. هفتمین جلسه‌ی کمیته علمی کنگره برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

هفتمین جلسه‌ی کمیته علمی کنگره برگزار شد

به گزارش ستاد خبری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، هفتمین جلسه‌ی کمیته علمی کنگره ۴ شهریور ماه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا برگزار شد.
در این جلسه‌ی دو ساعته حجج اسلام و آقایان دکتر: جهان‌بین (رئیس کمیته دانشگاهی کنگره)، حکمت‌نیا (از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، حمزه‌پور (از دانشگاه امام صادق(ع))، دوستدار (رئیس کمیته بین‌الملل کنگره)، زاهد (از دانشگاه شیراز)، رفیعی(دبیر علمی کنگره)، غلامی (رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره)، کلانتری (از دانشگاه اصفهان)، متفکر آزاد (از دانشگاه تبریز)، مصباح (از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره))، مهدوی‌نژاد (از دانشگاه تربیت مدرس)، میرحسینی (از کمیته بین‌الملل کنگره) و میرمعزی (از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) به بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت کنگره و چگونگی برگزاری آن در پایان آبان ماه پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی با اشاره به مراسم نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: زمان برگزاری دومین کنگره ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما خواهد بود و مثل سال گذشته، روز اول اختصاص به بخش بین‌الملل و مهمانان خارجی دارد و روز دوم بخش اصلی کنگره با حضور مهمانان داخلی برگزار خواهد شد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ضمن اشاره به برنامه‌هایی که به زودی از تلویزیون و رادیو با موضوعات مرتبط با کنگره پخش خواهد شد افزود: ۱۵ نشست علمی مقدماتی در مهر و آبان سال جاری در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد که این نشست‌ها نیز از شبکه‌های استانی پوشش داده می‌شوند.
در ادامه‌ی این جلسه دکتر عطاء الله رفیعی پس از ارائه‌ی گزارشی آماری از وضعیت مقالات کنگره و آثار جایزه تصریح کرد: داوری تمامی مقالات کنگره در کمیسیون‌های ۱۰ گانه انجام می‌گیرد و تا این لحظه در مورد اکثر مقالات تصمیم‌گیری شده است.
رئیس دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری نشستی با موضوع ماهیت علم دینی و با حضور آیت الله جوادی آملی در مهرماه افزود: در کنار نشست‌های علمی برنامه‌ریزی شده در دانشگاه‌ها، چندین ویژه‌نامه‌ی موضوعی نیز با همکاری دبیران کمیسیون‌ها تهیه و در فصلنامه‌ی صدرا منتشر خواهد شد.
دکتر مهرداد کلانتری پس از ارائه‌ی گزارشی از وضعیت مقالات روانشناسی کنگره گفت: ما در دانشگاه اصفهان ۱۰ مصاحبه با موضوع ضرورت تحول در علوم انسانی انجام داده‌ایم. نتیجه‌ی بحث‌ها این بود که برای تحول در علم روانشناسی باید در سه بعد نظری، پژوهشی و کاربردی کارهایی صورت گیرد. بر همین اساس ما در دانشگاه اصفهان پیش‌بینی کرده‌ایم که دهم مهرماه کارگاهی را با حضور دانشجویان و اساتید برگزار کنیم و بعد از آن اولین گروه مطالعات اسلامی در روانشناسی را تشکیل دهیم.
رئیس کمیسیون روانشناسی اسلامی کنگره با توضیحاتی در خصوص رشته‌ی روانشناسی اسلامی و سبک زندگی اسلامی، صحبت‌های خود را خاتمه داد.
در ادامه‌ی این جلسه دکتر محمدعلی متفکر آزاد با ارائه‌ی گزارش تفصیلی و مکتوب کمیسیون اقتصاد اسلامی، در مورد فراخوان عمومی در کلیه‌ی دانشگاه‌های کشور و مشارکت اساتید در نگارش مقالات جدید توضیحاتی ارائه نمود.
استاد اقتصاد دانشگاه تبریز در پایان سخنان خود از برگزاری نشست اقتصاد اسلامی با اساتید حوزه‌ی علمیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
دکتر سید سعید زاهد دیگر مهمان این جلسه با اشاره به تاسیس پژوهشکده تحول و ارتقا در علوم اجتماعی و انسانی در دانشگاه شیراز، از همراهی فعال و گسترده‌ی اساتید دانشگاه سخن گفت و افزود: ۵ گروه پژوهشی اقتصاد اسلامی، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی، مدیریت اسلامی و جامعه‌شناسی و روش‌های تبلیغ اسلامی در این پژوهشکده به وجود آمده است.
رئیس کمیسیون جامعه‌شناسی و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: جلساتی عمومی برای کل اساتید دانشگاه با عنوان «طرح شهید چمران» در نظر گرفته‌ایم که تقابل فرهنگی و جنگ فرهنگی محور اصلی مباحث آن طرح است و حداقل یک یا دو برنامه در هر ماه برگزار می‌کنیم که موضع جنگ فرهنگی و موقعیت ما را در آن مشخص می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین میرمعزی با ذکر مقدمه‌ای کوتاه در مورد بحث مدیریت تحول علوم انسانی در مورد کارهای انجام گرفته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص این کمیسیون، توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه‌ی این جلسه دکتر مهدی حمزه‌پور معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به جلسات منظم و هفتگی کمیسیون مدیریت اسلامی، درباره‌ی مقالات و داوران این کمیسیون توضیحاتی را ارائه نمود.
دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی کنگره نیز با اشاره به جلسات منظم با نویسندگان مقالات و داوران، از طرح‌های کوتاه مدت و بلندمدت کمیسیون خبر داد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در پایان کنگره بشود لیستی از سوالاتی را داد که ما برای رسیدن به یک هنر اسلامی باید به آنها جواب مناسبی بدهیم تا هنری را تولید کنیم که هم کارایی بالایی داشته باشد و هم نظر مختار ما در این عرصه باشد.
بخش دوم هفتمین جلسه‌ی کمیته‌ی علمی کنگره به بحث و تصمیم‌گیری در مورد مقالات و مهمانان بخش بین‌الملل کنگره اختصاص یافت.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح با اشاره به دغدغه‌های نویسندگان خارجی در مقالات ارسالی به کنگره، در مورد وضعیت مقالات غیر فارسی توضیحاتی ارائه نمود.
دبیر علمی بخش بین‌الملل کنگره با اشاره به گفت‌وگوهایی با موضوع فلسفه علوم انسانی از انتشار ویژه‌نامه‌ای به زبان انگلیسی و توزیع آن در روز کنگره خبر داد.
دکتر حسین محمدی دوستدار نیز در ادامه با ارائه‌ی گزارشی کوتاه از فعالیت‌های انجام گرفته در کمیته بین‌الملل کنگره، در خصوص حضور خبرگزاری‌های اصلی و روزنامه‌های کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی در زمان برگزاری کنگره و پوشش رسانه‌ای آن توضیحاتی ارائه داد.
بخش پایانی این جلسه به ارائه‌ی گزارش کمیته‌ی دانشگاهی کنگره اختصاص یافت. دکتر فرزاد جهان‌بین با اشاره به برگزاری ۷ نشست علمی در تهران و ۷ نشست علمی در دانشگاه‌های استان‌های دیگر گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جلسات گذشته، در دانشگاه تبریز نشست اقتصاد اسلامی، در دانشگاه شیراز نشست جامعه‌شناسی اسلامی، در دانشگاه اصفهان نشست روان‌شناسی اسلامی، در دانشگاه تربیت مدرس نشست هنر و معماری اسلامی و در دانشگاه امام صادق(ع) نشست مدیریت اسلامی برگزار خواهد شد. بقیه‌ی نشست‌های دانشگاهی نیز پس از هماهنگی‌های لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
رئیس کمیته‌ی دانشگاهی کنگره اظهار امیدواری کرد که نشست‌های دانشگاهی پس از برگزاری کنگره نیز ادامه خواهد یافت.

Comments are closed.

تصویر ثابت