. نهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024 |
فارسی English

نهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، نهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی، سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ در دفتر قم دبیرخانه‌ی کنگره از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار شد.
در این نشست دکتر حسین‌علی رمضانی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)) دیدگاه‌های خود را در موضوع «اَبَرتئوری “کلمه”در نگاه اسلامی تنها راه تبیین جامعه‌شناسی معرفت (با محوریت آیات قرآنی)» ارائه نمود و پس از آن اعضای حاضر در جلسه به نقد و بررسی این دیدگاه‌ها پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین اژدری‌زاده (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)، دکتر عبدالرضا علیزاده (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و دکتر امیر سیاهپوش (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) از اعضای حاضر در این جلسه بودند.
در چکیده‌ی این مقاله آمده است:
«اسلام تنها دین نجات‌بخش انسان سردرگم در همه زمان، زمین و زمینه‌ها است. رسیدن به حق و حقیقت مکتوم و البته مشترک و باصطلاح جهانشمول، که قابلیت تبیین عوالم بشری را دارا باشد یکی از آرزوهای اصلی اندیشمندان در حوزه علوم انسانی و معرفت‌شناسی بوده و هست. گذر از ظواهر هستی و محکوم نشدن به امور ظاهری و به تبع آن مضیّق ندیدن ابواب معرفتی؛ قابلیت لایتنهایی انسان در کشف هویت عوالم هستی را به همراه خواهد داشت. وجود نقطه مشترک بین تمام اندیشه‌ها و شعب پارادایمی از بدو خلقت تا ابد؛ با بهره‌گیری از گزاره‌هایی که برآمده از منبع حقیقی؛ یعنی آیات قرآن است میسر می‌باشد. عدم بهره‌گیری انسان از این منبع عظیم معرفتی و روی‌آوردن به خرد خودبنیاد منجر به نسبی‌گرایی و شکّاکیت شده است.
قرآن؛ این کلام حق ضمن ارزشی و حکمی بودن مبنای نظریه‌باری را نیز به همراه دارد و به باور موجه محقق قابلیت تقلیل تا سطح مدل و الگو برای انضمامی شدن در عرصه واقعی را دارا است. تقدس بی‌باکانه آیات و عدم توان عقول بشری در درک حقایق این حقیقت جاوید، موضوعی است که خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته توسط دو طیف؛ یعنی طیف قشری‌گرا و متعصّب و طیف علمای متهتّک ضربات سهم‌گینی را به اسلام وارد نموده است. با این اوصاف نویسنده سعی دارد با رجوع تهذیبی و رویکرد تحلیلی به مأدبه‌ی الهی با ابزار عقل و دل، ضمن تبیین تئوری برتر اسلام در حوزه معرفت‌شناسی با محوریت آیات قرآنی به ارائه توجیهات عقلی در راستای انسجام‌بخشی داخلی نظریه و بین‌الأذهانی کردن آن به فروکاستن آیات تا عرصه مفاهیم و مدل اقدام نماید.

کلیدواژگان: تبیین، تئوری، مدل، معرفت‌شناسی، کلمه.»

برچسب‌ها:, , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت