. گزارشی از فعالیت‌های کمیسیون هنر و معماری اسلامی در کنگره سوم | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

گزارشی از فعالیت‌های کمیسیون هنر و معماری اسلامی در کنگره سوم

دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به‌مرور گزارشی از تمامی کمیسیون‌های سومین کنگره منتشر خواهد کرد. در بخش دوم این گزارش‌ها به مجموعه اقدامات کمیسیون هنر و معماری اسلامی به ریاست دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد خواهیم پرداخت.
کمیسیون تخصصی هنر و معماری اسلامی بر اساس مصوبات شورای راهبردی و با رویکردی ملی، از دوازده دانشگاه برتر کشور عضوگیری و دبیرخانه‌ی خود را در دانشگاه تربیت مدرس تأسیس نمود. این کمیسیون تا این لحظه اقدامات ذیل را انجام داده است:
الف) کمیته علمی کمیسیون:
بالغ‌بر ۳۵ نفر از صاحب‌نظران حوزه‌ی هنر و معماری در کمیته‌های مختلف تخصصی در حال نظارت علمی بر کارهای کمیسیون از قبیل سفارش و داوری مقالات رسیده، تشکیل نشست‌های تخصصی و درنهایت ایجاد آمادگی کافی برای برگزاری مراسم کنگره هستند.
ب) جلسات و نشست‌های تخصصی:
ازلحاظ آماری تاکنون یازده جلسه در کمیسیون تخصصی هنر و معماری اسلامی به انجام رسیده و دو نشست تخصصی در مقیاس فراگیر در دانشگاه تربیت مدرس به اجرا درآمده است.
ج) تشکیل کمیته‌های تخصصی:
با عنایت به مصوبه‌ی شورای سیاست‌گذاری کمیسیون تخصصی هنر و معماری اسلامی، تاکنون دو دانشگاه توانسته‌اند بخش‌های مهمی از عملکرد کمیسیون را به عهده بگیرند؛ دانشگاه کاشان، مسئولیت کمیته‌ی تخصصی «فرش و صنایع‌دستی» و دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور اهواز مسئولیت کمیته تخصصی «معماری و شهرسازی بومی» را در کنگره‌ی سوم بر عهده دارند.
د) دعوت از استادان، پژوهشگران و مراکز پژوهشی و آموزشی:
مذاکرات فشرده و تنگاتنگ پیرامون همکاری با کنگره، با دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت، تهران، تبریز و شیراز برای به عهده گرفتن مسئولیت کمیته‌های تخصصی و برگزاری نشست‌های تخصصی زیرمجموعه کمیسیون توسط رییس کمیسیون و اعضای وابسته همچنان ادامه دارد.
ه) فراخوان مقالات:
کمیته علمی کمیسیون تخصصی هنر و معماری اسلامی در جهت دریافت مقالات مرتبط با زمینه‌های تخصصی لازم، اقدام به فراخوان مقاله نموده و خواهد نمود. همچنین این کمیسیون در حال انجام مذاکرات پیرامون دریافت مقالات سفارشی از چندین استاد برجسته‌ی هنر و معماری کشور نیز می‌باشد.

Comments are closed.

تصویر ثابت