۀ« اسلامی تعلیم‌وتربیت»/ دکتر جمیله علم‌الهدی | ۲۶
  • در باب نوع رویکرد به فلسفۀ تعلیم‌وتربیت اسلامی/ دکتر خسرو باقری | ۳۴
  • واکاوی امکان تأسیس فلسفه تعلیم‌وتربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید بهشتی | ۴۵
  • نظام دانش تعلیم‌‌وتربیت اسلامی و گستره آن در ساحت‌های مختلف/ استاد سیدمحمدمهدی میرباقری | ۵۳
  • واکاوی تأثیر انقلاب اسلامی بر تحول در رویکردهای نظری به تربیت اسلامی / مرضیه عالی | ۶۵
  • تعلیم‌وتربیت سکولار یعنی تعلیم‌وتربیت این‌جهانی/ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا | ۷۷
  • تحلیل و نقد الگوی تباین معرفت تربیتی با تعالیم دینی/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی رضا صادق‌زاده قمصری | ۸۶
  • دوئی صورت نمی‌بندد؛ رهیافت نوصدرایی و افسون زدایی از علوم تربیتی/ حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی | ۱۰۴
  • ترکیبِ اتحادی علوم تربیتی/ استاد علی رضا اعرافی، سید نقی موسوی | ۱۱۴
  • امکان اسلامی‌سـازی و بومی‌سـازی برنامه درسی رشته علوم تربیتی/ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود نوذری | ۱۲۰
  • کارگروه علوم تربیتی به دنبال تغییرات کوتاه‌مدت است نه بنیادین/ گفت‌وگو با دکتر محسن ایمانی | ۱۳۱
  • ملاک‌های تالیف و تایید کتب: اسلامی، به‌روز و بومی/ گفت‌وگو با دکتر محمد آرمند | ۱۴۷
  • گزارش طرح ممیزی علوم تربیتی (تربیت اسلامی)/ ماجده‌سادات فاطمی | ۱۵۷
  • علوم تربیتی اسلامی به روایت تربیت‌پژوهان پیرو رویکرد «اسلامی‌سازی معرفت»/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی| ۱۶۷
  • ضرورت شناخت تاروپودهای تجربه اسلامی‌سازی علوم تربیتی/ رقیه فاضل، زهرا صراف  | ۱۷۵
  • تقابل نظری تعلیم‌وتربیت لیبرال با تعلیم‌وتربیت اسلامی/ گزارشی از سلسله‌همایش‌های «تعلیم‌وتربیت مسلمانان» | ۱۷۸
  • روش‌شناسی اسلامی، گام اول در اسلامی‌سازی معرفت/ گزارشی از همایش «المنهجیه الإسلامیه فی العلوم السلوکیه والتربویه» | ۱۸۶
  • مدارس اسلامی؛ اصیل و به دور از انفعال/گزارشی از همایش «المناهج التربویه و التعلیمیه فی ضوء الفلسفه الإسلامیه   و الفلسفه الحدیثه» | ۱۸۸
  • نظریه تعلیم و تربیت؛ مشروعیت و کــارآمــدی/ گزارشی از همایش «نحو بناء نظریه تربویه إسلامیه معاصره» | ۱۹۰
  • تربیت کودک و آینده جهان اسلام/ گزارشی از همایش «دور تربیه الطفل فی الإصلاح‌الحضاری»| ۱۹۳
  • دغدغه مطالعات تعلیم‌ وتربیت تطبیقی در جهان اسلام/ گزارشی از همایش«التعلیم فی العالم الإسلامی: المؤتلف و المختلف» | ۱۹۵

