انواع اطلاعرسانان و کارکرد آنان از منظر قرآن
نوروز شفیعتبار سماکوش
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، n.shafitabar@yahoo.com |
|
حمید قاضیزاده
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، ghazi.hamid@gmail.com حیدر مختاری (نویسندۀ مسئول) استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، mokhtariazad@gmail.com |
چکیده
قرآن در همه مسائل و برای تمامی دورانها نکاتی ارزنده و آموزنده دارد. مفاهیم علمی امروزی نیز با تدبر در قرآن آشکار میشوند. اطلاعات و مفاهیم مرتبط با آن هم نمونهای از آنهاست. اطلاعات و اطلاعرسانی همواره در زندگی نقش مهمی داشته و این نقش در دنیای اطلاعات و ارتباطات امروزی برجستهتر شده است. هدف این مقاله اکتشافی-تحلیلی، کشف عوامل اطلاعرسانی (اطلاعرسانان) در قرآن و کارکرد آنها با تأمل در معانی آیات قرآنی و تفاسیر آنهاست. ابتدا مفهوم اطلاعرسانی و اطلاعرسان در متون علمی واکاوی شده و تعریف عملیاتی آنها عرضه شده است. سپس آیات قرآن و تفسیر آنها در این باب اساس کار قرار گرفته است. طبق نتایج بهدستآمده، اطلاعرسانان مختلفی از منظر قرآن دستاندرکار اطلاعرسانی درست و غلط با اهدافی خیر و شر، در قالب پیدا و پنهان هستند. توجه به نوع و کارکرد این اطلاعرسانان، راهنمای ما در عرضه، جستوجو و کسب اطلاعات در جهان امروز است. توجه به این نمودهای الهامبخش، آگاهی ما را از این عوامل عصر اطلاعات بیشتر میکند و مبنای تحقیقات جدی و جدیدی را در این عرصه میگشاید.
کلیدواژگان: اطلاعات، اطلاع رسان، اطلاع رسانی، قرآن کریم.
منابع
مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۸۶). تفسیر نمونه: تفسیر و بررسی تازهای درباره قرآن مجید و با در نظر گرفتن نیازها، خواستها، پرسشها، مکتبها و مسائل روز. ویرایش ۲٫ تهران: دارالکتبالاسلامیه، چاپ بیست و ششم.
میدوز، جک (۱۳۸۳). شناخت اطلاعات. ترجمه محمدخندان و مهدی محامی. تهران: کتابدار.
بابالحوائجی، فهیمه و همکاران (۱۳۹۲). بررسی شیوههای مرتبط با اطلاعرسانی در قرآن، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۱۹ (۳)، ۳۴۲-۳۲۹٫
محسنیانراد، مهدی (۱۳۶۹). ارتباطشناسی. تهران: سروش.
Capurro, R. & Hjorland, B. (2003). The Concept of Information. Annual Review of Information Science and Technology. 37, 343-411.
Chalmers, A. F. (1999). What Is This Thing Called Science? 3rd edition. Buckingham, UK: Open University.