. گزارش کمیسیون جامعه شناسی و ارتباطات اسلامی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

گزارش کمیسیون جامعه شناسی و ارتباطات اسلامی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، نشست کمیسیون تخصصی جامعه شناسی و ارتباطات اسلامی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در روز دوشنبه، چهارم آذر ماه ۱۳۹۸ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

 

حجت الاسلام دکتر حسین بستان- استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

 نظریه فطرت و جایگاه آن در علوم اجتماعی

اولین مقاله تحت عنوان “نظریۀ فطرت و جایگاه آن در علوم اجتماعی” توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه شد و وی در این مقاله به نقش فطرت در تدوین علوم انسانی اسلامی پرداخت.

 

دکتر حفیظ الله فولادی- استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

باز تعریفی بر نظارت در ابعاد مختلف آن راهکاری اساسی برای مبارزه با مفاسد مالی

در ادامه‌ی این جلسه دکتر حفیظ الله فولادی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مقاله‌ای با عنوان “بازتعریفی بر نظارت در ابعاد مختلف آن/ راهکاری اساسی برای مبارزه با مفاسد مالی” ارائه کرد. دکتر فولادی در این مقاله مبارزه با فساد مالی را از دیدگاه نهج البلاغه بررسی کرده است.

 

حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی- عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی

تحلیل جامعه شناختی از فرایند پیدایش و تکامل علوم در دو جامعه دینی و سکولار

مقاله سوم را حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با عنوان “تحلیل جامعه شناختی از فرایند پیدایش و تکامل علوم در دو جامعۀ دینی و سکولار” ارائه نمود.

 

 دکتر مجید کافی – عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نظریه پردازی، گامی به سوی تحول علوم انسانی

دکتر مجید کافی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سخنرانی خود را با عنوان “نظریه پردازی، گامی به سوی تحول علوم انسانی” ارائه کرد که نظریه ای در مقابل بحث جناب حجت‌الاسلام والمسلمین خاکی قراملکی در خود داشت.

 

حجت الاسلام علی ابراهیم پور- طلبۀ سطح عالی حوزه علمیه قم

«بررسی تحلیلی منابع، علوم و روش‌های دخیل در روش‌شناسی میان‌رشته‌ای «دانش جریان‌شناسی  و واکاوی جایگاه آن‌ها»

پنجمین مقاله توسط آقای علی ابراهیم پور طلبۀ سطح عالی حوزه علمیه قم با عنوان “بررسی تحلیل منابع، علوم و روش‌های دخیل در روش‌شناسی میان رشته‌ای دانش جریان‌شناسی و واکاوی جایگاه آن‌ها” ارائه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

حجت الاسلام  غلام حیدر کوشا- دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

چارچوبی برای تحلیل تأثیر مناسک دینی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی (مطالعه موردی نماز و ناهنجاری جنسی)

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام حیدر کوشا دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، به عنوان ششمین ارائه دهنده، در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی نقش مناسک دینی را با ذکر مثال نماز در ناهنجاری های جنسی در زمینۀ کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح کرد.

 

دکتر علی سلیمی- استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

معرفی مسیری بر رویکرد اسلامی مطالعه آسیب های اجتماعی 

هفتمین مقاله توسط دکتر علی سلیمی استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. وی روش ابداعی خود در مطالعۀ آسیب‌های اجتماعی را با اتکاء به قرآن کریم ارائه داد.

 

دکتر سید سعید زاهد زاهدانی- دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز

نظریه‌پردازی آسیب‌های اجتماعی/ ارائه یک پیشنهاد نظری از موضع اسلامی

 دکتر سید سعید زاهد زاهدانی دانشیار جامعه شناسی از دانشگاه شیراز، آخرین ارائه دهنده بود که یک پیشنهاد نظری از موضع اسلامی در موضوع نظریه پردازی آسیب های اجتماعی را ارائه نمود.

 

خلاصه مباحث مطرح شده

در مجموع می‌توان گفت روش‌های مختلفی که امروز در زمینۀ تولید علوم اجتماعی اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌های کشور به کار گرفته می‌شود در این جلسه با ارائۀ نمونه‌هایی عرضه شد و حاضرین بر اهمیت روش تحقیق در تولید علوم اجتماعی اسلامی تأکید نمودند. از این رو مقرر شد حداکثر تا ۳ ماه دیگر نشستی از جانب کمیسیون جامعه‌شناسی و ارتباطات اسلامی در زمینه روش تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی برگزار گردد و از اساتید حاضر در جلسه و دیگر علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه که به شکل میزگرد با حضور آقایان دکتر کافی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بستان، دکتر سلیمی، آقای علی ابراهیم پور، حجت‌الاسلام والمسلمین خاکی قراملکی و دکتر زاهد برگزار خواهد شد شرکت نمایند.

 

رئیس کمیسیون: دکتر سید سعید زاهد زاهدانی

اعضای هیئت رئیسه کمیسیون:

دکتر شهلا باقری، دکتر امیر سیاهپوش، دکتر مجید کافی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خاکی قراملکی

برچسب‌ها:, , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت