. یکی از نتایج برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، گفتمان‌سازی است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

یکی از نتایج برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، گفتمان‌سازی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه مسلما یکی از نتایج برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفتمان‌سازی خواهد بود، گفت: این کنگره در بلندمدت فایده های خود را نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ دکتر محمدعلی متفکر آزاد ، رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درباره نتایج برگزاری این کنگره گفت: مسلما یکی از نتایج برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفتمان سازی خواهد بود که مسلما تأثیرگذار خواهد بود و در بلندمدت فایده های خود را نشان خواهد داد.

وی درباره اینکه چقدر در جامعه موثر واقع می شود، افزود: تحقق این امر به عزم تصمیم گیران و مسئولان و دولت دارد ، در این کنگره های تصمیم سازی می شود اما این برعهده مسئولان است که تصمیم گیری های لازم و بجا را انجام دهند.

وی درباره ضرورت تحول علوم انسانی بیان داشت: ماموریت دین اسلام، تربیت انسان کامل است و انقلاب ما برای همین به وجود آمد تا انسانی که مقام خلیفه الهی دارد در تمام برنامه های تو.سعه ای و چندساله به تمام هدف های نهایی و غایی شان برساند و در این مسیر علوم انسانی جایگاه ویژه ای دارد.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: علوم انسانی با انسان، رفتارها، ایده ها و منش و افکار او ارتباط دارد و هدفش ساختن انسان است. بنابراین در این مسیر هرچه بیشتر به نقش و جایگاه علوم انسانی بیشتر پی می بریم

استاد دانشگاه تبریز یادآور شد: علوم انسانی که در غرب شکل گرفته از یک مبنای فلسفی و هستی شناسی و انسان شناسی خاصی سرچشمه گرفته اند که مبنایی مادی دارند و اومانیسم و سکولاریسم و همه این مکاتب از یک مبنا متشکل شده اندکه در حوزه اقتصاد هم مبنایی مادی دیده می شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی اظهارداشت : هدف و نهایت غایی اقتصاد اسلامی ما ساختن انسانی است که بتواند به رشد معنوی در کنار استفاده از اقتصاد بپردازد. بر آن هستیم که با اقتصاد اسلامی طوری زندگی افراد در این دنیا را بسازیم که انسانها براساس همین شجره طیبه در دو دنیا زندگی خوبی داشته باشد و در عین حال که از رفاه برخوردار است و مناعت طبع دارد و کرامتش حفظ می شود آن دنیایش هم خوب باشد و مبنای همه این ها تحول علوم انسانی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در عین حال بیان داشت : علوم انسانی در جامعه ما بایستی براساس هدفی که خداوند برای ما برای حیات عرضه داشته اند ، تدوین شود .

وی درباره ضرورت پرداختن به اقتصاد اسلامی گفت : نظامات مکتب اسلامی همگی با هم ارتباط دارند و یک سیستم کامل هستند که یک بعد آنرا اقتصاد اسلامی تشکیل می دهد برای اینکه اقتصاد با معیشت مردم رابطه دارد و با اینکه اقتصاد یک هدف است، وسیله نیست اما این وسیله مهمی است و وقتی معیشت انسان تامین شود آنگاه انسان در مسیر رشد قرار می گیرد .

متفکر آزاد تصریح کرد: همان طور که نظامهای احتماعی، سیاسی و فرهنگی در اسلام از صبغه الهی برخوردارند، نظام اقتصادی هم باید رنگ و بوی اسلامی داشته باشد تا انسان را به سر منزل مقصود هدایت کند. از طرف دیگر نحوه معیشت مردم هم روی تفکراتشان تأثیر دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی سومین کنگره علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر کوفه می فرماید: می دانید چرا حرف حق من در دلهای شما اثر نمی کند، به خاطر اینکه شکم های شما با لقمه های حرام پر شده است. از این فرمایش امام حسین(ع) این نتیجه را می گیریم که اگر اقتصاد بر مبنای تعالیم اسلامی نباشد، سایر نظامات هم کارشان به هم می خورد و این روی انسانها نیز تاثیر خواهد داشت.

وی در ادامه عنوان داشت: تاثیری که دو مولفه و نظام های اقتصاد و فرهنگ روی هم دارند اصلا قابل انکار نیست بنابراین از این حیث هم لازم است اقتصاد اسلامی در جامعه محقق شود.

متفکرآزاد درباره اینکه اقتصاد اسلامی تا چه میزان در جامعه محقق و عملیاتی شده است، گفت: کارهایی در این راستا شده است اما ما تا هدف های والا و نقطه نهایی فاصله زیادی داریم که باید فعالیتهای زیادی در این زمینه صور ت گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درباره کنگره نیز گفت: کارهای این کنگره از دو سال پیش آغاز شده است و سال ۹۲ کنگره دوم اجرا شد و امسال هم کنگره سوم برگزار شد. اساتیدی که در همین کمیسیون اقتصادی دور هم جمع شده اند از صاحب نظران اقتصاد در کشور و نیز در اقتصاد اسلامی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: دکتر درخشان، موسویان و آقانظری مقالات درخشانی در کمیسیون اقتصاد اسلامی ارائه کرده اند و در این کنگره هر دانشگاه کار یکی از کمیسیونها را بر عهده گرفته اند و برمبنای آن مقالات و نظریه هایی ارائه شده است و اساتید در تهیه و شرکت در آن نقش های فعال و پررنگی داشته اند. این کنگره بین المللی است و در هر کمیسیون به سه نفر از دارندگان نظریه های برتر جوایز نفیسی اهدا شد. دکتر درخشان در کمیسیون اقتصادی جایزه بهترین نظریه را گرفتند.

Comments are closed.

تصویر ثابت