. مهمانان بین الملل | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

مهمانان بین الملل

مقدمه

دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، هر ساله علاوه بر فراخوان‌های عمومی در سایت‌های مرجع برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی، اقدام به دعوت از اساتید برتر علوم انسانی در کشورهای مختلف می‌نماید. علی‌رغم وجود مشکلات گوناگون اعم از مالی، سیاسی، تداخل برنامه‌ی اساتید با برنامه‌های کنگره و … برای حضور این افراد در ایران (که اوج ناهماهنگی‌های سیاسی در دوره‌ی چهارم پدید آمد)، کنگره در هر دوره پذیرای جمعی از اساتید که اکثراً منتقد علوم انسانی غربی هستند، می‌باشد. در ادامه می‌توانید اسامی برخی از مهمانانی که از کشورهای خارجی برای حضور در کنگره به ایران آمده‌اند را ملاحظه فرمایید. در این فهرست، اسامی اساتید و پژوهشگران خارجی که به صورت دائم یا موقت در ایران ساکن هستند، نیامده است.

مهمانان خارجی اولین کنگره

در کنگره اول بیش از ۳۰ نفر از محققان و علاقمندان کشورهای مختلف مشارکت داشتند؛ اندیشمندانی از کشورهای کانادا، هند، فلسطین، ترکیه، مالزی، اندونزی، انگلستان و پاکستان. بخش بین‌المللی نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

اسامی برخی از مهمانان:

پروفسور منیر فاشه از فلسطین:

منیر فاشه، دارای مدرک دکتری ریاضی از دانشگاه هاروارد است و به مدت ده سال هم در هاروارد رئیس دانشکده و استاد بوده است.

 

 

 

 

 

پروفسور راجو از هند:

سی کی راجو فیزیکدان و ریاضیدان برجسته هندی است که در ساخت اولین ابرکامپیوتر هند به نام “Param” نقش بسیار مهمی ایفا کرده است و در حال حاضر به عنوان استاد ممتاز Inmantec در دهلی‌نو و نیز استاد مدعو دانشکده‌ی ریاضیات در دانشگاه Sains مالزی به تدریس مشغول می‌باشد.

 

 

 

 

 

دکتر کلود آلوارز از هند:

وی دکترای فلسفه خود را از دانشگاه Technische Hogeschool, Eindhoven واقع در هلند اخذ کرده است. در هند گستره فعالیت‌های وی بسیار وسیع می‌باشد. ایشان بنیان‌گذار انتشارات Other India Bookstore، حامی محیط‌زیست، رئیس Goa Foundation و مدیر انجمن Organic Farming Association of India در طی ۲۵ سال اخیر هستند.

 

 

 

 

 

مهمانان خارجی دومین کنگره

در کنگره دوم تعداد محدودتر و البته با کارنامه علمی پربارتری شرکت داشتند. کارنامه علمی و فکری برخی از مهمانان کنگره دوم:

دکتر اسد زمان:

ایشان پروفسور موسسه بین‌المللی اقتصاد اسلامی در دانشگاه بین‌المللی اسلامی اسلام‌آباد پاکستان است. وی دکترای اقتصاد و کارشناسی ارشد خود را در رشته آمار از دانشگاه اسنتنفورد آمریکا گرفته و در حال حاضر دانشیار حوزه اقتصاد است. او در کنگره مقاله‌ای با عنوان «یک مسیر (راه) اسلامی به زندگی بشری» ارائه داد.

 

 

 

 

 

دکتر ماسودالچودری:

دکتر چودری استاد تمام اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه سلطان قابوس عمان است. وی به مدت ۲۲ سال در دانشگاه کیپ برتون سیدنی و نوااسکوشیا کانادا تحصیل کرد و در حال حاضر مشغول ادامه تحقیقات پیشرفته خود در حوزه‌هایی است که مربوط به آموزش‌وپرورش است. «کاربرد آموزشی معرفت‌شناسی توحیدی در اقتصاد، امور مالی و سیستم‌های مطالعاتی اسلامی» عنوان مقاله‌ای است که او در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ارائه داد.

 

 

 

 

دکتر رولاند پیچ:

رولاند پیچ از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسفه اسلامی است و در حال حاضر استاد فلسفه و مطالعات اسلامی در دانشگاه مونیخ آلمان است. وی در دانشگاه‌های اوکراین، ازبکستان و ایران درباره فلسفه، الهیات و مطالعات مذهبی سابقه‌ی تدریس دارد. مقاله‌ای در خصوص «دکترین و نظریات رنه گنون و شیخ عبدالوحید یحیی در خصوص متافیزیک به عنوان پایه و اساس زندگی اسلامی» ارائه کرد.

 

 

 

 

 

دکتر حسین هریانتو:

حسین هریانتو جزو محققان عالی‌رتبه موسسه بین‌المللی صدرا است و در دانشگاه جاکارتا در اندونزی، فلسفه تدریس می‌کند. «یک نظریه انتقادی بر زندگی غربی از طریق تحلیل معرفت‌شناسانه» موضوعی بود که در کنگره دوم در خصوص آن سخنرانی کردند.

 

 

 

 

 

دکتر مظفر اقبال:

مظفر اقبال، مؤسس و بنیان‌گذار مرکز اسلام و علم آلبرتا در کانادا است و صاحب ۲۳ کتاب در حوزه علم، تمدن و اسلام است. وی از کارشناسان مشهور علم، اسلام، الهیات و علوم طبیعی است. «ارتباط تقریباً از بین رفته؛ ارتباطات میان‌رشته‌ای علوم طبیعی و انسانی» عنوان مقاله‌ی او در کنگره دوم بود.

 

 

 

 

مهمانان خارجی سومین کنگره

نشست بین‌المللی سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در روز نهم آبان ماه ۱۳۹۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما و با حضور اساتید و صاحب‌نظرانی از ایران و لبنان برگزار شد.

اسامی برخی از مهمانان این نشست:

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شیخ شفیق جرادی:

وی رئیس موسسه پژوهشی «معهد المعارف الحکمیه للدراسات الدینیه والفلسفیه» لبنان می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

دکتر احمد ماجد:

ماجد استادیار «معهد المعارف الحکمیه للدراسات الدینیه والفلسفیه» در لبنان است. وی در روز دهم (آبان) و در کمیسیون فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی نیز مقاله‌ای با عنوان «مزایا العلوم الانسانیه الاسلامیه علی العلوم الانسانیه الغربیه و العلمانیه فی العالم الاسلامی» ارائه کرد.

 

 

 

 

 

مهمانان خارجی چهارمین کنگره

در چهارمین دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی از چند تن از اندیشمندان و محققان برجسته دعوت به عمل آمد تا در کنگره چهارم حضور یافته و آخرین دستاوردهای علمی خود را ارائه کنند اما جز دکتر مظفر اقبال اندیشمند پاکستانی مقیم کانادا، باقی این بزرگان امکان حضور در همایش را پیدا نکردند. دکتر نقوی محقق پاکستانی و حیدر باقر اندیشمند اندونزیایی در آخرین روزهای نزدیک به کنگره به دلیل برخی مشکلات و درگیری‌های علمی نتوانستند در همایش حضور پیدا کنند. دکتر اکرام اعظم متفکر پاکستانی به دلیل بیماری عذرخواهی کرد و اصل مقاله و ویدیوی سخنرانی‌اش را برای دبیرخانه ارسال کرد. دکتر جان میل بنک اندیشمند برجسته‌ی انگلیسی نیز که دارای تألیفات مشهور و مورد اقبالی در حوزه الهیات و نظرات اجتماعی است و ازجمله ناقدان جدی علوم انسانی سکولار به حساب می‌آید، با اشتیاق اعلام کرد که در کنگره حضور خواهد داشت اما به دلیل مشکلات بین دو کشور ایران و انگلیس، اجازه حضور در ایران را پیدا نکرد.

دکتر مظفر اقبال:

مظفر اقبال بنیان‌گذار و رئیس مرکز «اسلام و علوم» کانادا و محقق برجسته در حوزه «سنت عقلانی اسلام»، «تاریخ اسلام»، «جنبه‌های فلسفی و متافیزیکی ارتباط اسلام و علم»، «اسلام و غرب» و «اسلام و مدرنیته» است. وی در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مقاله خود را با عنوان « Survival and Reconstruction of Islamic Civilization in the Presence of a Monstrous force: Modern Science, Technology and Muslim world» ارائه کرد.

تصویر ثابت