تحلیل هویت نوجوانی با توجه به دینداری، سبکهای دلبستگی و عوامل شخصیتی
محمد شمس
کارشناس ارشد روانشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی;، ایران، قم.
msh2976@yahoo.com
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، آزمون بررسی رابطه چندگانه هویت فردی بر اساس دینداری، سبکهای دلبستگی و عوامل شخصیتی است. به این منظور تعداد ۶۱۶ نفر از دانشپژوهان مشغول به تحصیل در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی; شهر قم، طلاب مشغول به تحصیل در جامعهالزهراء۳ و دانشجویان دانشگاه دولتی اراک که به صورت در دسترس انتخاب شدند، به پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (ISI-6G)، دینداری خدایاریفرد، سبکهای دلبستگی هازن و شیور (AAI) و پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخه ۲۱، و با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج ضرایب رگرسیونی استانداردشده بهدستآمده از عوامل شخصیت (۰۱/۰P <) و دینداری (۰۱/۰P <) نشان داد که این دو متغیر میتوانند سبک هویت را پیشبینی کنند. ضریب رگرسیونی استانداردشده سبک دلبستگی (۰۵/۰P >) نشان داد که سبک دلبستگی، توانایی پیشبینی سبک هویت را ندارد. نتیجه اینکه عوامل شخصیت و دینداری میتوانند ۶۷ درصد از واریانس سبکهای هویت را تبیین کنند، درحالیکه سبکهای دلبستگی نقش معناداری در پیشبینی سبکهای هویت ندارند.
کلیدواژگان: نوجوانی، هویت فردی، دینداری، سبکهای دلبستگی، عوامل شخصیت.
منابع
- قرآن کریم.
- امیدیان، مرتضی (۱۳۸۸). هویت از دیدگاه روانشناسی. یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
- بخشایش، علیرضا (۱۳۹۲). رابطه بین باورهای مذهبی، بحران هویت و سبکهای هویت در دانش آموزان، مجله مطالعات ملی. ۵۶٫ ۳۵-۵۰٫
- بخشایش، علیرضا و رضاییمقدم، مریم (۱۳۹۰). رابطه دینداری و خودشناسی با شکلگیری هویت، معرفت. ۲۰ (۱۶۳). ۱۱۷-۱۳۲٫
- برجعلی، زهرا و همکاران (۱۳۹۲). نقش جهتگیری مذهبی در ساختار هویت فردی، مجله روانشناسی و دین. ۶ (۲). ۹۹-۱۱۰٫
- بشارت، محمدعلی (۱۳۸۴). هنجاریابی مقیاس دلبستگی، گزارش پژوهشی. دانشگاه تهران.
- بشارت، محمدعلی (۱۳۹۲). مقیاس دلبستگی بزرگسال: پرسشنامه، شیوه اجرا و کلید نمرهگذاری (نسخه فارسی)، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. ۹ (۳۵). ۳۱۷-۳۲۰٫
- بشارت، محمدعلی و همکاران (۱۳۹۲). مقایسه سبکهای دلبستگی در بیماران مبتلا به افسردگی، اختلالهای اضطرابی و افراد عادی، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. ۹ (۳۵). ۲۲۷-۲۳۶٫
- بیریا و همکاران (۱۳۸۵). روانشناسی رشد ۲ با نگرش به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- پروین، لارنس و جان، الیور (۱۳۸۶). شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: نشر آییژ. چاپ دوم.
- حسینی، فریدهسادات و همکاران (۱۳۸۹). پیشبینی سبکهای هویت بر اساس جهتگیریهای مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. اندیشههای نوین تربیتی. دانشگاه الزهراء. ۶ (۱). ۵۳-۷۱٫
- حسینینسب، سیدداوود و همکاران (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با انواع هویت در دانشآموزان دختر سوم راهنمایی شهر تبریز سال تحصیلی۸۹-۱۳۸۸، علوم تربیتی. ۲ (۶). ۸۱-۹۸٫
- حقشناس، حسن (۱۳۹۰). روانشناسی شخصیت؛ آزمونهای نئو، آزمون سرشت و منش، اختلالات شخصیت، توصیههای رواندرمانی. شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز. چاپ دوم.
- خدایاریفرد، محمد و همکاران (۱۳۹۲). ساخت فرم کوتاه مقیاس سنجش دینداری برای جامعه دانشجویی. در دست چاپ.
- دهستانی، مهدی و همکاران (۱۳۹۱). بررسی میزان دینداری و ارتباط آن سبکهای هویت دانشجویان، علوم رفتاری. ۶ (۲). ۱۷۱-۱۷۹٫
- زادهمحمدی، علی و همکاران (۱۳۹۰). رابطه عوامل شخصیت با گرایش به خشونت: نقش میانجیگر پایگاههای هویت، فصلنامه روانشناسی کاربردی. ۵ (۱). ۲۴-۴۰٫
- سرمد، زهره و همکاران (۱۳۹۱). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه. چاپ بیست و چهارم.
- شاملو، سعید (۱۳۷۴). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد. چاپ پنجم.
- طباطبایی، نفیسه و همکاران (۱۳۹۱). رابطه سبکهای هویت و مسئولیتپذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. ۴۴٫ ۲۳-۴۲٫
- غضنفری، احمد (۱۳۸۳). «اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت (ISI – 6G)»، مطالعات تربیتی و روانشناسی. ۱۷٫ ۸۱-۹۶٫
- فتحیآشتیانی، علی و داستانی، محبوبه (۱۳۹۱). آزمونهای روانشناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت. چاپ هفتم.
- ماسن، پاول هنری و همکاران (۱۳۹۰). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسائی. تهران: کتاب ماد. چاپ شانزدهم.
- مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۹۲). آیین پرواز. تلخیص جواد محدثی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;. چاپ هفتم.
- مغانلو، مهناز و همکاران (۱۳۸۷). رابطه عوامل مدل پنج عاملی شخصیت و سبکهای هویت، مجله پژوهشهای روانشناختی. ۱۱ (۱ و ۲). ۷۹-۹۴٫
- میرز، لارنس و همکاران (۱۳۹۱). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه حسنپاشا شریفی و همکاران. تهران: رشد.
- نجفی، محمود (۱۳۸۴). نقش دین در حل بحران هویت نوجوانان، معلم. ۵٫ ۴۰-۴۱٫
- نجفی، محمود و همکاران (۱۳۸۵). بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد. ۱۳ (۱۶). ۱۷-۲۶٫
- Ainsworth, Maryet al. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale. NJ: Erlbaum.
- Arslan, Emel & Ari, Ramazan (2010). Analysis of ego identity process of adolescents in terms of attachment styles and gender, Procedia Social and Behavioral Sciences. 2. 744-750.
- M. David ( 2009). Religious Identity; Conceptualization and measurement of the religious self. A dissertation Doctor of Philosophy. Emory University.
- Laura E. (2006). Development through the Lifespan. Allyn & Bacon. 4th edition
- Berzonsky, M. D. & Adams, G.R. (1999). Revaluating the identity status paradigm: still useful after 35 years, Developmental Review. 19. 557-590.
- Berzonsky, M. D. (1989). Identity style conceptualization and measurement, Journal of Adolescent Research. 4. 268-282.
- Berzonsky, M. D. (1990). Self-construction over the lifespan: a process perspective on identity formation, Advances in Personal Construct Psychology. 1. 155-186.
- Berzonsky, M. D. (1992). Identity Style Inventory (ISI3): Revised version.. State University of New York. Cortland. NY.
- Costa, P.T & McCrae, R.R. (1992). NEO-PI-R Professional Manuel. Odessa. FL: Psychological Assessment Resource. Inc.
- Duriez, Bart & Soenens, Bart (2006). Personality, identity styles and religiosity: An integrative study among late and middle adolescents, Journal of Adolescence. 119–۱۳۵٫
- Erikson, Erik (1968). Identity: youth and crisis. New York: Norton.
- Feist, Jess & Feist, Gregory (2008). Theories of Personality. McGraw-Hill.
- Fulton, Aubyn (1997). Identity status, religious orientation, and prejudice, Journal of Youth and Adolescence. 26 (1). pp. 1-11.
- Hazan, Cindy & Shaver, Phillip (1987). Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process, Journal of Personality and Social Psychology. 52(3). 511-524.
- Hunsberger, Bruce et al. (2001). Adolescent Identity Formation: Religious Exploration and Commitment, Identity, An International Journal of Theory and Research. 1(4). 365-386.
- Imtiaz, Sara &Naqvi, Irum (2012). Parental Attachment and Identity Styles among Adolescents: Moderating Role of Gender, Pakistan Journal of Psychological Research. 27(2). 241-264.
- Lindström, Emelie (2015). The Relationship between Identity Development and Religiousness in Swedish Emerging Adults. Master Thesis. Stockholms University, Psychology Institution.
- Loevinger, J. (1976). Ego development. San Francisco: Jossey-Bass.
- Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego identity status, Journal of Personality and Social Psychology. 551–۵۵۸٫
- Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.) Handbook of adolescent psychology. (pp. 159–۱۸۷). New York: Wiley.
- Markstrom-Adams et al. (1994). The Ego-Virtue of Fidelity: A Case for the Study of Religion and Identity Formation in Adolescence, Journal of Youth and Adolescence. 23(4). 453-469.
- Moshman, david (2011). Adolescent Rationality and Development Cognition, Morality, and Identit New york: Psychology Press. 3rd Edition.
- Sadeghi, R. et al. (2014). The Relationship between Personality Traits and Identity Styles in Students, Journal of ILAM University of Medical Sciences. 22. 206 – ۲۱۶٫
- Schultz, Duane P. & Schultz, Sydney E. (2013). Theories of Personality. Belmont. Wadsworth Cengage Learning.
- Sheng, Shuyan (2014). Attachment Styles and Identity Status: An Exploratory Study. http://hdl.handle.net/1811/60409.
- Shirdel, Esmaiel et al. (2015). Personality Characteristics and Identity Styles of Iranian Students, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 41(1). 110-116.
- Wulff, David (1997). Psychology of Religion Classic and Contemporary. John Wiley & Sons.