فقیه زمان شنــــاس
مسئله یابی،  اولین گام برای اسلامی سازی علوم/ گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین دکترمحسن الویری | ۲۰۱
دانشگاه امام صادق(ع) و مسئله اختلاط یا تفکیک دانشجویان/ دکتر علی غلامی | ۲۱۰
بـه سـوی سیمـرغ/ کسری صادقی زاده | ۲۱۳
اصول تحول علوم انسانی از منظر آیت الله مهدوی کنی/ دکتر غلامرضا گودرزی | ۲۱۷
تحول انسان پیش‌زمینۀ تحول علوم انسانی اسلامی/ گفت وگو با دکتر عادل پیغامی | ۲۱۹
خاستگاه های پیوند علوم انسانی با معارف دینی/ گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد سعید مهدوی کنی | ۲۳۵

اسلامی سازی معـرفت
درآمدی بر تطورات علوم انسانی در جهان اسلام با نگاهی به طبقه‌بندی علوم/ حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی | ۲۴۸
مروری اجمالی بر ظهور اسلامی‌سازی معرفت در مالزی/ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک | ۲۵۴
مقدس‌سازی علوم اجتماعی: نقدی بر رویه‌ای نوظهور در گفتمان دانشگاهی/ سید فرید العطاس | ۲۵۷
اسلام: نهضتی برای نظم جهانی/ اسماعیل راجی‌الفاروقی | ۲۷۰
تطورات علوم انسانی جدید در تمدن مدرن غرب/ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی | ۲۸۲
جهان اسلام و بومی‌سازی علوم انسانی؛ تجربه ترکیه/ دکتر رسـول نـوروزی فیروز | ۲۸۸
پویشی برای اسلامی‌سازی معرفت در آمریکا/ معرفی، نقد و بررسی مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی/ دکتر محمد مهدی حیدری | ۲۹۴

کارنامه کنگره علوم انسانی اسلامی
تأملاتی از زاویه فلسفه علم درباب شکل گیری علوم انسانی اسلامی پویایی و پایایی علوم انسانی اسلامی/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی | ۳۰۸
مروری بر کارنامه کنگره  بین المللی علوم انسانی اسلامی/ گفت وگو با دکتر فرزاد جهان بین | ۳۱۴
افتادن در مسیر شکست و ناکامی تنها دستاورد تکیه بر علوم انسانی غربی/ گزارشی از مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | ۳۲۴
به کارگیری روش اصل موضوعی در علوم انسانی و پی‌آیندهای آن/ مشروح سخنان دکتر علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | ۳۲۸
گزارشی از مقالات ارائه‌شده در گروه‌های تخصصی سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی/ گزارشی از مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | ۳۳۲
تحقق علوم انسانی اسلامی در پناه وحدت حوزه و دانشگاه/ گزارشی از مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | ۳۳۹
بیانیه کمیته اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی | ۳۴۵

رصــــــد
گزارشی از مراسم افتتاحیه و اختتامیه طرح ملـی گفتمـان نخبـگان علوم انسانی| ۳۵۰
علوم انسانی و اسلامی باید بر مــدار کـرامت شکل ‌گیـرد/ پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی | ۳۵۲
اداره کشور منوط به گسترش و توسعه علوم انسانی بومی است/ گفتاری از دکتر غلامعلی حداد عادل در افتتاحیه طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی | ۳۵۵
واکنش معقول به چالش ما و مدنیت معاصر غربی/ گفتاری از حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد واعظی در افتتاحیه طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی | ۳۶۱
علوم انسانی اسلامی تهذیب یا تأسیس؟/ گزارشی از پیش اجلاسیه «واقع گرایی در علوم انسانی اسلامی» | ۳۶۵
علوم انسانی غربی و سکولار در نظام اسلامی، تناقضی آشکار و غیرقابل‌توجیه / گزارشی از برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علمی- پژوهشی علامه طباطبایی | ۳۶۸

یادمان استاد فقیـــد
اسلامی‌سازی علوم؛ چیستی، چرایی و چگونگی / دکتر ناصر قربان نیا | ۳۷۵
کتاب شناسی/ مرحوم ناصر قربان نیا | ۳۷۸

برچسب‌ها:

Comments are closed.

تصویر ثابت