. یوسفی راد: فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد/ برزگر: ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی از طریق اصلاح انتخابات | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

یوسفی راد: فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد/ برزگر: ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی از طریق اصلاح انتخابات

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، مرتضی یوسفی راد در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع علوم سیاسی اسلامی که هم اکنون در مشهد در حال برگزاری است، به تبیین موضوع دولت اسلامی و ضرورت اعتدال مدنی و ارائه مقاله‌ای با همین موضوع پرداخت.

وی به ضرورت اعتدال مدنی در فلسفه سیاسی اسلامی اشاره و اظهار کرد: در فلسفه سیاسی اسلامی دستیابی به هدف تاسیس نظام سیاسی در قالب دولت مطلوب و تربیت انسان مدنیِ رشد یافته و با فضیلت، از طریق تعاملات مدنی عادلانه و مبتنی بر رعایت حقوق افراد امکان پذیر است.

یوسفی راد در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چگونه می‌توان حیات سیاسیِ آمیخته با انواع تعارضات و تضادها را به حیاتی مبدل ساخت که در آن خیرات، کمالات و فضائل انسان مدنی ظهور و بروز نموده و از حاکمیت حکمرانی خوب برخوردار شود؟ گفت: ادعا آن است که اعتدال مدنی این امکان را فراهم می سازد که انسان و حیات مدنی با حاکمیت حکمران خوب بطور مرتب از کاستی ها، نواقص، تضادها، انحرافات و افراط و تفریط ها فاصله گرفته و ظرفیت های ارتقاء وجودی، رشد یافتگی و مراتب کمالی خود را بارور سازد تا به عالم معقولات، خیرات و کمالات مرتبط شده و به فضائل نفسانی نائل شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: حقیقت فلسفه سیاسی اسلامی خردورزی از چگونگی ایجاد و استقرار نظم و ثباتی است که از طریق شناخت حقیقت فضائل و رذائل و تدبیر در نحوۀ استقرار فضائل و دوری از رذائل است.

وی در ادامه به تبیین سه موضوع «انسان و ماهیت و ساحات وجودی آن»، «ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی» و «چیستی و ضرورت اعتدال مدنی» پرداخت و تصریح کرد: در موضوع نخست مباحثی همچون «انسان و سرشت و ماهیت آن» و « حقیقت متعالی انسان:کمال انسان و ظرفیت های کمالی آن» مطرح می شود.

یوسفی راد به تبیین موضوع ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی پرداخت و گفت: فلاسفه اسلامی با ملاحظه نگاه انسان شناسانه خود از ضرورت طراحی و استقرار نظم و نظامی از تعاملات مدنیِ مطلوب سخن می گویند که در آن امکان ظهور و بروز استعدادهای کمالی انسان فراهم می شود.

وی افزود: چنین نظمی حاصل خِردورزی های آنان از سیاست و پدیده ها و زندگی مدنی است که در چارچوب فلسفه اسلامی و عقلانیت تولید شده از فرهنگ ایرانی – اسلامی و اعتقادات دینی صورت گرفته و در متون فیلسوفان اسلامی از فارابی تا ملاصدرا ظهور یافته و به یادگار مانده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مساله فلاسفه اسلامی قبل از تحقق آرمان، آمال و آرزوهای نهایی، ایجاد اعتدال در موجودات ارادی خاصه سیاسی اجتماعی است.

وی اضافه کرد: آنان با درک صحیح از اعتدال حقیقی که بر عالم موجودات تکوینی حاکم است، درصدد فهم چیستی اعتدال در عالم ارادی انسانی و چگونگی و ساز و کار تحقق آن برآمده و تاملات زیادی از اسباب و آثار و پیامدها و از چگونگی رسیدن به آن داشته اند تا بتوانند آن را در زندگی فردی و جمعی و همچنین در نظام سیاسی محقق سازند و در ادامه بر پایه توازن و تعادل حاصله به کمال حقیقی و نهایی که هدف و غایت فلسفه سیاسی است، برسند.

تبیین منطق «باخت» موجب آگاه سازی مردم می‌شود

ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی هم در ادامه این نشست بیان کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و دشمنان منطقه‌ و بین‌المللی برای ناکارآمد کردن دستاوردهای این نظام با ایجاد مهندسی باخت تلاش بسیاری برای کاهش دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: دشمنان می‌خواهند ملت را همواره درگیر روزمرگی و مشکلات گوناگون کنند تا نتوانند الگوی توسعه و پیشرفت خود را محقق سازند و مردم را از رسیدن به این الگو ناامید کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان مثال دشمن در آستانه انتخابات به دلیل جذابیت پروژه مخالفت خوانی و رای آوری به گونه‌ای وانمود می کنند که تیم جمهوری اسلامی باخته و ضروری است تا تغییر بنیادین در این حکومت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا هر یک از جناح های سیاسی نیز نقاط ضعف رقیب را برجسته نمایی می کنند که در نتیجه نقاط ضعف نظام برجسته می‌شود و نقاط قوت فراموش شده و در فرایند نهایی منطق باخت موضوعیت می یابد.

برزگر اضافه کرد: با استناد بر منطق باخت می توان مباحث پیچیده، نقشه های دشمنان و یا غفلت کارگزاران داخلی را برای مردم توضیح داد و با این آگاه سازی تاثیرات آن را بی اثر ساخت.

وی در ادامه افزود: برمبنای استعاره «ایجاد باخت تیم» و با این آگاهی می‌توان نقشه های دشمن را خنثی و ملت را با عمق ایجاد جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم های چهل ساله امریکا و غرب آشنا کرد.

این استاد دانشگاه بر ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی از طریق اصلاح انتخابات تاکید کرد و گفت: بر این اساس باید فرایندهای نهادی به گونه‌ای طراحی شود تا نقش افراد کم رنگ شود و به موازات آن سطح اخلاقی و قدرت هنجاری در جمهوری اسلامی توسط تربیت اخلاقی و علمای تراز اول اخلاقی ارتقا یاید.

دکتر برزگر تصریح کرد: برای تحقق این امر باید از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای ترویج اخلاق گرایی و تقویت سرمایه اخلاقی و معنوی استفاده کرد و همچنین ضروری است تا استراتژی مثبت بینی سیاسی در دستور کار رسانه ها و مردم و سیاستمداران قرار گیرد.

برچسب‌ها:, , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت